Gå til innhold

Atopisk eksem og hundespytt ;-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jobbkamerat forteller at når hun får utbrudd av atopisk eksem (som hun har på hendene) så kommer hunden hennes og slikker dem, og det er det som skal til for at det går tilbake igjen.

Kan dette stemme? Noen som kjenner til denne metoden? Eller hva hunder kan ha i spyttet sitt som bidrar til effekten?

Skrevet

Har jeg aldri hørt om.

Jeg har atopisk eksem og hvis en hund slikker på det, så blir det mye verre. Men jeg er allergisk mot hund da.

Skrevet
En jobbkamerat forteller at når hun får utbrudd av atopisk eksem (som hun har på hendene) så kommer hunden hennes og slikker dem, og det er det som skal til for at det går tilbake igjen.

Kan dette stemme? Noen som kjenner til denne metoden? Eller hva hunder kan ha i spyttet sitt som bidrar til effekten?

Lite trolig, det er som regel proteinene som er i feks hundespytt som gir atopisk eksem. Har du derimot ikke atopisk eksem (du må ha hatt det som baby) kan det hende at det er en annen sak.

Eksem på hendene er som regel ikke atopisk men irritant eksem.

Skrevet

Hundespytt er jo til en viss grad bakteriedrepende, men jeg har ikke noe godt svar siden jeg ikke vet noe om atopisk eksem eller hva det kommer av...

Skrevet
Hundespytt er jo til en viss grad bakteriedrepende, men jeg har ikke noe godt svar siden jeg ikke vet noe om atopisk eksem eller hva det kommer av...

Dette har jeg ogsa hort, men tror det ma vare en myte. For fra erfaring pa sykehuset sa vet jeg at hundebitt og menneskebitt er det verste du kan fa. Blir godt som alltid alvorlig infeksjon.

Hundespytt pa eksem har jeg aldri hort om , men tviler pa det.

Skrevet
Lite trolig, det er som regel proteinene som er i feks hundespytt som gir atopisk eksem. Har du derimot ikke atopisk eksem (du må ha hatt det som baby) kan det hende at det er en annen sak.

Eksem på hendene er som regel ikke atopisk men irritant eksem.

Ja, jeg veit ikke. Hun sier hun har atopisk eksem, og hun sier det hjelper henne.

Så så langt, det fins ingen som mener dette er trolig? Ja, ja, takk for innspill :)

Skrevet

Hva er det som forårsaker atopisk eksem da?

Skrevet
Hva er det som forårsaker atopisk eksem da?

Spør du meg om hva som forårsaker det hos henne så veit jeg ikke.

Jeg veit heller ikke hva som vanligvis forårsaker det, må det være noe spesielt? Jeg kjenner en annen jente som også har atopisk eksem og vi diskuterte det her forrige dagen. Hun er ikke allergisk mot noe , men fikk beskjed da hun var liten om at hun ikke tålte husdyr.

Skrevet

Tenkte bare at hvis noen visste hva det kommer av, så er det kanskje lettere å finne ut om det finnes noen "motgifter" i hundespytt. ;) Er litt nysgjerrig av meg. :sjenert:

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på atopisk eksem.

Men jeg får mer eksem når jeg er i kontakt med ting jeg er allergisk mot, spesielt hvis jeg spiser noe jeg er allergisk mot, stress, hormonelle forandringer, hvis jeg er ute i kulde lenge, eller hvis jeg bader, dusjer for lenge.

Skrevet

Om atopisk eksem Der står det om at kortison er den vanligste behandlingsformen mot denne typen eksem.

Ellers finner jeg at (mitt sammendrag, innhold fra flere sider):

Kortison er en variant av et hormon som finnes naturlig i kroppen. Det produseres i binyrene og heter kortisol. Kortisol finnes i både menneskespytt og hundespytt.

Det er jo mulig at hundene produserer mer kortisol i spyttet, og at det derfor får en liknende effekt på atopisk eksem som kortisonsalve?

Høres logisk ut for meg, men nå har jeg som sagt ikke peiling på dette fra før av. :)

Skrevet

Høres veldig logisk ut, Hu i Svingen. Bare bra hvis man kan finne slike naturlige ting som hjelper, kortisonsalve, som er vanlig å bruke mot eksem, har flere uheldige bivirkninger.

De forsker også på hunder som kan lukte kreft (ja, det er helt sant!) så kanskje hunder vil være en naturlig del av fremtidens medisin :)

• 3 uker senere...
Skrevet
Ja, jeg veit ikke. Hun sier hun har atopisk eksem, og hun sier det hjelper henne.

Så så langt, det fins ingen som mener dette er trolig? Ja, ja, takk for innspill  :)

Du har jo fått innspill. Rart at noen gidder å svare deg når du er så frekk.

Skrevet
Dette har jeg ogsa hort, men tror det ma vare en myte. For fra erfaring pa sykehuset sa vet jeg at hundebitt og menneskebitt er det verste du kan fa. Blir godt som alltid alvorlig  infeksjon. Hundespytt pa eksem har jeg aldri hort om , men tviler pa det.

Jeg er har fått sår av hundetenner flere ganger (Velger å ikke bruke "bitt" siden det stort sett har skjedd i lek, med valper og ved skilling av hunder som slåss), men har ALDRI fått en alvorlig infeksjon. Har aldri hatt sår som ikke har grodd av seg selv, og om de har vært litt røde/irriterte, har dette bare vart et par dager.

Men jeg vasker alltid sår og skrammer med klorheksidin, og har liltt Fucidin (til hund) som jeg smører på et par dager.

Min erfaringer er at det er større sjans for infeksjoner når det er individer av samme art som bbiter hverandre, f eks hund som bite hund, mennesker som biter mennesker....

Til trådstarter:

Hunder kan detektere ulike sykdommer, kreft, epilepsi, sukkersyke osv, så det kan godt være at hunden merker utbrudd tidlig. Og, som sagt av andre, har hundespytt en bakteriedrepende effekt.

Skrevet

Hundespytt innholder enzymer som hjelper sår å gro fortere, så det er ikke utenkelig at de enzymene også hjelper på eksem.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har håndeksem, og før jeg får utbrudd prikker det i huden der det kommer. bikkja vår slikker meg akkurat på de stedene ;)

Mulig det er tilfeldigheter, men.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Har hørt det hjelper ja, har ikke prøvd det selv, men min pappa har prøvd det og han sin eksem ble mye bedre :)

Bare og finne ei bikkje det - hehe

Skrevet
Jeg er har fått sår av hundetenner flere ganger (Velger å ikke bruke "bitt" siden det stort sett har skjedd i lek, med valper og ved skilling av hunder som slåss), men har ALDRI fått en alvorlig infeksjon. Har aldri hatt sår som ikke har grodd av seg selv, og om de har vært litt røde/irriterte, har dette bare vart et par dager.

Man risikerer jo faktisk å få stivkrampe om man er uheldig og såret dypt nok (om det ikke kommer oksygen til). Om man er vaksinert er det ikke like farlig. Har aldri blitt bitt til blods av andre dyr enn marsvin, men jeg tror ikke man skal bagatellisere sår fra dyrebitt eller -klør (klør er kanskje nesten verre? Det er i hvert fall min teori, og sår etter klor fra f eks katt og kanin gror ganske sakte). Endel av bakteriene de kan ha med seg er slike som tetanus (stivkrampe), stafylokokker og streptokokker, som ikke bryr seg om hvilken art du blir bitt av.

Men jeg tror jo også at spyttet dreper mye bakterier, så helt hysterisk trenger man ikke bli. Små overflatiske sår som gror uten å bli betente er jo ikke noe å bekymre seg over.

Skrevet

Jeg har eksem (vet ikke hvilken type siden legene ikke aner hva det er og hva det kommer av), og katta mi er veldig opptatt av å vaske eksemsårene mine rene. Og jeg synes faktisk at det hjelper!

Men jeg pleier å jage henne bort når hun akkurat har vært ute, da, vil helst slippe rester av musekadavre osv i sårene... :forvirret::sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...