Gå til innhold

Tilvenning til bur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her inne som kan hjelpe meg med tips til hvordan jeg kan venne min valp til buret sitt? Jeg har startet litt seint desverre, han er nå 7 mnd, men jeg prøver likevel. Hvordan kan jeg på minst mulig smertefull måte venne ham til å være i buret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det til noe positivt å gå inn i buret.

Ha døren åpen og lokk med en godbit. Prøv å få hunden til å legge seg ned og sitt/ligg utenfor en stund. Gjør dette flere ganger til hunden går inn i buret uten å protestere.

Etter noen forsøk (helst over lengre tid) så prøver du å lukke døren på buret i noen minutter. Gå ut av rommet og la den ligge alene en kort stund. Så går du tilbake og åpner døren/slipper hunden ut. Den skal vite at du kommer og slipper den ut igjen.

Så kan du begynne å la hunden være i buret over litt lengre tid. Prøv deg litt frem, slik at hunden ikke blir utrygg. F.eks kan du hente posten eller noe annet som krever at du går ut av døren og blir helt borte. Fortsett slik til den legger seg i buret uten å nøle og øk tiden.

Med noen hunder går dette kjempelett, andre blir ikke trygge på buret i det hele tatt.

Skrevet

Godt råd fra Lea. I tillegg vil jeg si at det er viktig at hunden aldri får noen negative opplevelser til buret. Dvs, at man kanskje lukker døren til buret bare et halvt minutt første gang, slik at hunden aldri får sjanse til å bjeffe og hyle. Skulle den likevel mot formodning gjøre det, så er det viktig å ikke slippe den ut/vise seg før den har sluttet å bjeffe. En hund lærer rasende fort at du kommer når den bjeffer, og da kan en ond sirkel med burvegring og bjeffing ha begynt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...