Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Har en dobbeltdyne som etter to års bruk har begynt å bli i svetteste laget, men hvordan får jeg den ren? For det første: Jeg klarer ikke få den inn i maskinen. Har heller ikke vaskeri i nærheten. For det andre: Det å få den tørr vil vel bli nærmest umulig uten tørketrommel. Er det noen som har et forslag, eller er det bare å begynne å spare til ny dyne?
brumma* Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Har du prøvd å henge den ute noen timer? Det pleier å hjelpe godt på lukt. Men ren blir den jo ikke...
Lizzee Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Hadde dobbeldyne før. Umulig å få vasket i vanlig vaskemaskin/tørketrommel. Måtte på renseri!! Hvis lukten i dyna ikke hadde gått vekk etter lufting ville jeg ha byttet dyna om jeg ikke hadde mulighet til å få den ren på vaskeri/renseri.
Gjest vimse Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Vi bruker dobbeldyne, og den eneste muligheten for oss til å få den ren har vært å levere den inn på renseri, som ikke har vært aktuelt fordi vi ikke har hatt renseri her hos oss. Så, vi kjøper ny hvert år. På kid og Jysk har de dobbeldyner til 299-399, og til den prisen er det greit å bytte dyna såpass ofte
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #5 Skrevet 10. november 2006 Renseri blir ikke aktuelt. Aner ikke hva det kan koste, og tanken på å få den marinert i kjemikalier for så å ha den i seng virker ekkelt. Huff, liker ikke tanken på bytte den ut, er et større bidrag til søppelbergene enn jeg vil være bekjent av å bidra med Får henge den ut og se om det hjelper, men jeg har en følelse av at det har gått litt for langt. Kanskje jeg kan legge den i en sekk med et par dråper eterisk olje?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Det finnes renserier som rengjør dyner spesielt, og uten masse ekle kjemikalier. Se f eks http://www.dunrens.com/ (den siden fant jeg etter først å ha lurt veldig på hva dampfjær var...). Ellers finnes det industrivaskemaskiner på f eks sykehjem, andre institusjoner og steder hvor man vasker "storvask" for andre. Noen steder kan de sikkert slenge inn dyna di også.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Legg den i fryseren i noen timer/døgn og luft den godt/banke den? Da dør jo iallefall middene og en del av "støvet" forsvinner. Lukteolje vil jo bare kamuflere lukten, ikke gjøre dynen ren.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 Er det dundyne eller syntet? Renseri vasker nemlig også, ikke bare bader i kjemikalier. Min dundyne blir skånsomt vasket på renseri, ikke renset. Er du opptatt av miljø bør du kanskje se deg om etter nærmeste renseri for å få vasket den, selv om renseriet ligger langt unna?
Rosenrød Skrevet 10. november 2006 #9 Skrevet 10. november 2006 Huff, tror jeg også trenger ny dyne.....
Gjest Shoreh Skrevet 10. november 2006 #10 Skrevet 10. november 2006 Renseri blir ikke aktuelt. Aner ikke hva det kan koste, og tanken på å få den marinert i kjemikalier for så å ha den i seng virker ekkelt. Huff, liker ikke tanken på bytte den ut, er et større bidrag til søppelbergene enn jeg vil være bekjent av å bidra med Får henge den ut og se om det hjelper, men jeg har en følelse av at det har gått litt for langt. Kanskje jeg kan legge den i en sekk med et par dråper eterisk olje? ← Øh, du er klar over at renserier også vasker dyner i maskin med vann og vaskemiddel. Det er ingen som tørr-renser dyner Kamufler dritten med eterisk olje, nam nam, lekkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå