Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Jeg eier et hus som er mer verdt en hva jeg har i lån. Vurdere nå å selge det, så jeg kan få betalt ut små lån og innkasso. Ny bil trenger jeg også. Har ingen å snakke med i denne avgjørelsen, så jeg trenger litt råd. Er jeg dum når jeg selger det, burde jeg heller sitte å sutte på tommelen og bli mer og mer deprimert pga. og aldri ha pennger, eller noe å tilby mine barn.
Helen Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Hadde det vært jeg som hadde vært i den situasjonen så hadde jeg solgt og heller kjøpt noe som var billigere så jeg slapp å bekymre meg for økonomien. Selv om jeg da kanskje måtte litt "ut på landet". Ellers kan du prøve å refinansiere i og med at du har hus som er verdt mer enn du har i lån kan det hende du kommer innenfor 60% eller 80% og da får du et billigere lån.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Jeg klarer husleia mi fint, men når en har en del små gjeld som er gått til inkasso, tannlege som jeg trenger så sårt, barn som krever litt, ny bil trenger osv, så ser dette håpløst ut for meg. Bor på "landet" Har gjeld på 650 000, men med alt utenom blir det mye. Huset er verdt ca 1,1 mill nå. Jeg går på yrkesrettetattføring, så min inntekt er ikke så stor.. Tenkte å få ferdig utdannelsen også en jobb, og da kanskje kjøpe noe nytt.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Tror du at du får noe billigere senere da? 650.000 er ikke mye. Noe må du jo betale for å bo, og jeg ser vel for meg at en husleie under det du betaler i dag blir vanskelig. Geerelt sett synes jeg alltid det er lite smart å realisere fast eiendom for å finansiere forbruk, det kommer garantert til å svi en dag. Spør heller banken om å få refinansiert smålånene, slik at du får det litt romsligere. Og må du virkelig ha ny bil? Det sluker penger....
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 Har du råd til å ha litt mer i huslån da? Mener du å selge for så å leie, eller for å kjøpe noe mindre/billigere? Det er vanskelig å komme seg inn på eiendomsmarkedet, så eier man først noe bør man prøve mye annet før man går helt ut av markedet igjen. Hva med å leie ut huset og selv leie en mindre leilighet, evt. kombiner med å refinansiere lånet (hvis det er mulig å leie ut for høy nok sum til å dekke inn dette). Du må riktig nok skatte av evt. gevinst, men kan samtidig skrive av vedlikehold, rentekostnader etc. Jeg ville nok først sjekket om jeg kunne få tatt opp mer i huslån og betalt ned annen gjeld med dette. Når det gjelder bil anbefales det vel i utgangspunktet ikke å ha et lån som løper lenger enn nedskrivingen av verdien på bilen, men det er jo mulig å ta opp en del av huslånet med kortere nedbetalingstid.
Malama Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Ville absolutt heller høynet huslånet for å dekke inkasso og andre absolutte behov, og NØYE revurdert behovet for en ny bil, kjøpt en riiimeig bil i alle fall. (skal neppe være noe stort problem å øke huslånet, du har jo mye å gå på på verdien) Blir mer å betale tilbake selvsagt, men huslån er mye rimligere rente på enn forbrukslån. Selger du, så må du jo finne en annen plass å bo, og uten å kjenne boligprisene/leieprisene der du bor, så har du jo et rimelig hus og en liten gjeld pr. i dag...
Gjest Maa Skrevet 12. november 2006 #7 Skrevet 12. november 2006 Avtal "time" i banken. Det burde i utgangspunktet væte greit å refinansiere når du trossalt eier mere enn du skylder. Forklar dem situasjonen, å hør hva de anbefaler. Hvor lang løpetid er det igjen på lånet? Har du f.eks. 15 år igjen, og de maks gir 25 år,kan du søke om refinansiering OG forlenget nedbetalingstid. På den måten trenger kanskje ikke mnd. avdragene å stige. Det er jo også viktig å ta høyde for renteøkning. Avdragene kan du øke når du er tilbake i job igjen. Det er jo som skrevet over anbefalt å IKKE inkludere billån i boliglån iom. at bilen blir svææært dyr, men det er dyrt å være fattig.. En rådgiver i banken vil kunne regne på krona hva de forskjellige alernativene utgjør for deg mens du er der. Sikkert mye lettere å gjøre et valg når du har konkrete tall å se på. De kjenner vel også boligmarkedet, og kan si noe om hvor realistisk det er å skaffe et rimeligere hus. Ikke uvanlig at man reduserer avdragene/forlenger lånetiden under utdannig eller attføring- skal sansynligvis selv gjør det fra midten av februar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå