Gå til innhold

Hva kan huseier gjøre når husleie ikke betales?

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvill huseier
Skrevet

Min bror eier to leiligheter som han leier ut. Den ene leietakeren har aldri betalt depositum, og skylder nå 4 månedsleier, som han ligger på etterskudd med. Dette var veldig uklokt av min bror, for alle vet at leietaker skal betale minst 3 måneders depositum, nettopp for å sikre huseier mot manglende innbetalt husleie.

Leietakeren betaler ikke...hva kan min bror gjøre?

Håper på svar...

Videoannonse
Annonse
Gjest Fortvilt huseier
Skrevet

Jo, takk for den linken, min bror vet at han kan kaste ut sin leietaker etter et skriftlig varsel først.

Men hvordan kan huseier sikre at den likevel får husleie for de månedene som leietaker ikke har betalt? Har huseier noen rettigheter eller muligheter der, som er effektive virkemidler?

Skrevet

Er det ikke slik at huseier da må få et gyldig krav hos personen, dvs via namsretten eller noe slik?

Men det er jo ikke uten grunn at man bør ha depositum....

Skrevet
Jo, takk for den linken, min bror vet at han kan kaste ut sin leietaker etter et skriftlig varsel først.

Men hvordan kan huseier sikre at den likevel får husleie for de månedene som leietaker ikke har betalt? Har huseier noen rettigheter eller muligheter der, som er effektive virkemidler?

Han må sende saken til forliksrådet.

Skrevet

Kontakt namsmnnen i kommunen.

Her er det to ting-

1) utkastese

2) formelt krav om at allerede utestående husleie ska betales. Er usikker på om et slikt krav må tinglyses? Leieboeren vil vel eppe gjøreopp frivillig nå, men har din bor inne et krav, vil vedkommede kunne bli trekt av evt inntekt, skatt som er tilgode osv.

Skrevet
Kontakt namsmnnen i kommunen.

2) formelt krav om at allerede utestående husleie ska betales. Er usikker på om et slikt krav må tinglyses? Leieboeren vil vel eppe gjøreopp frivillig nå, men har din bor inne et krav, vil vedkommede kunne bli  trekt av evt inntekt, skatt som er tilgode osv.

Slike ting skal først i forliksrådet slik at en får dom på det, med mindre leieboer går med på frivillig avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...