Gjest Gjest_Seeker_* Skrevet 11. november 2006 #1 Del Skrevet 11. november 2006 Nå er den her; Europas største alternativmesse i Oslo. Har du fått det med deg? Skal du dit? I så fall hva er det som inspirerer deg til å gå? Hva vil du ha med deg av messestands og foredrag? I fjor hadde de tyve tusen besøkende på en helg. I år har Oslo Spektrum blitt for lite og messen har blitt flyttet til Vallhall Arena. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. november 2006 #2 Del Skrevet 11. november 2006 Nå er den her; Europas største alternativmesse i Oslo. Har du fått det med deg? Skal du dit? I så fall hva er det som inspirerer deg til å gå? Hva vil du ha med deg av messestands og foredrag? I fjor hadde de tyve tusen besøkende på en helg. I år har Oslo Spektrum blitt for lite og messen har blitt flyttet til Vallhall Arena. Gleder meg! ← Hva er det som gjør denne messen så interessant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #3 Del Skrevet 11. november 2006 For meg? Alt. Suge inn masse inntrykk. Treffe mange spennende mennesker. Få ny informasjon. Nye tanker. Det er en happening! Hva som foregår? Mange messestands selvfølgelig og mange, mange foredrag, oppvisninger og workshops. Skal forsøke å ramse opp noe av det som er representert. *Det er healingkonserter. Og foredrag med healere. *Det er medium og spiritistiske seanser. Har blitt stadig flere av dem p.g.a. økende interesse. *Indiansk spiritualitet. Sjamanistisk trommehealing. *Panelsamtaler om skolemedisinen, den farmasøytiske industrien. *Mennesker som holder foredrag om engler og lysmestere. *Silvametoden som dreier seg om mental kontroll ikke over andre, men over livet sitt. *Regresjon til tidligere liv. *UFO-tilhengere. *Angstgrupper. *Stenenergier. *Yoga. *Tai chi og qigong. Asiatisk kampsport og rolig trening for å stimulere kroppens energibaner. *Filmvisning om norsk matindustri. *Fargeterapi. *Astrologi. *Psykologi. Forskjellige tilnærminger til temaet. *Foredrag om økolandsbyer. *Drømmetolkning- *Tarottolkninger, håndpåing, skrifttydning. *Biologisk immunterapi. *Kunstutstilling. *Harpekonsert. *Magedansshow. *Panelsamtale: Religionskonflikt, fundamentalisme og mangfold - hvor går verden? Klimakrise og mulig økologisk sammenbrudd. Hvordan beholde tro og kraft. *Seksualitet. *Mann og kvinne - hvordan bringe hverandre hjem. Om å leve i et spirituelt parforhold. *Kroniske smerter i den norske befolkningen. Foredrag av sykepleier som har ledet et større forskningsprosjekt om smerte, smertebehandling og livskvalitet. *Naprapati. Jeg kan fortsette i det uendelige KR. Men jeg tror du har fått et lite innblikk? Om du har blitt litt nysgjerrig så er bladet "Visjon" å få kjøpt på Narvesen. De har fullt messeprogram, noe man forøvrig også får tildelt ved oppmøte. Messen er førstkommende helg om finner noe av interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. november 2006 #4 Del Skrevet 11. november 2006 For meg? Alt. Suge inn masse inntrykk. Treffe mange spennende mennesker. Få ny informasjon. Nye tanker. Det er en happening! Hva som foregår? Mange messestands selvfølgelig og mange, mange foredrag, oppvisninger og workshops. Skal forsøke å ramse opp noe av det som er representert. *Det er healingkonserter. Og foredrag med healere. *Det er medium og spiritistiske seanser. Har blitt stadig flere av dem p.g.a. økende interesse. *Indiansk spiritualitet. Sjamanistisk trommehealing. *Panelsamtaler om skolemedisinen, den farmasøytiske industrien. *Mennesker som holder foredrag om engler og lysmestere. *Silvametoden som dreier seg om mental kontroll ikke over andre, men over livet sitt. *Regresjon til tidligere liv. *UFO-tilhengere. *Angstgrupper. *Stenenergier. *Yoga. *Tai chi og qigong. Asiatisk kampsport og rolig trening for å stimulere kroppens energibaner. *Filmvisning om norsk matindustri. *Fargeterapi. *Astrologi. *Psykologi. Forskjellige tilnærminger til temaet. *Foredrag om økolandsbyer. *Drømmetolkning- *Tarottolkninger, håndpåing, skrifttydning. *Biologisk immunterapi. *Kunstutstilling. *Harpekonsert. *Magedansshow. *Panelsamtale: Religionskonflikt, fundamentalisme og mangfold - hvor går verden? Klimakrise og mulig økologisk sammenbrudd. Hvordan beholde tro og kraft. *Seksualitet. *Mann og kvinne - hvordan bringe hverandre hjem. Om å leve i et spirituelt parforhold. *Kroniske smerter i den norske befolkningen. Foredrag av sykepleier som har ledet et større forskningsprosjekt om smerte, smertebehandling og livskvalitet. *Naprapati. Jeg kan fortsette i det uendelige KR. Men jeg tror du har fått et lite innblikk? Om du har blitt litt nysgjerrig så er bladet "Visjon" å få kjøpt på Narvesen. De har fullt messeprogram, noe man forøvrig også får tildelt ved oppmøte. Messen er førstkommende helg om finner noe av interesse. ← Nei, takk! Jeg har ganske god greie på alt som skjer på ei slik messe. Jeg har lest et alternativmagasin i mange år, hvor alle disse alternativer er representert. Men det finnes som regel en stands på disse messene hvor alt er gratis. Det er kristne mennesker som gir god informasjon om kristendom, om helbredelse ved bønn osv. Denne stands er alltid veldig godt besøkt, også av de andre som har stands der. Jeg var bare interessert i å se hva du mente. Og så er jeg alltid interessert i å vite hva mennesker tenker og mener om forskjellige ting her i livet. Men jeg vil advare mot at det på denne messen er mange som har stor påvirkningskraft for mennesker som er åpne for åndelige opplevelser. Mange har smertelige erfaringer for dette, og noen kommer til oss for å få hjelp etter slike hendelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. november 2006 #5 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Jeg likte alternativmessen før, men har nå liten sans for New Age generelt. Jeg pleier å stikke innom den her i Stavanger hvis jeg vil kjøpe meg mer røkelse eller en ny tarotstokk. Evt. hvis de har en interessant forelesning eller to - noe jeg synes det har vært lite av i det siste. Endret 11. november 2006 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 12. november 2006 #6 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er interessert i mange av temaene, men synes fremstillingen blir litt for kommersiell og new age i denne sammenhengen. De tingene det evt hadde vært aktuelt å kjøpe får jeg også tak i andre steder, og tjenestene de selger er alt for overpriset pga det koster så mye med stand der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #7 Del Skrevet 12. november 2006 Helt greit det. Men jeg er hekta da. Og KR jeg har gått dit i mange år. Det samme har flere av mine venner, bekjente og familie. Enkelte fra familien er tilknyttet pinsevennene. Har ikke hørt om noen i min krets som har noen negative erfaringer av de du nevner. Men har et par venner som har mistet interessen etter hvert fordi de mener det har blitt for mye av en salgsmesse. Jeg går hovedsakelig fordi jeg finner mange spennende foredrag. Ikke alle år det er like mange foredrag jeg har interesse for, men i år synes jeg det ser bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 13. november 2006 #8 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg har veldig lyst til å reise dit for jeg vet at det skal være en stand med info om bæring av barn... Men jeg er opptatt til helga desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvpilen Skrevet 15. november 2006 #9 Del Skrevet 15. november 2006 I år, skal endelig jeg også på alternativ messen i Oslo. Jeg er hvert år, når den er i Bergen. Har flere år hatt lyst til å besøke messen i Oslo, siden den er mye større enn den vi har i Bergen. Jeg har studert programmet, og funnet mye interessant av foredrag som jeg skal ha med meg. Jeg kommer til å bruke hele fredagen og lørdagen på messen, for å få med meg mest mulig. Jeg gleder meg veldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #10 Del Skrevet 17. november 2006 Har litt lyst, men å reise 10 timer for noe som er såpass kommersielt tar jeg meg ikke tid og råd til. Men kunne saktens vært artig, om ikke annet for å sett om jeg traff noen interessante mennesker Får se om jeg kommer meg av gårde på Bergensmessa, eller den i Stavanger, men ikke om den er på samme sted som den var sist jeg var der. Gikk som sild i tønne fra forelesning til forelesning og fikk mer eller mindre småklaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Seeker_* Skrevet 18. november 2006 #11 Del Skrevet 18. november 2006 Vært på messen i nesten syv timer i dag. Gikk med en venninne som var der for første gang. Artig å se det gjennom nye øyne igjen ettersom jeg selv er en gjenganger der. Hun var veldig begeistret. Vi kommer nok til å dra sammen igjen neste år. Da skal vi ha med oss flere foredrag. Selv kjøpte jeg bøker, bøker og bøker. Er litt misfornøyd med at de har flyttet fra Spektrum til Vallhall. Mer primitivt. Gikk på et foredrag i et rom med glassvegger ut til salen. Man ble forstyrret av lydene utenfra. Ingen garderobemuligheter som på Spektrum. Kø på damedoene. Håper de flytter tilbake til Spektrum. På den annen side var nok tilgjengeligheten bedre for rullestolbrukere siden det meste var på bakkeplan. Vet ikke hvordan det blir med alle foredrage. Om noen av de gikk på bakkeplan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 26. november 2006 #12 Del Skrevet 26. november 2006 Nei, takk! Jeg har ganske god greie på alt som skjer på ei slik messe. Jeg har lest et alternativmagasin i mange år, hvor alle disse alternativer er representert. Men det finnes som regel en stands på disse messene hvor alt er gratis. Det er kristne mennesker som gir god informasjon om kristendom, om helbredelse ved bønn osv. Denne stands er alltid veldig godt besøkt, også av de andre som har stands der. Jeg var bare interessert i å se hva du mente. Og så er jeg alltid interessert i å vite hva mennesker tenker og mener om forskjellige ting her i livet. Men jeg vil advare mot at det på denne messen er mange som har stor påvirkningskraft for mennesker som er åpne for åndelige opplevelser. Mange har smertelige erfaringer for dette, og noen kommer til oss for å få hjelp etter slike hendelser. ← Jeg har ikke vært på Alternativmessa... Men jeg lurer, når du sier "noen kommer til oss for å fåhjelp etter slike hendelser" - hvem er "oss"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 26. november 2006 #13 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg har ikke vært på Alternativmessa... Men jeg lurer, når du sier "noen kommer til oss for å fåhjelp etter slike hendelser" - hvem er "oss"? ← Da mener jeg kort og godt oss kristne, og selvsagt oss i den menigheten hvor jeg går. Jeg har selv vært med og bedt for en som mente han var angrepet av onde ånder, fordi han hadde vært med på en del okkulte ting over lengre tid. Han ble befridd, og var takknemlig og lykkelig etter forbønnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seeker Skrevet 27. november 2006 #14 Del Skrevet 27. november 2006 Da mener jeg kort og godt oss kristne, og selvsagt oss i den menigheten hvor jeg går. Jeg har selv vært med og bedt for en som mente han var angrepet av onde ånder, fordi han hadde vært med på en del okkulte ting over lengre tid. Han ble befridd, og var takknemlig og lykkelig etter forbønnen. ← Vært med på en del okkulte ting??? Du sikter ikke til å gå på en alternativ messe da? Hva hadde han vært med på? Et foredrag om bekjempelse av kreft ved hjelp av healing eller naturmedisin? Et foredrag om å tilpasse skolen i tråd med barns forskjellige personlighetstyper? En magedansoppvisning? Eller en kampsportoppvisning? En klangbollekonsert kanskje? Nei ærlig talt, man kan si hva man vil om alternativmessa, folk har forskjellige interesser, men at det skulle være dirkekte farlig er nok første gangen jeg har hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 27. november 2006 #15 Del Skrevet 27. november 2006 Vært med på en del okkulte ting??? Du sikter ikke til å gå på en alternativ messe da? Hva hadde han vært med på? Et foredrag om bekjempelse av kreft ved hjelp av healing eller naturmedisin? Et foredrag om å tilpasse skolen i tråd med barns forskjellige personlighetstyper? En magedansoppvisning? Eller en kampsportoppvisning? En klangbollekonsert kanskje? Nei ærlig talt, man kan si hva man vil om alternativmessa, folk har forskjellige interesser, men at det skulle være dirkekte farlig er nok første gangen jeg har hørt. ← Nå er det lov å tenke, og jeg tror ikke at de fleste som leste mitt innlegg, tror at jeg mente at det å være på alternativmessa og overvære forskjellige foredrag, er farlig i seg selv. Men hva er grunnen til alle disse foredragene, og hva er hensikten med dem? Er det ikke for at folk skal begynne å praktisere det de lærer? Det er når de begynner å praktisere okkultisme, at det er fare på ferde. Jeg ser jo at du unngår å nevne noe av dette, som det også finnes mye av på denne messa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seeker Skrevet 27. november 2006 #16 Del Skrevet 27. november 2006 Nå er jeg ikke helt sikker på hva du legger i ordet okkultisme. Men det nærmeste jeg kan komme på at du eventuelt kan tenke på må vel være at de har foredrag der av mennesker som har kontakt med ånder? Noen "ser" skyttsengler, noen kommuniserer med mennesker som har gått videre i sin utvikling (avgått ved døden). Jeg antar det er disse menneskene du sikter til? Man lærer ikke noe på et slikt foredrag. En del er der av nysgjerrighet. En del er der fordi de lurer på om de kan få kontakt med noen de har stått nær og mistet. Det er ingen som sitter rundt et bord og holder hender mens bordet hopper rundt i rommet og "åndene" banker i veggene. Det er i det hele tatt en svært lite skremmende opplevelse å gå på et slikt foredrag. Mange har sikkert også gått derfra og tenkt at dette er noe fordømt tull. Men er man engstelig for sånt i utgangspunktet skal man selvfølgelig ikke gå på noe sånt. Det ville jo være helt meningsløst. Nysgjerrighet fikk meg inn på messa i første omgang og nysgjerrighet har fått meg til å gå tilbake. Men i min verden er nysgjerrighet en viktig drivkraft for å utvikle seg videre i livet. På en messe som favner så vidt som denne når det gjelder rettninger så må det nødvendigvis bli en hel del man forkaster, men av og til finner man altså også noe av interesse. Sånn fungerer det i alle fall for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. november 2006 #17 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg er okkultist selv, og "faren" ved det er kun fra et kristent perspektiv. Dvs, at mange kristne mener okkultisme er satans verk. For å tro på det, så må man nesten ha den kristne tro fra før. Ellers er folk fri til å søke opp hvilken religion eller åndelig retning de ønsker, vi har heldigvis religionsfrihet i landet. Når det er sagt, så vil jeg ikke påstå at det er spesielt mye okkultisme på alternativmessa. Masse brosjyrer, kvinner i flagrende klær, javisst. Og mengder av folk som tar vanvittige priser for 15-20 minutters konsultasjon med tarot, astrologi el.lign. Jeg vil kalle det mer et shoppingsenter for nyreligiøsitet enn noe senter for okkultisme. Til det er det altfor overfladisk og kommersielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå