Gå til innhold

Særeie på tomt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Hei !

Min samboer har fått en halvpart av en tomt fra sin mor som skal være særeie iflg gavebrevet. Verdi er fastsatt til 205000,-

Vi har planer om å sette opp en hytte i sammen (samboer og meg) på den tomta. Kostnadene skal vi dele oss i mellom. Må bare få tilføye at vi har en datter sammen.

Da er det ting jeg lurer på:

Blir jeg stående som eier av hytta selv om tomta er særeie på samboer?

I tilfelle hvordan går vi frem?

Blir alt sammen automatisk særeie på samboer?

Kan det bli en eier andel på 60% og 40% om verdien på hytta blir 1 mill slik at samboer får 20% mer andel iogmed at han eier tomta?

Som dere skjønner så vil jeg ikke bruke mye tid og penger på et prosjekt som ikke vil gi meg noe eierandel.

Samboers mor ønsker at tomt/hytte skal holdes innefor familien men hun har jo et barnebarn som til syvende sist kommer til å arve dette.

Takker så mye for svar

Elisabeth

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil begge bli stående som eier av hytta dere skal bygge (forutsatt at denne er finansiert med fellesmidler, altså ikke penger han har arvet, hadde fra før el.). Han vil kun ha særeie på (verdien av) tomten.

Ved en eventuell skilsmisse kan mannen din holde utenfor delingen verdien av tomten, resten blir likedelt mellom dere.

Hvis mannen din skulle dø før deg vil særeiet hans (tomten) i utgangspunktet gå inn i dødsboet, altså i praksis til barnet (evt barna) hans.

Det er mulig å sitte i uskiftet bo med særeieverdier, men det må evt avtales ved ektepakt.

Ble skrevet litt på farten, men håper det var til hjelp!

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Takker så mye for et utfyllende svar...

Det du skriver at særeiet kan være i uskiftet bo om en skriver en avtale på det ved ektepakt, hvordan blir det ihenhold til at hans mor ville at det skulle være særeie? Kan vi avtale dette uten hennes tillatelse ved ektepakt?

Elisabeth

Skrevet

I utgangspunktet kan man ikke sitte i uskiftet bo med særeie når særeiet hviler på bestemmelse fra en giver. Men det er ingenting i veien for at svigermoren din gir tillatelse til det. Grunnen til at man legger inn sånne særeieklausuler er jo gjerne i tilfelle skilsmisse, så det er ikke umulig hun godtar det!

Dette burde jeg selvfølgelig fått med sist, men som sakt gikk det litt fort i svingene- sorry!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...