Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 la oss si at du er i 20-årene, kanskje til og med i 30-årene. du blir spurt om leg når du kjøper sigaretter eller vin (dvs at selgeren tror du er under 18 år). du er da mange år over denne alderen, kanskje du ikke har måttet vise leg på 10 år til og med! spøker du da med selgeren når du skal vise vedkommede din legitimasjon? eller sier du ingenting og bare viser kortet ditt?
Gjest LilSweetie Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Tja, er 22, saa naa viser jeg bare leg. Tror jeg hadde spokt med selgeren om jeg hadde vaert ti aar eldre
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Jeg trekker på smilebåndet, siden det er litt rart å bli tatt for å være 18 når man er nesten 30.
yenoh Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Jeg tror jeg hadde svart "Jada, helt i orden, det" og vist legitimasjon. Det kan bli pinlig nok for den som spør å finne ut at jeg er eldre, vet jeg av erfaring Og vedkommende gjør jo bare jobben sin.
Sin Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Nå skjer ikke det så ofte med meg, og bare på polet når det først skjer. Man skal vel egentlig vise leg uoppfordret på polet om man er under 23, og det er jo ikke så lett for selgeren å se om jeg er 23 eller 24, så jeg tror jeg venter noen år med å begynne å spøke om det.
Gjest Sumiko Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Jeg tror jeg hadde svart "Jada, helt i orden, det" og vist legitimasjon. Det kan bli pinlig nok for den som spør å finne ut at jeg er eldre, vet jeg av erfaring Og vedkommende gjør jo bare jobben sin. ←
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Jeg blir faktisk sjokkert og fornærmet! Selv om jeg bare er 22 Det er langt mellom gangene jeg blir spurt, så jeg klarer alltid å blure ut med et vantro "hæææ?!" eller "ser det ut som jeg er 17?"
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Måtte som 35-åring vise leg da jeg kjøpte øl ute på bygda et sted. Stakk det barberte hue mitt opp i trynet på kassadama og pekte midt oppå skallen der man ikke kunne se noe "todagershår" og sa: "her er leg'en min!"
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Det hender jeg trekker på smilebåndet - men hvis samboeren min er med begynner han alltid å le. Han har gjort både en butikkansatt og en dørvakt forlegen ved å le av at de tror at jeg er under 18.
Arwen Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Gjør ikke noe stort nummer ut av det, det er fryktelig vanskelig å se hvor gamle eller unge mennesker er. Hvorfor i alle dager skal man bli fornærmet?
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Det hender jeg trekker på smilebåndet - men hvis samboeren min er med begynner han alltid å le. Han har gjort både en butikkansatt og en dørvakt forlegen ved å le av at de tror at jeg er under 18. ← Hehe.. jeg og ei venninne har litt "konkurranse", hun blir spurt mye oftere enn meg og jeg ler like rått hver gang jeg sklir forbi dørvakta og hun blir stoppet. Kanskje litt barnslig, men det er jo bare for moro skyld! Jeg blir jo ikke skikkelig fornærmet når jeg blir spurt da.. bare litt snurt kanskje
Klips Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Svarer vel helst "Tusen takk, nå kommer jeg til å være lykkelig resten av uken!" ... men jeg er kanskje litt eldre enn dere andre, gammel nok til å ta det som et kompliment. lenge siden nå, forresten
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Blir overhodet ikke snurt eller fornærmet om noen spør meg om leg. Som Arwen skriver er det vanskelig å se hvor gamle unge mennesker er. Og når man er i første halvdel av 20-årene synes jeg det rett og slett blir for dumt å reagere på at noen spør om legitimasjon. De som spør har faktisk lover å forholde seg til, og jeg synes det er bedre at man spør en gang for mye enn en gang for lite.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 Jeg har selv jobbet i kassa på Rimi, så jeg vet hvor vanskelig det er å vurdere hvor gamle folk er. Man har ikke mange sekunder på seg til å vurdere alderen til folk. Så jeg viser bare leg uten å lage noe mer oppstyr om det. Jeg opplevde for en stund siden å bli spurt om leg. Jeg viste mitt gyldige leg: et bankkort uten magnetstripe (kun bankkort som ikke er betalingskort, bruker det siden jeg ikke har bilde på bankkortet fra skandiabanken). Men hun i kassa mente det ikke var gyldig Det er jo like gyldig som hvis det var magnetstripe. Så i stedet viste jeg studentkortet mitt, og da var det greit. Det synes jeg vitner litt om manglende kunnskap, da jeg jobbet i kassa var jeg i stand til å gjenkjenne et gyldig bankkort. Og jeg skulle forøvrig bare kjøpe én øl....
brumma* Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Jeg blir sjelden tatt for å være under 18 (heldigvis), men for en stund siden skulle jeg kjapt innom vinmonopolet for å kjøpe vin. Var skikkelig på farten og hadde bankkortet klart i hånda når jeg kom til kassen (som en ekte fjortis sikkert...). Og så kommer det: "kan jeg få se legetimasjon"? Jeg ble rimelig overraska og lo vel litt mens jeg lot han se bankkortet mitt. Han i kassa ble flau stakkars og mumlet noe om at han hadde vært veldig nøye på å se leg den dagen. Av alle. Jeg vet ikke helt om jeg burde, men tok det som et komplement! Det er vanskelig å vurdere aldreren på folk, det vet jeg av erfaring. Og det er pinlig å spørre en 25-åring om leg ved kjøp av øl når man er 18 selv... Men det er jo bra de sjekker da!
minsin Skrevet 9. november 2006 #16 Skrevet 9. november 2006 Er noen år siden jeg ble spurt om leg. nå, men da var jeg 34. Tittet bare rart på dørvakta og sa at det ville han ikke se. Vi var 2 av 7 som måtte vise. Sist jeg fikk barnebillett på bussen var jeg vel rundt 25. Det var flaut.
Gjest Reven Skrevet 9. november 2006 #17 Skrevet 9. november 2006 Da ville jeg takka for komplimentet!
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #18 Skrevet 9. november 2006 Tar det som et kompliment, jeg. Er det ikke alle damers drøm å ha utseende som en 18-åring, da? Husker jeg og faren min var på polet for å ta julehandelen da jeg var 24-25 år. Jeg skulle ha et par flasker vin, og damen ville se leg, gitt. Pappa lå nesten på gulvet og lo. Har faktisk blitt spurt om leg en del ganger i år når jeg har kjøpt røyk eller øl. Men da har jeg kommet i treningstøy, ingen sminke og en schwær treningsbag, og fotballsko.
Gjest Neffi Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Ble spurt om legg idag. He he, jeg ble bare glad jeg Snart 10 år for gammel
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #20 Skrevet 9. november 2006 Jeg viser alltid legitimasjon nå jeg blir bedt om det. Det er mye pinligere for de bak kassa enn for meg, når de ser at det er lenge siden jeg var 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå