Gjest Gjest_Lucia_* Skrevet 9. november 2006 #1 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg er akkurat blitt 25 år, og har per dags dato aldri vært i noe `skikkelig` arbeid.. Har hatt endel psykiske problemer tidligere (depresjoner og sosial angst) som har bidratt til dette. Er mye bedre nå, men blir vel aldri helt frisk for dette. Jeg er altså jente, har samboer og en datter på 10 mnd. Nå i det siste har jeg begynt å tenke endel på dette her, vet liksom ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre i livet.. Redd det skal gå 10 år til, og jeg fremdeles bare sitter her.. Ikke så lett å vite hvor en skal starte alltid.. Ingen vil jo ha folk uten erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 9. november 2006 #2 Del Skrevet 9. november 2006 Telefonsalg gjennom manpower? Det blir iallfall lett 8600 annenhver uke av det, og det er ikke noe å klage over. En grei plass å starte iallfall :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 9. november 2006 #3 Del Skrevet 9. november 2006 Har du noe utdanning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 9. november 2006 #4 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg tror nok du kan få endel jobber uten erfaring, men spørsmålet er jo hva du vil? Butikkjobber f.eks. er det ganske lett å få. Har du lyst på mer utdannelse eller vil du ha jobb så fort som mulig? Hvis du først kommer i gang kan det ofte være lettere å se mulighetene og du slipper å sitte hjemme og tenke på hva du ikke kan få til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 9. november 2006 #5 Del Skrevet 9. november 2006 Har du vært i kontakt med NAV? De må da kunne hjelpe deg, i hvert fall i forhold til rådgivning, hvilke jobber du kan søke på osv? Kommer vel også an på om du har utdanning eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lucia_* Skrevet 9. november 2006 #6 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har 3-årig videregående (har altså studiekompetanse) og er utdannet medisinsk sekretær gjennom NA. Er i ettertid usikker på om dette er rett yrke for meg. Gikk også et år på førskolelærerutdannelsen, men trivdes ikke med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 9. november 2006 #7 Del Skrevet 9. november 2006 Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg på en jobb som medisinsk sekretær siden du allerede har brukt tid på utdanningen. Passer det ikke for deg må du vurdere om du vil ta mer utdanning eller om du skal finne en jobb som ikke krever utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #8 Del Skrevet 9. november 2006 Hei, jeg vil råde deg til å ta en enkel jobb på deltid til å begynne med. Det finnes mange enkle jobber man kan få uten erfaring. Har selv slitt emd angst og depresjon, men har alltid vært i jobb. Det har gitt meg mer selvtillitt å ha en jobb å gå til. Siden jeg har så mye angst har det vært vanskelig å ha jobber som er for utfordrende, da ville jeg ikke fått sove om natta oga jeg tenkte på om jeg hadde gjort noe galt osv. Har hatt typisk rutinejobber hvis det ikke har hatt altfor store konsekvenser hvis jeg gjør noe galt. Og jeg har lettere fått en mestringsfølelse når oppgavene ikke har vært for vanskelige. Nå har jeg blitt bedre og kan etterhvert takle jobber med vanskeligere oppgaver og jeg er også kvalifisert for vanskeligere oppgaver siden jeg har litt arbeidserfaring. Når man har angst handler det å ha jobb om å utfordre seg selv hele tiden. Hver minste ting jeg foretar meg på arbeidsplassen kan gjøre at jeg får angst når jeg kommer hjem. Men likevel har det blitt bedre å føle at jeg kommer meg gjennom en arbeidsdag som alle andre. Begynn i det små, og ikke krev for mye av deg selv. Siden du har samboer har du fleksibiliteten til å begynne på deltid. Jeg skulle gjerne jobbet deltid for å hatt mer tid til å ta meg inn igjen (slitsomt å være på jobb hver dag når tankene svirrer sånn rundt i hodet...). Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 9. november 2006 #9 Del Skrevet 9. november 2006 Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg på en jobb som medisinsk sekretær siden du allerede har brukt tid på utdanningen. Passer det ikke for deg må du vurdere om du vil ta mer utdanning eller om du skal finne en jobb som ikke krever utdanning. ← Enig med Chica. Du er ung, og kan bruke tid på å finne ut hva du trives best med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lucia_* Skrevet 9. november 2006 #10 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har vært i praksis på et sykehus som medisinsk sekretær gjennom aetat, og da mistrivdes jeg. Men det kan jo også ha vært feil arbeidsplass for meg. Kunne kanskje ha tenkt meg å prøvd noe helt annet, som å jobbe i butikk f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lucia_* Skrevet 9. november 2006 #11 Del Skrevet 9. november 2006 Tror nok jeg vil prøve å få meg en deltidsjobb ja, både med tanke på at jeg har et lite barn og pga helsetilstanden min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 9. november 2006 #12 Del Skrevet 9. november 2006 En butikkjobb tror jeg ikke er spesielt vanskelig å skaffe seg i dag, men kommer vel litt an på hvor du bor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lucia_* Skrevet 9. november 2006 #13 Del Skrevet 9. november 2006 Må jeg gå rundt å spørre i butikkene da? Uff så flaut.. Også med null erfaring også.. men men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 9. november 2006 #14 Del Skrevet 9. november 2006 Du kan jo søke på nett også. Sjekk nav.no, finn.no, ulike vikarbyråer etc. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 9. november 2006 #15 Del Skrevet 9. november 2006 Prøv og utnytt det nettverket du har, det kan godt være at butikken venninna til tanten din jobber i trenger en deltidshjelp f.eks. Fortell alle du kjenner at du har lyst på jobb, kanskje noen vet at noen jobber som er ledige. Butikkjobber blir sjelden lyst ut. Den enkleste måten å få butikkenjobb på etter min erfaring er å gå rundt i butikker. Jeg er sjenert som bare det, men fikk flere jobbtilbud etter en runde i klesbutikker på et kjøpesenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #16 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg vil IKKE anbefale deg å få jobb i en butikk! Masse mennesker hele tiden og sjefer som kjefter fordi de egentlig angrer på at de ikke ble noe annet i livet sitt enn butikksjefer. Jeg HATER å jobbe i butikk. Jeg ville aldri i min villeste fantasti funnet på å anbefale dette til en som sliter med depresjoner og sosial angst! Gå gjennom et vikarbyrå og få en enkel lagerjobb eller noe. Høres kanskje banalt ut, men den beste jobben jeg noen gang har hatt, var da jeg jobbet på lager. Man kan styre mye som man selv vil og orker, og du skal ikke prestere noe. Veldig hyggelige folk også! Prøv deg frem! Dette klarer du fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_tika_* Skrevet 10. november 2006 #17 Del Skrevet 10. november 2006 Prøv og utnytt det nettverket du har, det kan godt være at butikken venninna til tanten din jobber i trenger en deltidshjelp f.eks. Fortell alle du kjenner at du har lyst på jobb, kanskje noen vet at noen jobber som er ledige. Butikkjobber blir sjelden lyst ut. ← Akkurat dette med jobb via bekjente er en litt tosidig affære. Du må huske på at den som anbefaler deg i stillingen også har "sitt gode navn og rykte" å tenke på. Altså: Dersom det er fare for at du gjør en dårlig jobb, enten fordi angsten stopper deg eller fordi du rett og slett ikke er noen flink i den type jobb (noe denne personen jo ikke kan vite dersom du ikke har arbeidserfaring) så kan det være belastende å være den som har anbefalt deg i stillingen. Jeg snakker av egen erfaring; Jeg anbefalte en venn av meg til en ledig stilling der jeg jobbet før. Jeg var skeptisk, fordi jeg visste at arbeidsmoralen til den jeg anbefalte ikke var på topp, men følte meg nok litt presset til det. Personen ble ansatt, tildels på bakgrunn av min anbefaling, og gjorde en dårlig jobb. Sjefen sa ikke noe direkte, men fikk likevel en sterk følelse av at han nok bebreidet meg for dette. Noe annet er det jo om du kjenner personen som eier/leder bedriften, og denne kjenner til din situasjon og kanskje gjør dette for å hjelpe deg, men anbefaling via "vanlige ansatte" på stedet kan være litt kinkig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 10. november 2006 #18 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg vil bare legge til noe: det er ikke så lett å få seg butikkjobb, iallfall ikke uten erfaring! Ikke for å ødelegge for noen eller noe, men jeg har selv prøvd og det er ikke enkelt ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 10. november 2006 #19 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg vil bare legge til noe: det er ikke så lett å få seg butikkjobb, iallfall ikke uten erfaring! Ikke for å ødelegge for noen eller noe, men jeg har selv prøvd og det er ikke enkelt ... ← Jeg har også slitt med å få meg jobb i butikk pga manglende erfaring. Her jeg bor er det så sinnsykt mange søkere på sånne jobber (mange studenter her, og det har nok mye å si). Aner ikke hvor mange søknader jeg la inn før jeg engang fikk komme på intervju jeg, men det var en del, men når jeg endelig fikk komme på intervju så fikk jeg jobben da Hvis ikke du vil jobbe som det du er utdanna som: Hva med en jobb på sykehjem eller noe sånt? SFO? Barnehage? Ganske lett å få sånne jobber i forhold til butikkjobb tror jeg. De trenger omtrent alltid folk Og ikke så vanskelig å få jobb der selv om du ikke har erfaring heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #20 Del Skrevet 13. november 2006 HVa med å melde seg som vikar for barnehager? Som vikar har man ingen store ansvarsoppgaver, men bare hjelper til. Jeg jobbet slik en stund og syns det var kjempegreit. Har ellers jobbet mye i butikk og har trivdes med det. Jeg fant ikke ut hva jeg ville med livet før jeg var 26 år jeg, så det er ikke en selvfølge for folk å vite hva man vil hele livet. Du er enda uuuuung!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå