Gå til innhold

Vennskapskaka Hermann

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd denne?

Fikk en deigklatt av en venninne i dag, med "bruksanvisning" for hvordan Hermann skal stelles de neste ti dagene. Etter 9 dager med røring og mating skal han deles i fem, hvor man gir bort fire deler og mater den siste med epler, hakkede nøtter osv.

Nå står Hermann og bobler (gjærer?) på kjøkkenbenken og ser ut til å leve i beste velgående, men om jeg klarer å huske å mate ham hele tida gjenstår å se... ;) Blir den god? Er den verdt å fly å passe på i ti dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo litt hyggelig hvertfall.

Den smaker godt men det er en kake jeg håper jeg ikke får alt for ofte, men jeg har hatt den to ganger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka er god hvis du dropper sjokolade, raspede epler og nøtter og heller tilbereder den som vanlig eplekake med raust med skårne epler i skiver med sukker- og kaneldryss på toppen. Lager du den som angitt smaker den underlig. Den har en karakteristisk surdeigssmak (gjærsmak, som Shoreh sier) og den smaken er noe man enten liker eller ikke liker i det hele tatt.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Herman er veldig god! Sånn som han skal lages! Men selv pleier jeg å ha noe over (håndkle eller plastikk liggende løst over) for at ikke det skal komme masse ekle ting oppi når den står og gjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hvis du søker på Herman på www.detsoteliv.no så finner du flere oppskrifter som Herman kan brukes til. Jeg anbefaler cookiesene. :wow: Jeg har forsøkt de andre oppskriftene også, men disse er de eneste jeg synes er verdt bryet. Jeg pleier å lage "oppstartdeig" selv, lar den stå i to dager, og så baker jeg av den. Mye mindre styr. Dette minner meg på at jeg skal sette oppstartdeig nå slik at jeg kan bake på søndag og putte i fryseren. Det er jo jul før vi aner det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...