Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Nå skal jeg skrive om mat fra forskjellige steder, og jeg kommer ikke på noe annen mattradisjon fra Amerika enn paier, mac and cheese og pannekaker.. Noen som kan hjelpe?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Vet selvfølgelig også om kalkun. Lurer også på hvilke matvarer som produseres i staten New York...
Susannah Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Peanutbutter- and jellysandwich! Hamburger... Hm... var litt vanskeligere enn jeg trodde. Men har du søkt på internett?
Latee Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 (endret) Hashed browns, spareribs, fried chicken, meatfoaf, buffalo wings, gumbo, peach cobbler, cole slaw, jambalaya, mississippi dirty rice, corn bread, hush puppies, collard greens, pound cake (i alle varianter)... ja.. det var jo noe Edit: Skriveleif Endret 10. november 2006 av Latee
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Bagels? Endel søtpotetretter... Røkt kjøtt på gatekjøkken (er muligvis en jødisk greie, eller canadisk, veit itj, men...). Det finnes en "standard" kokebok for amerikansk mat - og det som er mest typisk er vel at det er så mange retninger pga immigrasjonen. Blant de mer eksotiske rettene husker jeg kokt beltedyr og beverhale:-)
pulverheksa Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Grilling! Noen av amerikanerne er jo helt gale etter grilling Men også mattradisjoner knyttet til helligdager, f.eks thanksgiving og jul. Har et par kokebøker fra USA og der er det mye honeyglased. Ergo tror jo jeg at de er veldig glad i søt mat...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 søtsaker: cookies, strawberry cheese cake, angel food cake og cupcakes/muffins, brownies og ja.. selvfølgelig paier, særlig pumpkin pie bananbrød og maisbrød. annen mat: cæsar salat og cobb salat, og BLT sandwich (bacon lettuce tomato) og club sandwich,
mari Skrevet 11. november 2006 #9 Skrevet 11. november 2006 chili, meatloaf, New York cheese cake, sloppy joes (serveres ofte som skole lunsj...)
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #10 Skrevet 13. november 2006 Erfaringer fra der jeg har vært: Miami: mye mexicansk og "liksom-fransk", fantastiske krabber. New York: smeltedigel -har allt! San Fransisco: kinesisk og krabbe. Texas: mexicansk og verdens beste biff!!! Louisiana: mye sjømat og bruker mer krydder. Los Angeles: diettmenyer. Generelt: ekstremt store porsjoner (særlig innland), hvert sted har sin kake, buffet-restauranter er populært (betaler fast pris og kan spise så mye man vil fra en enorm buffet), twise fried fries for ekstra sprø fries (!!!!ÆSJ!!!!), mye god is. Regner med at selv om du skriver Amerika, så er det USA du mener (ikke hele kontinentet). Mattradisjonene er veldig forskjellig fra sted til sted, alt etter hvem som bosatte seg der. I Minnesota serverer de feks fremdeles kjøttkaker tuftet på norske tradisjoner.
:-) anna Skrevet 13. november 2006 #11 Skrevet 13. november 2006 (endret) Er ikke Cajun-kjøkkenet/det kreolske kjøkkenet amerikansk? Skal vi seeeee... http://en.wikipedia.org/wiki/Louisiana_Creole_cuisine Endret 13. november 2006 av :-) anna
LovelyLilly Skrevet 14. november 2006 #13 Skrevet 14. november 2006 Egg nogg (sikkert skriveleif) cheesecake
Gjest Kaploink Skrevet 14. november 2006 #14 Skrevet 14. november 2006 S'mores! Graham cracker - marshmallow - Hershey sjokolade - Graham Cracker Tres på ein pinne og grillast på bålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå