Gå til innhold

Rasekatt vs huskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før syntes jeg det var tull og tøys når folk fikk seg dyre rasekatter istedet for vanlige huskatter, siden det er så mange hjemløse katter hos dyrebeskyttelsen.

Etter mange år med katt (3 stk totalt+ familie som har katter), så så jeg en annonse på en somali katt som skulle omplasseres. Den var bare nydelig, og jeg var så heldig så jeg ble valgt ut som kattens fremtidige husmor :)

Og jeg må si, denne katten overgår ALT av hva mine tidligere vanlige huskatter gjør. Den er så rolig, kosen, er innekatt så den maser ikke om å gå ut, derav også lite møkk på gulvene - og den er bare så VAKKER! Jeg går aldri lei av å se på de flotte fargene i pelsen.

Så nå forstår jeg hvorfor folk har rasekatter :) De har et annet gemytt enn vanlige rasekatter. Eller så er det bare jeg som har vært utrolig heldig med denne katten. Men oppdretter sier at dette er ihvertfall vanlig for hennes rasekatter, som er somali.

....måtte bare fortelle det :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest hj.sukka i.i.
Skrevet

Så trivelig å høre om katten din.

Selv skal jeg ha katt når bo-situasjonen er blitt litt annerledes, kan ta litt tid, men leser alt jeg kommer over om andres erfaring mht kattehold.

Har hatt flere vanlige huskatter før, de hadde et godt liv og døde av naturlige årsaker. - Er litt i tvil hva jeg skal ha neste gang. Har jo tid å tenke over det. Hadde vært koselig å sett bilde av katten din.........

Skrevet

Jeg har hatt begge deler jeg også, alt fra dyre rasekatter og flerfargete bastarder.

Min erfaring er derimot at det bare er tilfeldig hvilket gemytt katter har. Min snilleste og søteste katt var en blanding av mye rart :)

Skrevet

Har bare erfaring med siameser, men den var ihvertfall utrolig spesiell. Enormt sosial og hengiven, på linje med en hund. Den er jo avlet frem for å fungere som "selskapskatt", så det var nok ikke bare et ekstra vellykket individ. :)

Skrevet

Tipper at ingen har erfaring med ragdoll-rasen ;)

Ingen over og ingen ved siden - kan ikke sammenlignes med noen andre, verken gatemiks eller annen rase...

Bare slå opp på f.eks Goggle, så får du vite hver jeg mener :)

Skrevet
Jeg har hatt begge deler jeg også, alt fra dyre rasekatter og flerfargete bastarder.

Min erfaring er derimot at det bare er tilfeldig hvilket gemytt katter har. Min snilleste og søteste katt var en blanding av mye rart :)

Er enig med deg der. Har truffet utrolig mange spesielle huskatter også, i tillegg til hyggelige rasekatter selvsagt.

Og jeg tror nok at uansett hvilken katt man ender opp med, så når du blir kjent med den og dens personlighet så er det ingenting som kan måle seg med akkurat den katten :hjerter_rundt: Når jeg ser inn i øynene på den katten jeg bor sammen med, ser jeg en helt særegen personlighet. Han snakker til meg, gjør underlige ting, og alt dette gjør han på sin helt spesielle måte.

Ofte når man skal forklare adferd til rasekatter forklarer man det pga rasetilhørigheten. Men jeg har hatt rasekatt jeg også, men jeg så ikke på den som bare en abbysiner. Jeg så på den som en helt spesiell abbysiner som jeg hadde blitt så heldig å bli kjent med.

Min nåværende katt er huskatt. Det var litt tilfeldig at jeg endte opp med ham, han har en historie før han kom til meg. Men jeg er så utrolig glad for at jeg endte opp med ham. Før man skal velge seg katt kan man jo tenke litt på hva slags type katt man vil like. men etter man har fått seg katten vet jeg at man aldri vil angre på at det ble akkurat den katten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...