Gå til innhold

vise leg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blir overhodet ikke snurt eller fornærmet om noen spør meg om leg. Som Arwen skriver er det vanskelig å se hvor gamle unge mennesker er. Og når man er i første halvdel av 20-årene synes jeg det rett og slett blir for dumt å reagere på at noen spør om legitimasjon. De som spør har faktisk lover å forholde seg til, og jeg synes det er bedre at man spør en gang for mye enn en gang for lite.

Man må vel få lov til å reagere likevel! Jeg gjør det jo med humor da, og har vel en greie med å flørte/pjatte/kødde med butikkansatte o.l. - som oftest synes de det er morsomt at jeg bryter ut i en eller annen kommentar. Jeg har jobbet i serviceyrket lenge selv, og vet at det ikke er kundene som holder kjeft som redder dagen.

Det er jo ikke slik at jeg kjefter dem huden full slik at de griner seg i søvn og aldri tør å spørre folk om leg igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden alder ikke er det jeg bryr meg mest om (sluttet å tenke på det den dagen jeg var 20 og gammel nok til Polet) må jeg ofte tenke meg om når noen spør hvor gammel jeg er...

I 1996 ble jeg spurt om leg på en restaurant, og da ble jeg så paff at jeg klarte ikke å regne det ut heller.... Så nok ut som et spørsmålstegn og karte bare å svare; Jeg er født i -69 så det må du hjelpe meg å regne ut...

Stakkaren ble så flau at han bare forsvant. Da måtte jeg tenke meg om hvor gammel jeg var.. og svaret var 27..

Det var siste gang.... Men før dette tok jeg det alltd som et kompliment hvis jeg ble spurt.

Skrevet

Enten smiler jeg og viser legitimasjon, eller så ber jeg dem ta en nøyere titt. Da slipper jeg som regel å vise det. Er 31, så tar det i grunnen som en kompliment.

Skrevet
Man må vel få lov til å reagere likevel! Jeg gjør det jo med humor da, og har vel en greie med å flørte/pjatte/kødde med butikkansatte o.l. - som oftest synes de det er morsomt at jeg bryter ut i en eller annen kommentar. Jeg har jobbet i serviceyrket lenge selv, og vet at det ikke er kundene som holder kjeft som redder dagen.

Det er jo ikke slik at jeg kjefter dem huden full slik at de griner seg i søvn og aldri tør å spørre folk om leg igjen..

Det er ingen lov mot å reagere nei. Men at du skal bli sjokkert over å bli spurt om leg i en alder av 22 synes jeg er merkelig. Det er faktisk bare 4 år siden du var 18, og bare 2 år siden du var 20. Jeg klarer i hvertfall ikke se om en person er 20 eller 22..

Skrevet
Det er ingen lov mot å reagere nei. Men at du skal bli sjokkert over å bli spurt om leg i en alder av 22 synes jeg er merkelig. Det er faktisk bare 4 år siden du var 18, og bare 2 år siden du var 20. Jeg klarer i hvertfall ikke se om en person er 20 eller 22..

Næææh, men jeg ser jo definitivt ikke ut som en 17åring heller! Henger vel litt igjen fra ungdomstiden at det er best å slippe å vise leg, men når jeg blir eldre tar jeg det sikkert som et kompliment og blir snurt dersom de ikke spør meg :ler:

Skrevet
Næææh, men jeg ser jo definitivt ikke ut som en 17åring heller! Henger vel litt igjen fra ungdomstiden at det er best å slippe å vise leg, men når jeg blir eldre tar jeg det sikkert som et kompliment og blir snurt dersom de ikke spør meg :ler:

Det gjør ikke jeg heller, det er snart ti år siden faktisk, men ser ingen grunn til å bli snurt likevel. ;)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet (endret)

Pleier kun å vise det, og ikke si noe. Jeg blir 23 om to måneder.

En gang sa jeg: "Jeg er 22". Fyren bak bardisken unnskyldte seg. Jeg synes i grunnen det var helt ok.

I sommer var det en full barnerumpe som blei skikkelig forbanna da jeg sa jeg var 22 år og holdt på med mastergrad. ( En tilfeldig fyr, ikke en dørvakt e. l.) Han mente jeg løy om alderen og at jeg var rundt 17. Var ekkelt der og da, men de fleste blir vel utsatt for ekle, dritings folk på byen i blant.

Endret av Ylva Virvla
Skrevet

Jeg kjøpte røk til min mor her forleden dag og måtte vise legg selv om jeg er 28!

Gamla i kassa ble veldig brydd da hun så alderen min og for å komme seg ut av situasjonen, sa hun "Ja, du må nok vise legitimasjon i maaaange år til!"

Hehe, sa jeg ... ikke om jeg plutselig skulle bli forvandlet til et skrukketroll som deg over natten ;)

Sånn går det.. lager ris til egen bak ;)

Ikke bra!

Skrevet

Jeg blir veldig ofte spurt om leg, til tross for at det nå er 10 år siden det burde vært nødvendig.

I begynnelsen syntes jeg det var pinlig, men nå misunner de fleste venninnene meg det.

(Er ikke alle som nesten konsekvent blir tatt som 18 åringer når de nærmer seg 30 heller... :) )

Har nesten blitt litt skuffet de gangene jeg ikke blir spurt. :sjenert:

Pleier som regel å takke pent, og si det er hyggelig av dem å tro jeg er så ung.

Synes jo tross alt det er fint at jeg ikke ser ut som jeg er eldre enn det jeg er, men heller mye yngre. :)

Skrevet
Hehe.. jeg og ei venninne har litt "konkurranse", hun blir spurt mye oftere enn meg og jeg ler like rått hver gang jeg sklir forbi dørvakta og hun blir stoppet. Kanskje litt barnslig, men det er jo bare for moro skyld!

Jeg blir jo ikke skikkelig fornærmet når jeg blir spurt da.. bare litt snurt kanskje ;)

Det som er stadig like humoristisk er at alle fremdeles tror det er for å sjekke alder at vi vakter ber om leg. Det er en fabelaktig fin måte å få igang en samtale på for å se om du er full eller ruset.

Og UANSETT - du har legitimasjonsplikt på byen om du så er femti. Hvis jeg får kontroll av min sjef eller eier av plassen og ikke kan gjøre rede for om jeg har sjekket legitimasjonen til vedkommede - så sliter jeg. Poenget er at om noe skjer så skal alle være i stand til å legitimere seg med navn og bilde.

Så dropp det der med å bli fornærmet, it's just silly.

Skrevet

Min svigermor ble spurt om legitimasjon da hun var 38! Hun skulle inn på en nattklubb i Trondheim (dette er mange år siden) og var sammen med en hel gjeng på samme alder. De andre gikk foran henne, så da hun kommer fram til vakta spør han etter leg. Hun begynte å le, og sa at det hadde hun dessverre ikke med. Typen ble skikkelig forbanna på henne, og nektet henne og komme inn. Hun måtte sende beskjed med noen som jobbet der at de måtte sende ut svigerfar, slik at hun kunne få nøkkelen til hotellrommet. Da hun hadde fått nøkkelen og skulle gå spurte hun vakta om hun kunne få dette skriftlig, for dette var et virkelig kompliment. Da ble han jo rasende :-D

Selv ble jeg spurt om leg i sommer. Jeg er 30, og ble skikkelig glad!

Skrevet (endret)

Jeg ble spurt om leg på et utested i Finland i sommer, og det var en rimelig ung mann som sto i døra. Jeg ga han førerkortet mens jeg smilte lykkelig over å bli tatt for å være så ung. Da han så fødselsdatoen min ,som slutter på -76, ble han kjempeflau, og rødmet faktisk! :ler:

Jeg ble også spurt noen uker senere på utestedet jeg vanligvis går på, av en vakt jeg har pratet med mange ganger, og vi var på fornavn med hverandre. Han visste også at jeg var gift og har tre barn. Jeg spurte han om han mente det seriøst, for det var kø, og han visste jo godt at jeg var over 18. Men da hisset han seg opp, og sa at selvfølgelig mente han det, og skulle jeg inn så måtte jeg vise leg. Jeg viste ham det, og han studerte det lenge før han endelig slapp meg inn. Ei venninne på 20 som var sammen med meg ble ikke spurt, så det var ikke slik at alle måtte vise.

Nå skal det sies at folk har inntrykk av at denne fyren er en nysgjerrigper uten like, og en kompis, som også kjenner vakten, tror han ba om leg for å få vite etternavnet mitt. Det var iallefall en pussig situasjon.

Endret av Spoven
Skrevet

Blir vel spurt om leg sikkert hver halvparten av gangene jeg kjøper røyk, men på polet skjer det så godt som aldri.

Standardfrasen min er "Øhhh.......javel?" Og med det mener jeg egentlig å si "er du virkelig sikker på det?". Og da er de plutselig ikke det lenger.

Må si jeg blir en smule fornærmet, har tross alt 8 år å gå på og ønsker ikke å se ut som en syttenåring. Men når jeg passerer 30 kan jeg nok ta det som et kompliment.

(Er ikke lenge siden var på søndagsåpen butikk med milevis kø og måtte springe ut og hente kjæresten fordi jeg hadde ikke legitimasjon... )

Skrevet
Tar det som et kompliment, jeg. Er det ikke alle damers drøm å ha utseende som en 18-åring, da? :)

Men når man blir spurt om leg sier de jo at man ser ut som man er under 18, og det er jeg ikke like interessert i... Jeg er 27, men uten sminke har jeg blitt tatt for å være helt ned mot 16 år, og det blir litt irriterende i lengden. Men blir jeg spurt om leg i butikker viser jeg det bare, uten å gjøre noe nummer utav det. Så regner jeg med at jeg begynner å ta det som ett kompliment den dagen jeg runder 30, eller noe.

Skrevet
Og UANSETT - du har legitimasjonsplikt på byen om du så er femti. Hvis jeg får kontroll av min sjef eller eier av plassen og ikke kan gjøre rede for om jeg har sjekket legitimasjonen til vedkommede - så sliter jeg. Poenget er at om noe skjer så skal alle være i stand til å legitimere seg med navn og bilde.

Nei, det har du aldeles ikke, det er det dummeste jeg har hørt. At det kan være praktisk å ha i visse tilfeller er nå så, men du har ikke plikt til å bære med deg legitimasjon på skjenkesteder mer enn du har det noen andre steder i dette landet.

Skrevet
Det som er stadig like humoristisk er at alle fremdeles tror det er for å sjekke alder at vi vakter ber om leg. Det er en fabelaktig fin måte å få igang en samtale på for å se om du er full eller ruset.

Så dropp det der med å bli fornærmet, it's just silly.

Det var da fælt da.. får jeg ikke lov til å reagere? Som jeg har sagt tidligere, så blir jeg jo ikke forbanna eller noe. Til og med en gang det va lang kø på kiwi og jeg måtte løpe ut til bilen for å hente bevis så lo jeg jo av det, selv om det var en smule stressende (ja, jeg burde teoretisk sett ha med meg bevis når jeg kun er 22, men når jeg ikke har blitt bedt om det i en butikk siden jeg var 16 så er det lett å glemme).

Og hvis det er slik du sier, hvorfor blir jeg så og si aldri bedt om å vise leg på utesteder? Føler dette skjer oftest når jeg forviller meg inn på fjortissteder med 18års aldersgrense, siden disse sliter mest med mindreårige som lurer seg inn. Er det derimot 23årsgrense, sklir jeg alltid rett inn.

Dessuten er det et faktum at det finnes steder som kjører trynefaktor, så da er det jo litt nederlag å bli spurt om leg :ler:

Gjest Leiababe
Skrevet

Jeg er 26 år gammel, og blir spurt om leg både titt og ofte. Særlig hvis jeg ikke har sminka meg.. Men jeg synes i grunn det bare er festlig. Blir sikkert kjipt den dagen jeg aldri blir spurt. :ler:

Skrevet

Jeg er 23 og blir oftere spurt på 18års-steder enn på polet ... Merkelig nok.

Synes det er litt kjipt at enkelte vakter tror jeg er 17 år eller yngre ... håper ikke jeg ser såå ung ut ... :forvirret:

Det siste året har jeg ikke blitt spurt om leg. på polet, bare på utesteder...

Jeg blir ikke egentlig fornærma, bare litt paff. Spesielt når jeg blir tatt for å være under 18 år.

Skrevet
Svarer vel helst "Tusen takk, nå kommer jeg til å være lykkelig resten av uken!"

... men jeg er kanskje litt eldre enn dere andre, gammel nok til å ta det som et kompliment.

lenge siden nå, forresten  :sjenert:

:) Etter at jeg fylt 25 har jeg også valgt å ta det som et enormt kompliment!

Til dere yngre; den tid kommer da dere ser på slikt som et høydepunkt dere lever lenge på :ler:

Skrevet

Jeg blir overhode ikke fornærmet. Jeg er så vant til det.

Har alltid sett yngre ut enn det jeg er og hadde ingen sjanse til å snike meg inn på 18-årsgrense. Sist jeg ble spurt om leg var på et utested i byen med 18-årsgrense. Da ble jeg så perpleks at vakta skjønte han var litt på bærtur. Jeg sa at da måtte jeg gå tilbake til bilen og hente lommeboka, men det slapp jeg heldigvis. Da var jeg 30 år ;)

Ikke alltid like morsomt da jeg var yngre, men nå er det bare en fordel. Er så gammel at jeg slipper og vise leg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...