Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #1 Del Skrevet 9. november 2006 for første gang søker jeg om lån til studier... jeg studere juss i oslo og skal ta opp, dersom jeg består eksamen så blir dette omgjort til stipend.. vel, ser at renten pr dags dato er 3,8, men at renten begynner ikke å løpe før man avslutter å studere, er ferdig med eksamen. vel, jeg har søkt for høst 06 og vårsemester 07, det vil si at jeg har eksamen i mai juni måned. da er jeg ferdig, begynner lånet mitt å løpe da? betalingstiden og rentene begynner?? feks er eksamen 13 mai, begynner det å løpe 14 mai da`? jeg skal betale tilbake lånet i helhet på engang med engang etter bestått eksamen (forhåpentligvis) men en del blir jo omgjort til stipend også..... og antar at dette må regnes om. hvordan kan de ta vite hvor mye jeg skal betale tilbake så snart når dem må vite eksamensresultatene mine før de gir meg en betalingsplan, stryke rjeg mp jeg jo betale alt som lån. (jeg skal ikke røre pengene, de settes inn p åhøyrentekonto, sperra) det jeg lurer på er, om jeg består, så begynner rentene å løpe..... hvor lenge kan disse løpe før jeg har lov til å innfri lånet og ser hvor mye jeg kan innfri med?? jo lengre de løper jo dyrere blir det jo.....vil betale tilbake med engang og slippe disse rentene hensikten bak det hele er å tjene, de stipendpengene ogbetale tilbake lånet. stryke rjeg betale rjeg bare alt tilbake med engang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #2 Del Skrevet 9. november 2006 Rentene begynner å løpe med en gang du er ferdig med å studere, men første forfall kommer ikke før etter 7-8 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 10. november 2006 #3 Del Skrevet 10. november 2006 Det har jeg også lurt på. For hvis rentene begynner å løpe med en gang, men inntektssjekken ikke kan skje før ett år senere, hvordan skal man da vite hvor mye man skal betale tilbake hvis man vil unngå renter? *abonnere* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #4 Del Skrevet 10. november 2006 da vil det si at man ikke kan begynne å betale før etter så mange mnd.. da bil jo rentene begynne å løpe og det vil koste deg betydelig i renter, siden de "nekter" å la deg betale??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #5 Del Skrevet 10. november 2006 Dersom du ønsker det, kan du begynne å betale like etter at du er ferdig med studiene, altså i juli, f.eks. Det er bare å ta kontakt med lånekassen, så ordner de det slik at du får en giro, et KID-nummer osv. Lånekassen (eller noen annen bank), vil aldri nekte deg å betale pengene tilbake når du vil. De er jo interesserte i å få pengene tilbake, slik at de kan låne dem ut på nytt. Betalingsplanen kan endres underveis. Jeg som har flytende rente, kan betale ned ekstra en mnd dersom jeg har lyst til det. Da endres betalingsplanen tilsvarende. Så jeg antar at dersom du begynner å betale ned på lånet ditt i juli, vil de utarbeide en ny nedbetalingsplan etter at de har fått melding om du har bestått eller ikke. Dersom du betaler inn alt på en gang, og betaler inn mer enn du skulle ha gjort, antar jeg at det ikke er noe hokus-pokus å få pengene du har rett på tilbakebetalt fra lånekassen i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Del Skrevet 10. november 2006 ja for man vet jo ikke hvor mye man skal betale tilbake før lånekassen har sett på det.. består man eksamen så vet man vel egentlig at man har fått stipendet, men man kan jo ikke være helt sikker før man har fått bekereftelsen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 11. november 2006 #7 Del Skrevet 11. november 2006 Dersom du betaler inn alt på en gang, og betaler inn mer enn du skulle ha gjort, antar jeg at det ikke er noe hokus-pokus å få pengene du har rett på tilbakebetalt fra lånekassen i ettertid. ← Nei, det får man ikke. Det understrekes fra Lånekassen at man ikke må betale tilbake mer enn man ville fått i stipend, for at det ikke skal gå ut over stipendet. Og da er vi tilbake til problemet - hvordan vite hvor mye stipend man får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 12. november 2006 #8 Del Skrevet 12. november 2006 Og da er vi tilbake til problemet - hvordan vite hvor mye stipend man får? ← 40% av støtten er stipend. Altså av 80.000 i lån vil 40% eller 32000 kr bli omgjort til stipend etter bestått eksamen. http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå