helludu Skrevet 11. november 2006 #1 Skrevet 11. november 2006 HEisan! Noen gode tips ang. retter for det nevnte temaet for ca 40pers. Er en fordel om mye av det kan forberedes dagen før Gleder meg til mange spennende svar
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #2 Skrevet 11. november 2006 - krydrede kjøttboller (enten mexico"style med chili osv, eller italia/ spania style med basilikum) - lettristede loffskiver med røkelaks-krem (røkelaks og cremefrech blandet i foodprosessor med sitron, pepper, koriander) - potetbåter, ovnsstekt med dressing/ sauser - diverse spekeskinker - diverse oliven, artisjokker, fetaost - "ostefat" + kjeks - helstekt indrefilet (marinert et døgn), oppskjært i skiver (kan serveres kald/lun) - hjemmelaget potetsalat - god olivenolje, havsalt og godt olivenbrød - en grønn salat - stekte scampi med chilisaus og masse fersk koriander - kylling på spyd, marinert og stekt i ovn (det er plass til mange i langpanne) Det var hva jeg kom på på sparket. Innholdet på tapasbordet kan jo varieres uendelig, dette var endel "vanlige" retter. Hvis du har et stort budsjett kan du jo øke mengen med skinker og dyre oster, hvis du har mindre budsjett kan du øke mengden poteter og brød. (Godt krydret er det jo også helt nyyydelig). Hvis det er gutter/ menn tilstede i selskapet bør det være ende "mettende" mat. Endel menn synes det er litt for "dillete" hvis maten blir for "fin"/ "lett".
helludu Skrevet 12. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2006 Helt sant det med menn ER da lurt å ha endel potet variasjoner og litt forskjellig kjøtt også
olivia1 Skrevet 12. november 2006 #4 Skrevet 12. november 2006 Har nettopp kjøpt en burdsagsgave til kjæresten min, en kokebok som heter Send mannen på kjøkkenet - av alle ting!! Og i den var det masse godfe retter, inkludert noen tapasoppkrifter som osteboller, bacondadler og patatas bravas. Har ikke fått laget dem, men de ser skikkelig gode ut. Kan anbefales! Boka er stappfull av oppskrifter.
olivia1 Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 HEr er oppskriften på bacondadlene fra kokeboka jeg nevnte i forrige innlegg: Du trenger: Bacon i strimler dadler tannpirkere Du bestemmer selv hvor mange du skal lage. En baconstripe holder vanvligvis til to dadler. Om du lager 4,5 forskjellige tapasretter, er det kanskje nok med tre dadler per person. Del baconstripene i to på tvers. Surr bacon rundt hver eneste daddel og fest med en tannpirker (men en tannpirker uten smak). Bak i ovn ved 225 grader til baconet er stekt, ca. 20 min. Jeg har ikke fått prøvd dem selv ennå, men skal lage dem snart...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Flere forslag: Sild i ulike varianter (kan kjøpes ferdig, eller lages til selv) Ansjos Røke/gravelaks (kjøp den ferdig skjært opp) ørret (som over) Eggerøre og remulader og majones og slikt Godt hjemmelaget syltety og brød Spennede brødtyper, feks sånn italjensk brød i langpanne med salt på toppen -husker IKKE hva det heter akkurat nå Kjøttboller/karbonader av ulike typer kjøtt som lam, gris, okse og vilt. Kan krydres spennende. Kan lages flere mnd før og fryses Eggeretter. (feks koke egg, dele i to, ta ut innmat og blandt med noe godt som majones og ansjos og legg tilbake. Roastbiff (kan stekes dagen før eller to, skjæres opp samme dag) Pastasalat og rissalat (kansje litt "vanlige" men noe mange liker) smurte lefser skåret i biter Stekte tomater Det meste av dette er sånt som vi pleier å ha til koldtbord hjemme, vanlige greie ting. noen nettsideforslag: skroll litt ned tapas Ellers så er det jo bare å google i vei, samt gå en tur på bokhandelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå