Lillesøster Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Hei, noen som vet hvem det er som har krav på ditt personnummer. Evt. hvor kan jeg finne ut av det på nett`?
Sin Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Fant dette på www.datatilsynet.no : - Hvem har krav på å få fødselsnummeret? Om den behandlingsansvarlige har hjemmel i lov for å innhente fødselsnumre, er du forpliktet til å oppgi ditt. Din arbeidsgiver, for eksempel, kan kreve å få fødselsnummeret. Arbeidsgiveren må føre det på lønns- og trekkoppgaven, slik at skattemyndighetene kan vite hvor mye lønn du har mottatt og hvor mye skatt du har betalt. Det er viktig at skattemyndighetene ikke skriver din inntekt og ditt trekk på en annen person. Fødselsnummeret brukes som maskinell identifikasjon av skatteyteren ved bruk av blant annet forenklet selvangivelse. Det samme gjelder trygdeetaten, skattefogdene, sosialkontorene, statens lånekasse for utdanning, banker, livsforsikringsselskaper, boligsameier og andre som er innrapporteringspliktige til skattemyndighetene angående gjeld, tilgodehavende, renter og andre ytelser med betydning for skatteleggingen.
Lillesøster Skrevet 10. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2006 Takk. :bukke: Det var en privat behandlingsetat som ringte å skulle ha personnr. til datteren min, er usikker om jeg vil gi det om jeg ikke er pliktig til å gi det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå