Gå til innhold

Tre tenåringsgutter bortført og mishandlet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er vel ikke kvalifisert til å mene så mye om dommen, men regner med at du syns den er for mild? Jeg syns man må ta i betraktning at gjerningsmennene er såpass unge. Det var vel noe med at en av dem holdt på med et rehabiliteringsopplegg også. Men det er skummelt at ungdommer kan få seg til å gjøre noe slikt tilsynelatende uten at det lå noe bak, som hevn e.l. (ja, det er ille uansett).

Skrevet
Jeg er vel ikke kvalifisert til å mene så mye om dommen, men regner med at du syns den er for mild? Jeg syns man må ta i betraktning at gjerningsmennene er såpass unge. Det var vel noe med at en av dem holdt på med et rehabiliteringsopplegg også. Men det er skummelt at ungdommer kan få seg til å gjøre noe slikt tilsynelatende uten at det lå noe bak, som hevn e.l. (ja, det er ille uansett).

Jeg synes iallefall dommen er merkelig. Dette tyder på at så lenge man er 17 år kan man gjøre hva man vil, uten å regne med ordentlig straff. Kan tenke meg de som ble torturert og truet på livet sliter med opplevelsen i etterkant. Går ut i fra at samfunnstjeneste ikke er så veldig slitsom "tjeneste". Noen som vet hva som er å vanlig å gjøre under samfunnstjeneste?

Skrevet
Men det er skummelt at ungdommer kan få seg til å gjøre noe slikt tilsynelatende uten at det lå noe bak, som hevn e.l.

Nå snakker jeg ikke spesifikt om denne saken, siden jeg ikke kjenner til noe mer enn det som står i artikkelen, men generelt så ligger det stort sett alltid noe bak såkalt "blind vold". Leste en undersøkelse hvor noen hadde forsket på slike tilfeller, og funnet ut i over 80% av sakene var volden likevel provosert, men at hverken offer eller gjerningsmann hadde noen interesse av å dele denne provokasjonen med rettsvesenet. Bortføringssaker bunner ofte i dopgjeld, folk som får en på trynet i drosjekøer har som regel slengt med leppa først, osv.

Skrevet

Hva hvis ofrene var kvinner, og at de istedenfor å bli bortført og torturert, hadde blitt bortført og voldtatt.

Hadde du da syntes at samfunnstjeneste var en passelig reaksjon?

Skrevet

Synes ikke at "å slenge med leppa" rettferdiggjør "å få seg en på trynet".

Riktignok kan det være lurt å ha med seg hodet og tenke før man snakker, i noen situasjoner er det viktigere enn i andre. Men i det man tyr til vold trår man over en uakseptabel grense. Krysser man den grensen burde det få konsekvenser. Og konsekvensene burde være av en sånn art at de virket preventive på andre som er kapable til å ty til lignende metoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...