Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Det er i mange tråder kommet tydlig til orde at folk har skikkelige fordommer mot alle som ikke er som dem selv. Det gjelder selvsagt ikke bare dette forumet, men også andre. Økonomien er trang i mange sammenhenger. Og de fleste av disse tilfellene vet man ikke om på forhånd. 1. Få går inn for å få et barn i et forhold man regner med ryker om litt. 2. Ingen ber om å bli syke og komme på uføre. 3. Få ber om arbeidsledighet og den mindre utbetalingen dette medfører. 4. Ingen ber om at nettverket rundt en blir borte. Hadde du visst alt som ville skjedd deg i livet ville du høyst sannsynlig avsluttet det like gjerne nå. Du skal være glad for at du ikke vet. Selv har jeg det bra. Men jeg ser også at andre ikke har det like bra. Og jeg ser sammenhenger. Jeg dømmer ikke. Eneste jeg dømmer er folk som ikke klarer å se at ikke alle er like en selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Det er i mange tråder kommet tydlig til orde at folk har skikkelige fordommer mot alle som ikke er som dem selv. Det gjelder selvsagt ikke bare dette forumet, men også andre. Økonomien er trang i mange sammenhenger. Og de fleste av disse tilfellene vet man ikke om på forhånd. 1. Få går inn for å få et barn i et forhold man regner med ryker om litt. 2. Ingen ber om å bli syke og komme på uføre. 3. Få ber om arbeidsledighet og den mindre utbetalingen dette medfører. 4. Ingen ber om at nettverket rundt en blir borte. Hadde du visst alt som ville skjedd deg i livet ville du høyst sannsynlig avsluttet det like gjerne nå. Du skal være glad for at du ikke vet. Selv har jeg det bra. Men jeg ser også at andre ikke har det like bra. Og jeg ser sammenhenger. Jeg dømmer ikke. Eneste jeg dømmer er folk som ikke klarer å se at ikke alle er like en selv. ← Akkurat DET blir for dumt å si. Det er det samme som å si at folk bare har negative ting i vente. Finn deg et annet sted å mal fanden på veggen...
Gjest Ylva Virvla Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Ja. Mange av dem som har det godt selv økonomisk sett, og alltid har hatt det, later ikke til å forstå at kriser kan oppstå og at det finnes fattige folk i Norge.
Gjest Ulva35 Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Det er i mange tråder kommet tydlig til orde at folk har skikkelige fordommer mot alle som ikke er som dem selv. Det gjelder selvsagt ikke bare dette forumet, men også andre. Økonomien er trang i mange sammenhenger. Og de fleste av disse tilfellene vet man ikke om på forhånd. 1. Få går inn for å få et barn i et forhold man regner med ryker om litt. 2. Ingen ber om å bli syke og komme på uføre. 3. Få ber om arbeidsledighet og den mindre utbetalingen dette medfører. 4. Ingen ber om at nettverket rundt en blir borte. Hadde du visst alt som ville skjedd deg i livet ville du høyst sannsynlig avsluttet det like gjerne nå. Du skal være glad for at du ikke vet. Selv har jeg det bra. Men jeg ser også at andre ikke har det like bra. Og jeg ser sammenhenger. Jeg dømmer ikke. Eneste jeg dømmer er folk som ikke klarer å se at ikke alle er like en selv. ← Helt riktig. Man kan gi råd, men ikke dømme. Det er jo råd fortvila mennesker søker ikke dømming.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Det merkelige her på KG er hvor mange som er ute etter å finne en offentlig støtteordning som kan gi dem penger. Helst uten at de trenger å gjøre noe for det. Ta heller fatt i situasjonen og gjør noe med det, i stedet for å forvente at samfunnet skal lage en støtteordning for ditt problem! Jeg har ikke hatt en oppvekst med god råd, og jeg topper ikke akkurat lønnstatestikkene nå heller, men jeg klarer da å betale legeregninger, medisiner, mat osv. Det går rett og slett på panlegging. Dessuten betaler jeg skatt av min lille lønning, som etter all sannsynlighet går til støtteordninger for late KGere som ikke tar fatt i egne problemer og vanskeligheter, men forventer at andre skal fikse situasjonen og betale for dem!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Det merkelige her på KG er hvor mange som er ute etter å finne en offentlig støtteordning som kan gi dem penger. Helst uten at de trenger å gjøre noe for det. Ta heller fatt i situasjonen og gjør noe med det, i stedet for å forvente at samfunnet skal lage en støtteordning for ditt problem! Jeg har ikke hatt en oppvekst med god råd, og jeg topper ikke akkurat lønnstatestikkene nå heller, men jeg klarer da å betale legeregninger, medisiner, mat osv. Det går rett og slett på panlegging. Dessuten betaler jeg skatt av min lille lønning, som etter all sannsynlighet går til støtteordninger for late KGere som ikke tar fatt i egne problemer og vanskeligheter, men forventer at andre skal fikse situasjonen og betale for dem! ← For et utrolig destruktivt menneskesyn du representere
Gjest Sille Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 (endret) Det er i mange tråder kommet tydlig til orde at folk har skikkelige fordommer mot alle som ikke er som dem selv. Det gjelder selvsagt ikke bare dette forumet, men også andre. Økonomien er trang i mange sammenhenger. Og de fleste av disse tilfellene vet man ikke om på forhånd. 1. Få går inn for å få et barn i et forhold man regner med ryker om litt. 2. Ingen ber om å bli syke og komme på uføre. 3. Få ber om arbeidsledighet og den mindre utbetalingen dette medfører. 4. Ingen ber om at nettverket rundt en blir borte. Hadde du visst alt som ville skjedd deg i livet ville du høyst sannsynlig avsluttet det like gjerne nå. Du skal være glad for at du ikke vet. Selv har jeg det bra. Men jeg ser også at andre ikke har det like bra. Og jeg ser sammenhenger. Jeg dømmer ikke. Eneste jeg dømmer er folk som ikke klarer å se at ikke alle er like en selv. ← Det var da voldsomt. Jeg tror det er viktig å tenke på at det kun er en selv som kan ta ansvar for sitt eget liv. På lik linje med deg ser jeg jo at det ikke er alle som har det like bra, men at måten man takler ting på betyr mye for hvordan vedkommende har det. Dessuten har jeg problemer med å forstå hva du vil med innlegget ditt. Hva har synske folk med fordømmelse og økonomi å gjøre? Endret 9. november 2006 av Sille
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Det var da voldsomt. Jeg tror det er viktig å tenke på at det kun er en selv som kan ta ansvar for sitt eget liv. På lik linje med deg ser jeg jo at det ikke er alle som har det like bra, men at måten man takler ting på betyr mye for hvordan vedkommende har det. Dessuten har jeg problemer med å forstå hva du vil med innlegget ditt. Hva har synske folk med fordømmelse og økonomi å gjøre? ← Det er ikke alt man er herre over, så der tar du nok skammelig feil. Enkelte er uskyldig for at de havner i uføre, og det kan være vanskelig å komme seg på beina igjen. Er selvsagt enig i at i enkelte situasjoner er man selvforskylt, men også du må se at det ikke gjelder alle situasjoner. Det er en kjent sak at mange sliter økonomisk når en i familien eller en selv blir alvorlig eller langvarig syk. Du vil vel ikke komme å påstå at alle de er ansvarlig for egen helse og situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Det var da voldsomt. Jeg tror det er viktig å tenke på at det kun er en selv som kan ta ansvar for sitt eget liv. På lik linje med deg ser jeg jo at det ikke er alle som har det like bra, men at måten man takler ting på betyr mye for hvordan vedkommende har det. Dessuten har jeg problemer med å forstå hva du vil med innlegget ditt. Hva har synske folk med fordømmelse og økonomi å gjøre? ← Det finnes ingen oppskrift for hver enkelt av oss på hvordan vi bør takle ting for å slippe å havne i uføre. Hvis du eller en av dine nermeste får f.eks dødsdommen tror jeg at også du kan få problemer med å takle en vanskelig situasjon "riktig". Hva nå det måtte bety
Gjest Sille Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Det er ikke alt man er herre over, så der tar du nok skammelig feil. Enkelte er uskyldig for at de havner i uføre, og det kan være vanskelig å komme seg på beina igjen. Er selvsagt enig i at i enkelte situasjoner er man selvforskylt, men også du må se at det ikke gjelder alle situasjoner. Det er en kjent sak at mange sliter økonomisk når en i familien eller en selv blir alvorlig eller langvarig syk. Du vil vel ikke komme å påstå at alle de er ansvarlig for egen helse og situasjon? ← Jeg har på ingen måte påstått at det er alt man er herre over, og jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å komme på beina igjen etter både sykdom, økonomiske knekker osv. Allikevel mener jeg at man nok ikke skal undervurdere ressursene/mestringsstrategiene til den enkelte for å komme seg på beina igjen. Altså: det er jo selvfølgelig ikke alt man kan unngå, og det vil alltid være ting som er uforskyldt, men måten man takler ting på når man først ligger nede betyr vel mye?
Gjest Sille Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Det finnes ingen oppskrift for hver enkelt av oss på hvordan vi bør takle ting for å slippe å havne i uføre. Hvis du eller en av dine nermeste får f.eks dødsdommen tror jeg at også du kan få problemer med å takle en vanskelig situasjon "riktig". Hva nå det måtte bety ← Jeg har på ingen måte sagt at man nødvendigvis kan unngå å havne i uføre. Jeg synes "dødsdom" blir litt søkt å snakke om her, for det er ikke det jeg har svart trådstarter på. (Men nå hadde jeg jo også litt problemer med å forstå hvor trådtstarter ville hen med innlegget sitt, mulig det er jeg som er treig i toppetasjen)
Gjest jennypia Skrevet 10. november 2006 #13 Skrevet 10. november 2006 Det merkelige her på KG er hvor mange som er ute etter å finne en offentlig støtteordning som kan gi dem penger. Helst uten at de trenger å gjøre noe for det. Ta heller fatt i situasjonen og gjør noe med det, i stedet for å forvente at samfunnet skal lage en støtteordning for ditt problem! Jeg har ikke hatt en oppvekst med god råd, og jeg topper ikke akkurat lønnstatestikkene nå heller, men jeg klarer da å betale legeregninger, medisiner, mat osv. Det går rett og slett på panlegging. Dessuten betaler jeg skatt av min lille lønning, som etter all sannsynlighet går til støtteordninger for late KGere som ikke tar fatt i egne problemer og vanskeligheter, men forventer at andre skal fikse situasjonen og betale for dem! ← Akkurat dette kan jeg ikke si at jeg har lagt spesielt merke til her inne. Når det gjelder tråder her inne hvor trådstarter ber om økonomisk råd, hvor de ber om råd om barn, samliv og ellers, så svarer jo vi ut fra den situasjonen vi selv er i. Og den som ber om råd kan ikke regne med å få akkurat de svarene man ønsker hele tiden for her inne så utleverer man ikke hele historien, vi kjenner ikke den som spør og vet ikke hvordan det mennesket er som person og hvordan de fungerer. Og det er faktisk noen av oss som tenker som så: hvis jeg vil være hjemmeværende og det er min mann som skal stå for inntekten, så må jeg passe på å sikre meg i forhold til pensjoner osv. Og hvorfor jeg tenker på sånt er fordi jeg har opplevd noe i min oppvekst som sier meg at alt ikke er rosenrødt i et forhold hele livet gjennom. Og når det gjelder økonomi så har jeg også hatt det trangt da jeg var yngre og singel, det har som regel vært selvforskyldt men jeg har alltid betalt regningene først og forholdt meg til det som var igjen etterpå. Men da jeg var ung så kunne jeg godt finne på å kjøpe meg klær for det meste av det gjenværende beløpet og levd på knekkebrød etterpå, men det kan jeg ikke nå når det er barn i huset. Her inne må man regne med å få både positive og negative svar, sånn er livet rent generelt, vi kan ikke regne med at alle er enige med oss.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #14 Skrevet 10. november 2006 Akkurat dette kan jeg ikke si at jeg har lagt spesielt merke til her inne. Når det gjelder tråder her inne hvor trådstarter ber om økonomisk råd, hvor de ber om råd om barn, samliv og ellers, så svarer jo vi ut fra den situasjonen vi selv er i. Og den som ber om råd kan ikke regne med å få akkurat de svarene man ønsker hele tiden for her inne så utleverer man ikke hele historien, vi kjenner ikke den som spør og vet ikke hvordan det mennesket er som person og hvordan de fungerer. Og det er faktisk noen av oss som tenker som så: hvis jeg vil være hjemmeværende og det er min mann som skal stå for inntekten, så må jeg passe på å sikre meg i forhold til pensjoner osv. Og hvorfor jeg tenker på sånt er fordi jeg har opplevd noe i min oppvekst som sier meg at alt ikke er rosenrødt i et forhold hele livet gjennom. Og når det gjelder økonomi så har jeg også hatt det trangt da jeg var yngre og singel, det har som regel vært selvforskyldt men jeg har alltid betalt regningene først og forholdt meg til det som var igjen etterpå. Men da jeg var ung så kunne jeg godt finne på å kjøpe meg klær for det meste av det gjenværende beløpet og levd på knekkebrød etterpå, men det kan jeg ikke nå når det er barn i huset. Her inne må man regne med å få både positive og negative svar, sånn er livet rent generelt, vi kan ikke regne med at alle er enige med oss. ← Det er en vesentlig forskjell på å gi råd og det å komme med beskyldninger og anklagelser, om det så er inderekte. Vi preges alle av erfaringer og ulike opplevelser i livet, men det betyr ikke at våre erfaringer, gode eller dårlige, vil få samme betydning for andre. Å kunne ta perspektivet til hverandre er viktig for å kunne møte andre med støttende holdning og gi konstruktive råd, vi er forskjellige. Det vil ikke si det samme som at man alltid er enig i de ulike valg mange tar, men som oftest er ikke mennesker herre over egen "skjebne" heller da..., beklageligvis . Å komme med sine meninger er kjempeflott, men når det ender med kritikk på et usaklig og lite konstruktivt nivå ser jeg ikke helt vitsen med å uttale seg. Og en "du burde visst bedre" holdning er ikke en god og konstruktiv tilbakemelding/kritikk etter mitt syn!!
Gjest Mayamor Skrevet 10. november 2006 #15 Skrevet 10. november 2006 (endret) Det gjelder bare å ha i bakhodet at dette er internett og svarene kommer fra like mange ulike mennesker som benytter seg av internett; noen er 12 år, andre 82 år. Regner med at de fleste her på Kg er et sted mellom 16 og 60 med hovedvekt på 20 til 40. Men dette har jeg ikke noe belegg for å mene, annet enn som regel kommer alderen til medlemmene fram en gang eller ti i ulike sammenhenger. Jeg synes at de aller fleste Kg brukere, endten de er gjester eller faste medlemmer oppfører seg fint. Personangrep er ikke kjekt, men det blir jo passet på av moderatorene. Men noen jatteklubb er ikke dette. Men det er jo det som er fint. For her inne har jeg fått en større forståelse på hvorfor i all verdens rike noen kan men det de mener. Saker er mer sammensatt enn ja/nei og svart/hvitt. Det er lettere å få bekreftelse/applaudering av sine meninger/forslag av venner og familie enn av fremmede. Derfor liker jeg Kg; det gjør meg (forhåpentligvis...) til et mer reflektert menneske som skjønner at vi mennesker er ulike i alt fra meninger, utseende, dialekt, vaner/uvaner, etc! Endret 10. november 2006 av Mayamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå