Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 hei, har bare et spørsmål jeg. Dersom dere forelsket dere i en mann som har rykte på seg for å være voldelig, hva ville dere gjort? Sett at dere fikk høre om ting han hadde gjort mot den forrige dama, uten at noen kunne bevise det? Antagelig må han jo ha gjort henne noe, ellers ville ikke folk snakket om det. Dette skjedde da meg, jeg var sammen med en kar nesten hver dag i 3 måneder uten at jeg så noen av de kjennetegnene som kjennetegner voldelige karer. Slik jeg kjenner han er det utenkelig at han kan ha gjort så mye kødd mot eksdama si. ( jeg sier så mye, fordi jeg vet at han kan være ganske vanskelig å bo med) Men uansett, ryktene fikk meg til å kutte han ut. Allikevel tenker jeg på dette daglig, hva kunne ha skjedd dersom jeg ble værende? Både positivt og negativt. HVa ville dere gjort?? Håper på mange svar!!!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Jeg ville helt klart kutte ut å tenke på ham i det hele tatt.
Gjest Ninakanin Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Jeg hørte ikke på slike rykter i min tid da problemstillingen var aktuell. Jeg støttet ham og strøk ham på kinnet og sa det var urettferdig at alle sa så mye slemt om ham. Fire uker senere satt jeg på legevakta med den samme hånda som hadde strøket ham over kinnet, kvestet med brudd. Du gjorde nok rett!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Hadde ikke kuttet han ut kun pga et rykte (kan like godt være x-en som liker slenger dritt), men når du i tillegg sier han er vanskelig å leve med så vet jeg ikke om jeg hadde tatt sjansen.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 (kan like godt være x-en som liker slenger dritt)=(kan like godt være x-en som slenger dritt)
Velvet Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Antagelig må han jo ha gjort henne noe, ellers ville ikke folk snakket om det. Nåja, akkurat det trenger ikke stemme. Rykter er rykter. Det er nok at noen lar et ord eller en setning falle så er det gjort. Det skal uhyggelig lite til før et menneske er stemplet som det ene eller det andre. Men på den annen side; det kan jo være noe i det. "Ingen røyk uten ild" er det noe som heter. Det er umulig å si hva som kunne skjedd om du ble værende. Kanskje hadde du etterhvert fått bevis for at ryktene var sanne eller han kunne vist seg å være "verdens hyggeligste" mann.
Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Jeg anser det som oftest som feigt og umoralsk å handle ut fra et rykte uten at man har tatt det opp med den ryktet går om.
Gjest Deception Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 Jeg anser det som oftest som feigt og umoralsk å handle ut fra et rykte uten at man har tatt det opp med den ryktet går om. ← Samtidig: hvor stor er sjansen for at han vil svare ærlig ved en eventuell konfrontasjon?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #9 Skrevet 10. november 2006 Samtidig: hvor stor er sjansen for at han vil svare ærlig ved en eventuell konfrontasjon? ← Kanskje like stor som at en bitter x kan ha spredt rykter? Men som tidligere nevnt, er han i tillegg til ryktene vanskelig å leve med, så er det mulig jeg hadde latt ryktene spille inn på magefølelsen.
Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 10. november 2006 #10 Skrevet 10. november 2006 Jeg hørte ikke på slike rykter i min tid da problemstillingen var aktuell. Jeg støttet ham og strøk ham på kinnet og sa det var urettferdig at alle sa så mye slemt om ham. Fire uker senere satt jeg på legevakta med den samme hånda som hadde strøket ham over kinnet, kvestet med brudd. Du gjorde nok rett! ← Jeg lette jo etter kjennetegn på at han var voldelig helt siden jeg begynte å være sammen med han. På tre måneder fant jeg aldri noe! Som du sier, viste det seg at han du var sammen med var voldelig allerede etter 4 uker. Men jeg angrer ikke på valget jeg tok. Blir spennende å følge med hva som skjer fremover, når han finner seg ei ny dame... takk for alle svar!
Gjest Ninakanin Skrevet 10. november 2006 #11 Skrevet 10. november 2006 Jeg lette jo etter kjennetegn på at han var voldelig helt siden jeg begynte å være sammen med han. På tre måneder fant jeg aldri noe! Som du sier, viste det seg at han du var sammen med var voldelig allerede etter 4 uker. Men jeg angrer ikke på valget jeg tok. Blir spennende å følge med hva som skjer fremover, når han finner seg ei ny dame... takk for alle svar! ← jeg kjente ham et halvt år i forveien... Så det kan komme plutselig eller sent!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #12 Skrevet 10. november 2006 spørsmål til ettertanke: 1: Har man noen garanti for at den man er sammen med ikke plutselig kan miste grepet, bare fordi det ikke har skjedd før? 2: hva skjer med voldelige menn når et forhold er slutt? 3: vokser noen av seg sånt?
Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2006 #13 Skrevet 10. november 2006 Samtidig: hvor stor er sjansen for at han vil svare ærlig ved en eventuell konfrontasjon? ← Det er ikke en god idé å ta utgangspunkt i at kjæresten kommer til å lyve. Og selv om han lyver, er det stor sannsynlig for at reaksjonen og måten han sier det på vil avsløre ham.
Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2006 #14 Skrevet 10. november 2006 spørsmål til ettertanke: 1: Har man noen garanti for at den man er sammen med ikke plutselig kan miste grepet, bare fordi det ikke har skjedd før? 2: hva skjer med voldelige menn når et forhold er slutt? 3: vokser noen av seg sånt? ← Gode spørsmål. Jeg slenger på ett til: En undersøkelse blant norske studenter viste at det er flere kvinner enn menn som utøver vold mot partneren (men vold utført av menn er mer alvorlig). Hvorfor går det da så mange rykter om voldelige menn, mens man nesten aldri hører om voldelige kvinner?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #15 Skrevet 10. november 2006 spørsmål til ettertanke: 1: Har man noen garanti for at den man er sammen med ikke plutselig kan miste grepet, bare fordi det ikke har skjedd før? 2: hva skjer med voldelige menn når et forhold er slutt? 3: vokser noen av seg sånt? ← 1. nei, men vold har med konfliktløsning å gjøre. Det er en måte å "løse" et problem på, eller å "slå fast" (sic) et argument, vinne en diskusjon osv. Samme om man er HELT irrajonell (type banke partneren for å ha lagt igjen en smule) eller utgangspunktet var en faktisk diskusjon eller viktig uenighet. En person som ikke er voldelig har sannsynligvis lært å løse konflikter på andre måter enn å ty til vold, og vil dermed mye sjeldnere havne i situasjoner hvor h*n rettferdiggjør ovenfor seg selv at vold er nødvendig, enn en som slipper opp for verbale argumenter for et godt ord (sic igjen). 2. Det varierer vel? 3. jeg tror ikke det er mange som vokser av seg sånt uten å aktivt gå inn for å endre seg, i hvert fall. Som med andre svakheter; så lenge man rettferdiggjør eller bagatelliserer egne handlinger er det vel ikke mye rom for selvutvikling. Jeg tror også en mann som er styrende og kanskje voldelig i ETT forhold, ikke nødvendigvis er det i neste, om denne partneren faktisk klarer å sette grenser uten å la seg tråkke på - på den annen side kan motstand trigge enda mer vold i noen tilfelle. Det kommer vel an på hva som utløser handlingene. Men det finnes jo kurs for voldelige menn, og både menn og kvinner som har gått i terapi kan vel avlære denne måten å reagere på.
Gjest Gjest_solstråle_* Skrevet 10. november 2006 #16 Skrevet 10. november 2006 Ja, var mye gode spørsmål her.. I utgangspunktet er jo alle menn potensielt voldelige. Og ja, jeg har selv ei vennine som er voldelig mot kjæresten sin. Hvor godt det forholdet er, er en annen sak. Men uansett, jeg får vente å se hva som skjer når han finner seg ei ny dame. Hvis han er voldelig mot hu, så er jeg glad jeg valgte som jeg gjorde. Hvis han er snill mot hu så har jeg driti meg ut jeg tror ikke noe på å konfrontere han. Enten juger han så det renner, ellers så blir han såra over at jeg tror sånt om han. Men men.. vi får se, blir spennende hvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #17 Skrevet 10. november 2006 da jeg ble sammen med eksen min visste jeg allerede fra starten av at han hadde vært drittsekk mot eksen sin. dvs, han hadde slått hun for kontrollere henne osv. Jeg valgte å ha en åpen linje mot han, altså at han hele tiden visste at jeg handlet utifra hva jeg hørte om han. Jeg hadde kjent han i 3 år før vi ble sammen, og da vi begynte å flørte sa jeg klart og tydelig at jeg ikke visste om jeg turte mer pga fortiden hans. Det gjorde at jeg alltid var på vakt ovenfor han, samtidig som han begynte i terapi, fordi han skjønte at han aldri ville få noen derosm han ikke tok seg sammen. Han var flau over hva han hadde gjort, og siden jeg visste om alt, ville ha endre seg. I tillegg hadde jeg alltid med bikkja mi (doberman=), når jeg var sammen med han. Han visste godt hvorfor, og godtok det, siden det var en garanti for at han ikke kom til å skade meg. Det var jo ikke det han ville! Det må sies at grunnen til at vi ikke er sammen i dag, ikke har noe med hans tidligere vold å gjøre. Pga jeg tok forholdsregler skjedde det ikke meg noe. Vi var sammen i 3 år, men tilslutt begynner man å lure på om en mann er verdt så mye styr.. Man blir rett og slett dødssliten av å være så på vakt hele tiden. Så mitt råd er: 1: bruk gooood tid 2: få hjelp av fagfolk 3: vær ærlig/åpen 4: HA ALLTID EN PLAN-B/ MULIGHET TIL Å FORSVARE DEG 5: gå MED EN GANG han viser tegn til å bli kontrollerende..
Gjest Bellatrix Skrevet 10. november 2006 #18 Skrevet 10. november 2006 Det er et vanskelig spørsmål som det ikke finnes fasitsvar på. Som noen skrev over her så kan det bare være et rykte uten hold i, samtidig er det dumt å utsette seg for større risiko enn nødvendig. Det er også et poeng at folk kan forandre seg. Selv tror jeg at jeg ville vært skeptisk, men gitt han en sjanse om det var en mann jeg likte godt på alle måter.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #19 Skrevet 10. november 2006 Jeg har to situasjoner jeg kjenner godt. Selv har jeg levd i et voldelig forhold i mange år tidligere. Det tok meg 5 år å bli kvitt djevelen. Jeg visste ikke om hans voldelige oppførsel fra tidligere, for han hadde flyttet. Men på hans hjemsted gikk det rykter. Han var nemlig aldri dømt for noe som helst, men flere ganger anmeldt. Både for vold mot eks-kjærester og voldtekt. Hadde jeg hørt ryktene hadde jeg nok skygget banen. Han var også "litt vanskelig", men ikke på noen måte voldelig. Volden kom plutselig og brutalt etter 1 år. En god venninne av meg overhørte ryktene hun hørte om sin kjæreste. Han nektet jo for at det var hold i dem. Men sannheten er at han har sittet inne og sonet en lengre dom for vold mot sin eks. Nå er det min venninne som er i grepet hans, og hun klarer ikke komme seg vekk. Hun er fysisk og psykisk kuet, og all kontakt med familie og venner er mer eller mindre brutt.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #20 Skrevet 10. november 2006 Jeg har vært sammen med en som har brukt vold mot meg flere ganger, nå er han sammen med ei ny dame. Han brukte også vold mot henne før meg, nå tenker jeg mye på om han vil gjøre det samme med henne nye. Jeg kjenner henne ikke ,så jeg vil ikke si noe til henne,har jo ikke noe med det heller, han vil bare komme til å nekte for det uansett, men jeg tror at sannsynligheten er stor for at han gjør det igjen, han har et forferdelig temperament ,samtidig som han ikke helt skjønner at det er så galt å ty til vold. Glad jeg kom meg vekk, men synes synd på henne nye.
Anbefalte innlegg