Gå til innhold

Friske krydderurter - holdbarhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger å få tak i div. friske krydderurter som jeg skal ha på kjøkkenet (Ikke bare kjøpe en kvast i ny og ned, men nærmest en krydderhage på kjøkkenet... skjønner?). Har lenge tenkt på det, men har hørt andre si at de har problemer med å holde de ved like. Hvor lenge holder de? Hvor og hvordan trives de best? Hvilke krydderurter holder seg godt?

Gjest Étoile
Skrevet

Mynte tåler ganske røff behandling og er lett å holde ved like, vokser fort gjør de også. Timian pleier jeg også å klare å holde liv i en stund, imens basilikum og koriander pleier å ta kvelden ganske fort....

Hvis du kjøper urtene i dagligvarebutikken er det viktig at du planter dem om i en større potte, pottene de kjøpes i er for små, og røttene får ikke nok luft og da varer de ikke lenge. Det beste er vel å så frøene selv, "oppskriften", hvor mye lys og vann osv. de skal ha pleier å stå på frøpakken.

Har planer om å lage meg en liten urtehage ute på balkongen til våren, deilig med enkel tilgang til friske urter.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes de som står i butikkene ser så shabby ut, ser for meg at det yngler av småfluer... :roll:

Har lenge hatt planer om å så frø, men må nok vente til jeg får plass til dem et sted..

Skrevet

Det var en god idè å så dem selv. Lukten av friske krydderurter på kjøkkenbenken er fantastisk, men jeg får de ikke til å vare mer enn en ukes tid før de henger med hodet.

Noen som har sådd selv og gi noen tips??

Skrevet

Takk for gode råd. Skal nok begynne å så, nå!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...