Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp rydda i gamle klær...Resultat: en pose med utslitte topper/t-skjorter som skal kastes og tre fulle poser med gamle gensere, topper og bukser som skal sendes til Russland...

Blir nesten dårlig av å tenke på hvor mange feilkjøp jeg har gjort og hvor dårlig klessmak jeg har hatt :sur: Heldigvis har ikke klærne kosta så mye, men allikevel...

Og blir enda dårligere når jeg tenker på hvor mye overflod det er av klær og ting blant folk i Norge og hvor lite man har andre steder i verden...

Rydder dere ofte i klærne deres? Kaster dere eller gir dere dem bort?

Flere enn meg som har gjort dårlige impulskjøp man angrer på? ;) Tips til å unngå det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Ryddet klesskapet når jeg flyttet, og det ble jaggu noen poser ja.. Tror Fretex fikk 6 fulle poser.

Gamle t-shirter er forresten ypperlig til å klippe opp i små filler og bruke til å pusse sko, tørke maling etc med :) Jeg har alltid en liten eske med slikt liggende.

Skrevet

Jeg har sinnsykt mye jeg og..ryddet forrigehelg og har 5 fulle ekser osm det står "bruker ikke" på...dette er gjerne nesten nye klær..og har derfor ikke lyst til å gi dem bort(gjrrigtanke i know :grine: ), heller selge..da jeg harbrukt en del penger på disse..og mye av det er tigerofsweden..lurer på om jeg skal registrere meg på qxl og prøve igjen!

Skrevet
Ryddet klesskapet når jeg flyttet, og det ble jaggu noen poser ja.. Tror Fretex fikk 6 fulle poser.

Gamle t-shirter er forresten ypperlig til å klippe opp i små filler og bruke til å pusse sko, tørke maling etc med :) Jeg har alltid en liten eske med slikt liggende.

Jeg pleier å vokse legger..og pleier p bruke gamle jeans..klipper dem i små lapper..en gang fikk jg sæsten min til å hjelpe meg :legrine: . Er mye bedre enn de man får kjøpt med voksen.

Skrevet

Jeg burde hatt en opprydding jeg også. Bare utsetter det...

Gjest Deception
Skrevet

Før hadde jeg H&M-dilla, og da ble det endel bomkjøp. Etterhvert har jeg lært å tenke meg om før jeg kjøper ting, og nå skjer slikt heldigvis ganske sjelden. Derfor blir det ikke fullt så mye som må kasseres, heller, annet enn t-skjorter som ikke har tålt vask, utslitte sokker osv.

Skrevet

Jeg tar en liten opprydding etter hver sesong. Noen klær følger med år etter år, og det som ikke er interessant lenger går til loppemarked. har gått endel ned i vekt siste halvåret, så det er blitt endel nye klær nå....og ALT som var for stort gikk rett i loppemarkedposene.

Skrevet

Flott at noen fortsatt gir bort til loppemarked, ikke bare Fretex. Jeg elsker å gå på loppis og finne tøy (sjøl om jeg må innrømme det er sjeldent jeg finner noe jeg liker veldig godt, og så blir jeg så fort tørr på leppene sammen med alt det støvete stoffet).

Ellers er flytting den beste metoden for å bli kvitt tøy :sjarmor:

Skrevet

Jeg sparer ikke på noen ting som er utslitt eller som jeg ikke bruker.. Er totalt sanerings freak, hehe.. Forferdelig plagsomt til tider, men til gjengjeld ser det veldig ordentlig og oversiktlig ut da.

Skrevet

Bare å sette av et helt rom til klær når man kjøper leilighet, er ikke noe problem.. Skapet mitt er på litt over 20m2.. Og ingen får mine klær, hvis folk mangler klær, så får de heller kjøpe dem selv..

Og så er det bare å henge alt opp på kleshengere, og ha esker til undertøy..

Undertøy er det eneste jeg kaster forresten.. Slitt undertøy, det takler jeg ikke..

Så jeg har en eske med hvitt undertøy, en med sort, en med hudfarget, en med diverse og en med sokker. Og så har jeg selvfølgelig bh`er og truser adskilt.. Og alt som er litt fint av undertøy, type korsetter og slikt, henger selvfølgelig på kleshengere..

Skrevet

Jeg har nettopp flytta og ble sjokkert over hvor utrolig mye jeg har. Så jeg måtte dele opp og la noe være igjen i skapet på pikerommet mens ei venninne fikk resten, og enda holdt samboeren på å få sjokk da jeg kom flyttende.Det merkelige er at uansett hvor mange pakker med kleshengere jeg kjøper på Ikea så er det aldri noen ledige :overrasket:

Jeg har hatt handledilla det siste året og har som godt som fornya nesten hele garderoben min.Men i motsetning til før så satser jeg nå stort sett på tidløse og klassiske plagg som ikke går av moten 3 måneder etter.

Så jeg har brukt rimelig mye penger på klær :sjenert:

Men på en annen side så har jeg aldri vært så fornøyd med gareroben min før som nå heller :sjarmor:

Skrevet
Jeg burde hatt en opprydding jeg også. Bare utsetter det...

signerer....

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg kjøper ikke så mye klær. Så jeg pleier å bruke det jeg har til det er utslitt, i alle fall buksene.

Skrevet
Og ingen får mine klær, hvis folk mangler klær, så får de heller kjøpe dem selv..

Ja, det er jo mye bedre å ha masse klær som ikke passer/man ikke bruker enn å gi dem bort til noen som trenger dem! :ironi:

Jeg rydder med ujevne mellomrom og gir bort det som ikke passer eller som ikke brukes. Det er stort sett Fretex som får, men noen ganger venninner eller famile.

Jeg synes det er veldig behagelig å ikke ha skapet fullt, og så går klærne til "en god sak" samtidig. To fluer i en smekk!

Skrevet

Jeg gjør opprydding kanskje annen hvert år. Har heldigvis noen mindre kusiner som liker en del av det jeg har vokst fra i bredden. De plukker først, og så sender de resten til Fretex eller loppis. Veldig kjekt. I løpet av det siste året har jeg også måttet forlate den litt slække studentstilen og gått over til litt mer pent kontortøy, så da er det en del ting som ryker uten at jeg nødvendigvis har vokst fra det.

Det som ikke er brukt siden forrige opprydding, sendes bort.

Det som ikke passer lenger, sendes bort.

Det som klør eller er ubehagelig å ha på, sendes bort.

Det som har flekker som ikke går vekk, men som fremdeles er OK, legges i haugen for ting jeg syr om. Tilsvarende med ting som ikke passer eller er brukt, men som jeg liker stoffet i. Har sydd om en del t-skjorter slik at de fremdeles er brukanes. Da føler jeg meg kreativ og fornuftig. :)

Ting som er slitt og ubrukelig kastes. Det blir mest undertøy og sokker her. Disse kastes ofte etterhvert.

Skrevet

Så langt har jeg ryddet når jeg har flyttet (dvs. ca. hvert 3. år) men i vår måtte jeg ta en rydderunde. Fikk kastet 3-4 sekker med ting som hadde hopet seg opp. Tror jeg skal prøve å legge det inn som en fast rutine hver vår. Jeg ser jeg har mer å gå på, nemlig.

For eksempel så tror jeg ikke at kåpa jeg kjøpte i 1986 vil bli brukt så veldig mye..... :forvirret:

Det hører med til historien at jeg ikke kjøper så mye klær da, så dermed har det holdt med en 3 års frekvens.

Men det er deilig å få ryddet i skuffer og skap.

Ellers så kaster jeg litt etterhvert - f.eks. hvis det er noe som det går hull i eller som jeg ser er blitt ubrukelig (for smått/for stort/misfarget/nuppete).

Synes forøvrig det er dumt at Fretex har inntaksstopp her jeg bor. For noen av klærne er jo fullt brukbare - de bare passer ikke til meg (snakker her om ting som var fine nok i butikken, men som jeg rett og slett aldri får brukt fordi anledningen mangler.)

Skrevet

Synes forøvrig det er dumt at Fretex har inntaksstopp her jeg bor. For noen av klærne er jo fullt brukbare - de bare passer ikke til meg (snakker her om ting som var fine nok i butikken, men som jeg rett og slett aldri får brukt fordi anledningen mangler.)

jøss... praktiserer de det ?

Skrevet

Etter hva jeg skjønte så gir ikke fretex bort klær til trengende i norge (de selges), det gjør Frelsesarmen. Hvordan man nå gir klær dit vet jeg ikke. Jeg som før trodde at fretex og frelsesarmen var det samme :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...