Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig litt grønn når det gjelder ull, og håper derfor noen kan forbarme seg over meg... :sjenert:

*Hvem fører ull-nattdrakter? Vet at Exit har JOHA sin.

*Hvilke merker har dere best erfaring med?

*Hvilket fiber er det i Stilongs (Devold) sine bodyer? I det to-delte settet til 5 åringen (Solan og Ludvig) står det polyester, men i bodyen til jenta står det bare at det er et fiber. Denne bodyen har ikke engang vaskeanvisning... Har de bare body til baby?

*Devolds produkter er merket +10 - -20 grader. Regner med at dette gjelder de fleste ullmerkene til barn. Hvordan er de da å bruke innendørs? Gutten løper rundt i barnehagen med dette, og det er ikke alltid han tar av seg fleecedressen han har utenpå.

*Til vanlig bruker jeg body under nattdrakten for å holde bleien bedre på plass. Hvordan blir dette under en ullnattdrakt? Bør vel isåfall bruke ullbody, men blir ikke dette veldig varmt? (Jfr. spørsmålet over)

*Hva med ullfleece? Hvordan er den, og hvor selges det? Synes polyesterfleece blir veldig klamt, og bomullsfleece er vel ekstremt brannfarlig...

*Hvor lenge holder ulla deg varm selv om du er våt?

*Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er egentlig litt grønn når det gjelder ull, og håper derfor noen kan forbarme seg over meg... :sjenert:

*Hvem fører ull-nattdrakter? Vet at Exit har JOHA sin.

*Hvilke merker har dere best erfaring med?

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=464461

*Til vanlig bruker jeg body under nattdrakten for å holde bleien bedre på plass. Hvordan blir dette under en ullnattdrakt? Bør vel isåfall bruke ullbody, men blir ikke dette veldig varmt? (Jfr. spørsmålet over)

høres alt for varmt ut.

*Hvor lenge holder ulla deg varm selv om du er våt?

så lenge du ikke bytter ut vannet, eller utsetter deg for sterk vind er det ingen grenser. vannet varmes opp.

Skrevet (endret)

Devold kom ifjor med en fleece som er i polyester/ullblanding. Har en jakke selv, og er veldig fornøyd. Tror de har lansert en barnekolleksjon i år. Ellers er det mange fleecevarianter å få, i svært varierende kvaliteter. Mange litt dyrere merker lager fleeceklær i tekstilet Polartec. Dette er den desidert beste fleecen. Den nupper lite, er slitesterk og blir ikke klam. Billigfleece fra Hennes og Cubus er ikke i nærheten. Polartec er dyrt i Norge, men kan bestilles til barn mye rimeligere fra f.eks.

Bodyene til Devold finnes såvidt jeg vet bare i små babystørrelser. Hvis det er de som er i et litt spettete trikot du mener, er det et to lags superundertøystoff med ull og polyesterfiber. Jeg har noen trøyer i dette stoffet, og det vasker jeg på ullprogram 30 grader i maskin med Milo, evt håndvask. De har holdt seg fine lenge. Dette stoffet er så varmt at det kan brukes alene innendørs.

Devold har også et lettere, 100% ullundertøy til barn, Multisport. Det tror jeg finnes fra 2 år og oppover. Det er veldig behaglig, og jeg har gått over fra den andre Devold-varianten til å bruke kun dette til meg selv (er friluftsmenneske).

Ull-nattdrakter får du bl.a. på Nøstebarn.

Endret av hera
Skrevet
Devold kom ifjor med en fleece som er i polyester/ullblanding. Har en jakke selv, og er veldig fornøyd. Tror de har lansert en barnekolleksjon i år. Ellers er det mange fleecevarianter å få, i svært varierende kvaliteter. Mange litt dyrere merker lager fleeceklær i tekstilet Polartec. Dette er den desidert beste fleecen. Den nupper lite, er slitesterk og blir ikke klam. Billigfleece fra Hennes og Cubus er ikke i nærheten. Polartec er dyrt i Norge, men kan bestilles til barn mye rimeligere fra f.eks. Hvor? ;)

Bodyene til Devold finnes såvidt jeg vet bare i små babystørrelser.Det var motsatt jeg mente spørsmålet mitt: Har de noe annet enn bodyer i babystørrelse, som strømpebukse/longs ol. ;)  Hvis det er de som er i et litt spettete trikot du mener, er det et to lags superundertøystoff med ull og polyesterfiber. Jeg har noen trøyer i dette stoffet, og det vasker jeg på ullprogram 30 grader i maskin med Milo, evt håndvask. De har holdt seg fine lenge. Dette stoffet er så varmt at det kan brukes alene innendørs.

Devold har også et lettere, 100% ullundertøy til barn, Multisport. Det tror jeg finnes fra 2 år og oppover. Det er veldig behaglig, og jeg har gått over fra den andre Devold-varianten til å bruke kun dette til meg selv (er friluftsmenneske).

Ull-nattdrakter får du bl.a. på Nøstebarn. (Hvem andre enn Exit/JOHA selger det i butikk?

Tusen takk for svarene! :)

Skrevet (endret)

Hehe, det gikk litt fort i svingene.

Polartec-fleece kjøper jeg hos www.llbean.com, søk på "trail model fleece".

Ang. Devold, har jeg ikke sett babylongs - ikke på fabrikkutsalget i alle fall. Men de har fra 2 år og oppaover, og de er små i størrelsen.

Ellers har Nøstebarn butikker i Bergen og på Sagene/Bjølsen (Bentsebrugata 29) i Oslo.

Og så så jeg spørmålet ditt med evt. bodu under nattdrakten - i sin tid brukte jeg bare trusebleie på guttene under ullnattdrakten - i periden før de var store nok til trusebleier, hadde jeg en gammeldags babytruse enten av bomull eller ull utenpå bleien. Det gikk greit).

Endret av hera
Skrevet

Sjekk nøstebarna.no skrives vel www.nostebarna.no

De har nettbutikk..

Ellers finner du miljøvennlige klær av økologisk bomull osv. på cottonchild.no og barnashage.no

Skrevet
Hehe, det gikk litt fort i svingene.

Polartec-fleece kjøper jeg hos www.llbean.com, søk på "trail model fleece".

Ang. Devold, har jeg ikke sett babylongs - ikke på fabrikkutsalget i alle fall. Men de har fra 2 år og oppaover, og de er små i størrelsen.

Sønnen på 5 har Ludvig og Solan settet i str 10 år, så ja de er små  ;)

Ellers har Nøstebarn butikker i Bergen og på Sagene/Bjølsen (Bentsebrugata 29) i Oslo.

Og så så jeg spørmålet ditt med evt. bodu under nattdrakten - i sin tid brukte jeg bare trusebleie på guttene under ullnattdrakten - i periden før de var store nok til trusebleier, hadde jeg en gammeldags babytruse enten av bomull eller ull utenpå bleien. Det gikk greit).Hvor får jeg kjøpt truse i ull?

Skrevet

Hmm, er ikke sikker - vi fikk i gave. Har du sjekket Nøstebarn?

Skrevet

Nøstebarns produkter er fantastiske. De koster det hvite ut av øyet, men er av veldig god kvalitet og helt kløfrie. Jeg liker best ull/silkeblandingen deres. Nettbutikken er grei å bruke, ellers har de butikk på Sagene (Advokat Dehlis plass) i Oslo.

Ellers har Cubus undertøy i ull/bomullsblanding som også er OK, og Bogerud tekstil fører ullundertøy (Janus?) som er greit.

En fordel med ull er at det regulerer varmen ganske bra selv, så det er ikke så farlig om barna har det på inne også.

Skrevet
Ellers har Cubus undertøy i ull/bomullsblanding som også er OK,

Har flere bodyer i denne blandingen, og er veldig fornøyd med disse!

Skrevet

Jeg liker ikke blandingen ull/bomull, føler at det blir klamt. Dessuten er det ikke anbefalt av SIFO, da bomullen ikke blir ren på den lave temp. ulla tåler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...