Gå til innhold

Middag hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går servitørlinjen og har fått en stooor oppgave i å arrangere et helt bryllup - på papiret. Det jeg sliter mest med er middagen!!

Det skal være en 4 rettes middag (forret, hovedrett kjøtt, hovedrett fisk og dessert)

anmerkning: TO av gjestene har cølliaki, what to do?

Skal også ha en aperitiff, vin til forrett og hovedretter og hetvin eller eventuelt en sauternes vin til desserten.

ALLE tips tas imot med glede!! Takktakk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første du kan gjøre er å be mod. flytte denne tråden til mat og drikke..?

Skrevet
Første du kan gjøre er å be mod. flytte denne tråden til mat og drikke..?

åja, kanskje det.. tenkte bare at det var folk her som har hatt og vært i bryllup som kunne vite endel om det.. beklager hvis det kom på feil sted....

Skrevet

Skjønner det, men ikke på mat-forumet vil du nok finne flere som kan hjelpe, da der er det mange flere mat-kjennere. :)

Ha en fin helg!

Skrevet

Du kan ta en tur på cøliakikerenes hjemmeside ncf, der finner du sikkert tips til diettene. Du kan sikkert velge å lage egne tilpassede menyer til disse, trenger ikke å få det samme som alle, (men det er det hyggeligeste og greieste). Cøliaki er ikke farlig,krever bare litt ekstra omtanke...

Skrevet (endret)

Det burde ikke være så vanskelig å lage en fire-retters meny som også kan spises av folk med cøliaki.

Hvis dere i tillegg har fått oppgitt når på året middagen skal serveres, er jo det en stor hjelp til å velge ut råvarer. Dessuten kan jeg tenke meg at det ikke bør være for spesiell mat, slik at flest mulig kan like den. Og du har muligens et budsjett å forholde deg til? Uansett - nå fantaserer jeg bare i vei, kanskje du får noen idéer du kan bruke. :)

Forrett:

Enten en form for blandet grønn salat, feks med grillede kamskjell til/i, og en god vinaigrette (jeg fikk en gang bringebærvinaigrette til kanskjell, det er kjempegodt). Eller, for et billigere alternativ, en purésuppe basert på feks jordskokk (eller en annen rotgrønnsak) eller grillet paprika, der ingrediensene selv jevner suppen.

Hovedrett fisk og kjøtt:

Her kan man jo velge hva som helst, egentlig, bare man unngår pasta, og jevner eventuelle sauser med maizenna (eller bare masse smør :sjarmor: ). All slags grønnsaker går fint, og både poteter og ris i alle mulige fasonger. Og polenta, som vel er laget av mais? Sikkert også smart å ikke ha poteter som tilbehør til begge hovedrettene, slik at det blir bedre kontrast mellom dem. Hvis en feks har lam (stek, filet?), rødvinssjysaus, fløtegratinerte/ovnsbakte poteter og div. smørdampede grønnsaker (aspargesbønner er godt til lam) som hovedrett kjøtt, kan en kanskje feks ha laksefilet og Puy-linser, pluss eventuelt bakt fennikel eller noe sånt til hovedrett fisk?

Dessert:

Sjokolademousse, crème brûlée eller karamellpudding med diverse bær marinert i sitrus/krydderlake (med vaniljestang, kanelstang og stjerneanis).

Endret av piaf
Skrevet

Jeg foreslår at du prøver å finne hjemmesidene til noen hoteller/restauranter og ser på menyene deres. Det må da være lov å hente inspirasjon fra andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...