Baltasarii Skrevet 10. november 2006 #1 Del Skrevet 10. november 2006 Når begynner dere å lage pepperkake hus? Lager dere deigen og alt det selv eller kjøper dere ferdig deig? Hva syns dere er best? Jeg skal lage et hus, men vet ikke hva som blir best, å kjøpe ferdig deig, eller å lage den selv.. (er ikke noe flink baker da heller ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 10. november 2006 #2 Del Skrevet 10. november 2006 Lager i adventstiden. Etter 2 søndag i advent antakelig. Kjøper deig og lager hus. Tror faktisk jeg fant tegningene på pepperkakehus her i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. november 2006 #3 Del Skrevet 10. november 2006 Vi har ikke pepperkakehus lenger, men laget det da vi barna var mindre. Laget det ganske sent tror jeg, ble vel rundt bittelillejulaften. Kaker smaker best når de er ferske, så vi så ingen vits i å bake for tidlig. Pepperkakehuset lages selvsagt av hjemmelaget deig. Dessverre har jeg ikke oppskriften her, det er Mamma som har den, men det blir verdens beste pepperkaker i allefall. Det er ikke vanskelig å lage pepperkakedeig selv, så det trenger du ikke være redd for, og så blir de så mye bedre enn pepperkaker laget av kjøpedeig. Vel verdt det. Vi pleide forresten aldri å nøye oss med bare ett hus. Vi laget en hel pepperkakelandsby, med kirke, et par hus, stabbur osv. Tror vi fant malene til bygningene i et julemagasin (Allers?) for mange mange år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 11. november 2006 #4 Del Skrevet 11. november 2006 Meget enkelt å lage deig selv. Oppskrifter, maler og idéer her: http://www.pvv.ntnu.no/~arntj/julesiden/pepperkakehus.html Kan forøvrig anbefale å kikke litt rundt her: http://www.pvv.ntnu.no/~arntj/julesiden/jul.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 11. november 2006 #5 Del Skrevet 11. november 2006 Ehem, jeg kjøper ferdig hus, jeg . Synes det viktigste er pyntinga sammen med ungene. Dessuten spiser vi aldri pepperkakehuset. Vi lager det nemlig i god tid før jul, og det frister ikke med støvete kake etter nyttår... Baker pepperkaker, da, og de er helt hjemmelaget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam Skrevet 11. november 2006 #6 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg kan ikke huske hvordan vi gjorde det da jeg var mindre, men iallefall de siste fem, seks årene, også da jeg bodde hjemme, så har vi lagd hjemmelaga pepperkakehus. Mamma og jeg pleide å lage en kirke, med mosaik vinduer, og lys i, den var veldig fin. I de senere år, med samboeren min, så har vi vært hos mamma og hatt pepperkakehusbakedag/lime og pyntedag. Så nå lager vi hus som er selvkonstruert, akkurat sånn som vi vil ha det, og så har vi laget tilleggsbygg også, f.eks utedo og lignende. Limer det med melis, da det er det sambo er vant til, og ingen er veldig glad i å spise huset når det er limt med sukker, for det smaker alltid svidd og rart. Nårtdi vi har fått opp huset har variert litt, alt etter som hvor mye tid vi har hatt. Men i år skal vi prøve å få det opp ganske tidlig i desember, så det får stå å være til glede og pynt lenge. Er ikke så viktig for oss om det ikke smaker så kjempegodt heller, men som regel så smaker det helt ok selv om det har stått synes vi. Vi pleier å pynte huset med melis og nonstop og slikt og med nissefigurer rundt. Gleder meg til å lage hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 11. november 2006 #7 Del Skrevet 11. november 2006 I fjor limte jeg pepperkakehuset med limpistol. Det blir ikke spist allikevel, og det er mye lettere med limpistol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 11. november 2006 #8 Del Skrevet 11. november 2006 De som bor i stavanger kan lever inn peperkakehuset sitt til stavanger aftenblad, og så gir de 300 kr (tror jeg) til kirkens bymisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiol Skrevet 12. november 2006 #9 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg pleier ofte å lage pepperkakehus til jul. Og da mener jeg ikke de man kjøper ferdig Halve moroa er jo å planlegge hvordan det skal se ut Jeg pleier bare å bruke melis og non stop til å pynte med. Det må være ruter på taket med en non stop inni hver rute. ååh, gleder meg allerede :D pepperkaker er så sååå godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet 12. november 2006 #10 Del Skrevet 12. november 2006 Ehem, jeg kjøper ferdig hus, jeg . Synes det viktigste er pyntinga sammen med ungene. Dessuten spiser vi aldri pepperkakehuset. Vi lager det nemlig i god tid før jul, og det frister ikke med støvete kake etter nyttår... Baker pepperkaker, da, og de er helt hjemmelaget! ← Akkurat slik er det hos oss også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2006 #11 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg kjøper ferdighus. Jeg gidder ikke stå og lage det når det kan kjøpes ferdig, for jeg syns ikke det er noen morsom jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 13. november 2006 #12 Del Skrevet 13. november 2006 Kjøper byggesett hos oss. Tror jeg må vente til rett før jul, vi har til tider plagsom høy luftfuktighet og det liker ikke pepperkakehuset, det blir mykt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå