Gå til innhold

Mimrer litt mer jeg ....min barndoms YNDLINGS-BØKER :-)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hehe ....kom skikkelig i mimrehumør jeg nå .....

Da jeg var liten brukte mamma å lese for meg og broren min om kvelden når vi spiste kveldsmat ....det tok alltid sååå lang tid å få spist opp for det vr så koselig å bli lest for . Når jeg en gang får barn kommer jeg til å lese mye til de ...det er koselig - men er også viktig på mange andre områder ..men det var ikke det jeg skulle skrive om nå *ler*

Favorittbøkene mine ...de jeg tydelig kan huske er selvfølgelig bøkene om Aurora og Sokrates , og Bøkene om Guro ...av Anne K. Westly.....glemmer aldri da faren til Aurora skulle stryke kjoel n hennes og brente merke på den ...men de ordnet det med er hvott forkle forran så var det ingen som så det .....*ler*....eller hvor forferdelig det var med en mor som jobbet ....tenkte jo ikke over det da ..men hun pirket egentlig borti mange holdninger og fordimommer da hun skrev bøkene sine ...

Så var det en bok som jeg tror het Den vesle heksa ......om den vesle heksa (og ravnen Abraxas) som var en snill heks og derfor ikke fikk være med de andre heksene til Bloksberg for den fæle Moster Rompompel satte alle opp mot henne ....

Og Trollkrittet da ! den var gøy ...om hm ..hva var det de het da ...Jon og Sofus var det det? en gutt iallefall som får et ttrollkritt og tegner seg en venn ....og så vandrer de inn i en fortelling gjennom alfabetet ...der de opplever mye spennende og han tegner ting til de som trenger det ..og med trollkrittet går alt an

En jeg ikke likte var "ser deg siden Donna" ..om en gutt som maser seg til en hundevalp ...men moren har ikke tid til å stelle den og guten er for liten til ansvaret ...og de har en baby ...så blir stakkas donna plaget og herjet med , og han slår henne fordi han blir sinna ...Da blir hunden omplassert ...husker jeg gråt og ikke ville lese den boken for jeg syntesd det var så fælt a han ikke fik ha hunden ...ønsket meg av hele hjertet en hund selv ....(forstod jo ikke eller fikk ikke med meg at han ikke var snill mot den ).....

Og så likte jeg hele serien om Det vesle huset på prærien ......ønsket visst at jeg levde på den tiden ..*ler*.....da jeg kunne lese selv så leste jeg alle sammen flere ganger tror jeg ...

Mormor og de åtte ungene leste jeg også selv ..mamma likte ikke de ....

Og så Taramare by da ..... Og Olebrum .......og Dunderklumpen .....

Det er mine barndoms bøker .....og mine barn får vær så god like de ...hehe nei da ..men kommer nok til å prøve da ..og håpe at de like de når den tid kommer ....kommer sikkert til å bli skuffet .....for tidene forandrer seg jo ...

Hvilke bøker ble lest for dere , eller husker dere godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var lesekyndig lenge før skolealder lese og pløyde det meste på barnebiblioteket - Brødrene Løvehjerte var den som tidlig imponerte mest - senere frøken detektiv, og her er en slager; Helge Ingstads Pelsjegerliv - ikke akkurat en tradisjonell barnebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor leste høyt for meg av og til

Dynedikken.

Den lille prinsen.

Den lille prinsen står i hyllen min den dag i dag, og er noe av det fineste som er skrevet......

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det vart ein del seriar:

Hardy guttene, Bobsey barna, 5 på eventyr, frøken detektiv, Jan, Puk.

Elles:

Dynedikken, Brødrene Løvehjerte, Trollmannen fra Jordsjø, Narnia-bøkene (nokre av dei, i alle fall) Hobbiten, Ringenes Herre (var kanskje blitt tenåring då eg leste dei...) 1001 Natt (6 tjukke bøker på biblioteket) Sølvfaks.

Vel - eg laste masse, hugsar berre ein brøkdel...

(Den lille prinsen leste eg først som vaksen - i fjor. Einig med Milo, svært fin bok :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det detektiv Nancy Drew, Gullhår, Hardy guttene, Bobsey barna og selvfølgelig ble de lest mens jeg lyttet til Radio Luxenburg..

Sikkert andre bøker også, men kommer bare ikke på hva de heter.

TBee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som leste for meg da jeg var barn, så jeg tok saken i egne hender og begynte å lese da jeg var 5. Da gikk det i Donald..

Når det gjelder bøker husker jeg best Pippi feirer bursdag. Den ble lest mange ganger.. Også hadde jeg tre eventyrbøker i en serie der illustrasjonene er bilder av dokker med "tilbehør". Disse elsket jeg grenseløst, kunne ligge lenge å bare studere bildene som hadde utrolige detaljer..

Den vesle vampyren er jo noe som må nevnes. Også ble det endel Hardy-gutt bøker, hadde to eldre brødre. :wink:

Davy Crocket, og lignende serier.

Jeg leste masse annet også, i de fleste sjangre. Desverre ble det lite lesing på meg etter at jeg ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde
Og Trollkrittet da ! den var gøy ...om hm ..hva var det de het da ...Jon og Sofus var det det? en gutt iallefall som får et ttrollkritt og tegner seg en venn ....og så vandrer de inn i en fortelling gjennom alfabetet ...der de opplever mye spennende og han tegner ting til de som trenger det ..og med trollkrittet går alt an  

Ja, den heter Trollkrittet og det er Zinken Hopp som har skrevet den. Det er en koselig bok!

Jeg slukte "alt" av bøker da jeg var barn, og den jeg hsuker aller best het "Tullutta og Makronelle" - den handlet om to tustete gamle damer, som blant annet puttet såpestykke i gullfiskbollen så gullfisken kunne svømme i firkant...

Ellers var jeg veldig glad i bøkene om Toya og "Far til fire" bøkene. Da jeg ble litt eldre gikk det i bøkene om Puk.

Bobsey-barna, Lykkebarna, Gulltopp, Hardy-guttene... Gyldendals Gode Barnebøker, spesielt den om Tante Gummigutta og Blåbærmaskinen.

Men stort sett leste jeg det jeg kom over, enten det var "voksen" eller "barenbok" - det gjør jeg visst fremdeles, selv om jeg må innrømme at det ikke er like mye som før... Nå er jeg mer "periodeleser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, måtte bare mimre litt mer jeg *ler*....

Fem serien var absolutt en favoritt - hadde så lyst på en sånn Timmi hund *ler*

Frøken dettektiv også - pleide å kjøpe de brukt for biblioteket hadde de ikke

og så hadde jeg heste dilla da så Silver og Britta bøkene leste hjeg mange ganger - også Follyfoot (huset ved vedrens ende ?) en serie ..har gått på tv ogsa tror jeg på parabolen ...

hardyguttene leste jeg også ....lånte de ....men oppdaget fort at det i hver eneste bok var to kapittel som het Fanget , *ler*......lite oppfinnsomt

husker dere Agaton Sax da? en dettektiv som var noe utradisjonel?

Eva Bøgnes skrev masse romnatiske bøker fra andre verdenskrig .....disse var noe "alle " måtte lese *ler*

Ser at noen nevner Den vesle vampyren - DE likte jeg ...prøvde å få min yngste bror som er en del yngre enn meg til å lese de - men han liokte de ikke ...*skuffet sukk*

Og en gammel ungpike serie som heter Lykke, om ei jente som het det - og hadde en hest de kalte for Hell........Lykke og Hell, *ler*....

Maria Gripe har også skrevet en del bøker ...husker at noen har vært vist på tv...kommer ikke på noen navn nå ...ser for meg en av de der to jenter er på besøk hos noen , og den ene kler seg ut som en gutt .....tror de har en sønn og en datter de som de bor hos ...og så blir datteren forelskat i hun som er kledd ut som gutt ......husker at jeg ikke forstod dette helt ....det var jo "feil" ...sitter veldig klart i minnet mitt ...men husker ikke hviordan det gikk ..jo det er noe med en liten båt på vannet også ..og noen dagbøker for hun datteren snakket ikke tror jeg ...skrev ned alt hun villle si ......

Nei nå har jeg mimret nok ..får kreke meg inn i noen klær, ta med bikkja ut og trosse snøværet og feberen som raser i kroppen min ...har mest lyst å legge meg men må handle .....sukk ...og med hund i huset .......sukk en gang til .....

håper på flere innlegg til jeg er tilbake ...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRØKEN DEKTEKTIV! .......eller Detektiv da.....

Ja - også Bobsey-barna.

Ina-bøkene stod også høyt i kurs - men det va'kke så mange av dem da.......

Jeg var en lesehest når jeg var liten...........slukte bøker! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ganske liten leste mamma Lillebror og Knerten bøkene og Guro bøkene for meg, de var helt klart favoritter i min barndoms verden. Når jeg ble litt større og leste selv gikk det i Bobsy barna, Evy Bøgnæs bøker, Lykkebarna og andre detektiv bøker.

Det var en periode i livet jeg ikke leste noe sørlig bøker, det gikk mest i Starlet, jeg digga Starlet da jeg var liten, leste litt Romantikk og Mishelle også, men Starlet var best :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe pleide å låne Romantikk og starlett av veninner ...fikk ikke lov å kjøpe det ..så mamma og de visste ikke at jeg likevel leste de ...*rødme*.....hm ...lærerike blader .......men de som er å få kjøpe nå for tiden er nok ennå mer direkte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mamma ble kjempesint en gang hun kom over et Romatikk som jeg hadd lånt av en venninne. Fikk nesten ikke lov til å besøke venninna mi igjen - og mamma gnålte på det i lange tider :veldigsur: !

Ellers leste jeg veldig mye Nancy Drew, Hardyguttene og Bobsey-barna. Og en del gamle dameromaner som jeg fant i hylla hjemme. Disse var jo langt mer uskyldige enn Romatikk!

Da jeg ble eldre leste jeg mye Ung i dag-serien, veldig spennende :) .

Vestly-bøkene har jeg faktisk aldri lest, bare sett filmatiseringene. Men snart begynner jeg på Den store Knertenboka, høytlesning for eldstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine var alltid flinke til å lese for meg, noe jeg setter veldig stor pris på. Var veldig glad i

Narnia-bøkene

Brødrene Løvehjerte

Min Aller Kjæreste Søster

Knerten-bøkene

Ringenes Herre (husker Pappa pleide å lese til meg og lillebror- var litt skummelt og vi skjønte ikke alt, men det var veldig spennende).

Var en del andre bøker også, men husker ikke alt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke noen spes fra de første årene, mamma leste og sang for oss hver kveld. men det jeg husker er at vi leste mange hestebøker, serier. Ponnigjengen, Brita, også den uendelige historien, karemomme by, kqbalmysteriet. vi leste mange bøker men jeg husker ikke alt, husker at på skolen så leste vi noen om noen unger som lekte dektektiv blomquist eller noe sånt.

når vi får barn, som får leve lenge nok til at de kommer hjem fra sykehuset da skal jeg lese for de. hadde alerede begynt og synge barnesanger for den lille i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste utrolig mye bøker i mine yngre dager:

Toya og Heidi (denne leste jeg sikkert 500 ganger)

Evy Bøgenes-bøker - bl.a. Flette-Mette og mange flere ...

Frøken Detektiv

Hardy guttene

Ung idag-bøkene (dette var kjempegode ungdomsbøker)

og mange flere som jeg desverre ikke husker i farten...

I tillegg til bøker jeg fikk i gave, så var jeg en ivrig gjest på bokbussen på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært glad i bøker, det har alle i familien min også. Mamma leste høyt for, det gjorde farmor også, kan ikke huske hvilke eventyr hun leste, men vi koset oss. De eventyrene jeg kan huske mamma leste for oss var, Askepott, Tornerose, Snehvit, Pompel Pompliott, Rødhette og ulven, Aladdin, Keiserns nye klær, Hans og grete. Det var flere samlebøker også men de husker jeg ikke. De var litt gamle. Har bare vage minner om de.

Ellers fra jeg var gammel nok til å låne egne bøker på biblioteket har jeg lånt bøker som Gullhår, Maria Gripe og Astrid Lindgren bøker som Mio min mio, Brødrene løvehjerte. Har aldri likt å lese Anne K Westli bøker.

Ellers har jeg lest noen Nanci Drew bøker og Bobsey barna og Elisabeth serien. Likte også den vampyr serien, husker hun ene vampyren som bare drakk melk, den var spennende og småskremmende den.

Senere da jeg ble tenåring, leste jeg Starlet, Girls, Romantikk, Tuppen og Lillemor blader, Topp, Donald, Bamse verdens sterkeste bjørn, Hesteblader leste jeg også.. Roxy...

Det er det jeg kommer på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var veldig liten var alle slags rim og regler stas. Senere ble alle Anne Cath. Vestlys bøker lest høyt ved frokostbordet før vi gikk i barnehagen. Da jeg lærte å lese selv, gikk det mye i Frøken Detektiv og "Fem-serien". Narnia-bøkene (særlig Løven, heksa og klesskapet) var også fine, dessuten elsket jeg Toril Thorstad Haugers bøker om vikingtiden, særlig Ravnejenta. Astrid Lindgren var naturligvis også med på favorittlisten. :)

Da jeg var rundt 11 oppdaget jeg Sagaen om Isfolket, og ble helt hekta. Mamma stoppet meg da jeg kom til bok 12, fordi jeg ikke gjorde noe som helst annet enn å lese. Tror hun kastet hele serien, og siden har jeg ikke følt noe voldsomt behov for å lese den ferdig.

Jeg var medlem i Ungdomsbokklubben en stund, og leste alt jeg fikk derfra - var "altetende". :) Da jeg var 12-13 begynte jeg imidlertid å bli litt lei av barne- og ungdomsbøker, og begynte å lese "voksenbøker" i stedet. Likte "Avalon" av Marion Zimmer Bradley veldig godt, og har vel lest den en tre-fire ganger. Dessuten var det jo Jean M. Auels bøker om Ayla, som egentlig var forbudt område for meg, men jeg ble selvfølgelig fryyyyyktelig nysgjerrig og måtte bare lese dem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Var tidlig ute å lære å lese, men den første boken jeg virkelig husker var en bok om en gutt som het Lucien. Den gjorde inntrykk.

Ellers var det :

- Gulltopp

- Puk

- Evi Bøgenes bøkene

- Maria Gripe ; skyggen over steinbenken og tordivelen flyr i skumringen

- Spøkelseshistorier i alle varianter

Husker ikke alle jeg leste som helt liten eller ble lest for meg men her er noen ;

- Lille herr blå

- Blåbærbarna _ Elsa Beskov

- Den lille larven aldrimett

- Emma og Tomas bøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravnejenta. Astrid Lindgren var naturligvis også med på favorittlisten. :)

Dessuten var det jo Jean M. Auels bøker om Ayla, som egentlig var forbudt område for meg, men jeg ble selvfølgelig fryyyyyktelig nysgjerrig og måtte bare lese dem. :ler:

Ja !!!! Bøkene hennes leste jeg også ......sigurd drakedreper, det kom et skip til Bjørgvin i 13?? , ja hun skrev flere enn det ... likte de kjempegodt !

hm ..husker ikke helt når jeg første gang leste bøkene til Auel. Kan ha vært på slutten av ungdomskolen.....men gjorde det i smug - for mamma mente at et ikke var noe for meg ..*ler*..og det kan jeg jo være enig i da ....lærte i allefall en hel del ..som ikke nødvendigvis gikk på historie ....hehehe......nå har det kommet en femte bok ...den må jeg se til å få lest snart ...gleder meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...