Gjest Frankofil Skrevet 9. november 2006 #1 Del Skrevet 9. november 2006 Overskriften sier vel det meste! Vi har ikke noe bakeri i nærheten som lager croissanter og jeg ville så gjerne overraske min søster med litt franske bakervarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #2 Del Skrevet 9. november 2006 Ikke for å være frekk, men det er lov å google selv... Dette er resultatet jeg fikk etter et hlet enkelt google-søk: http://www.google.com/search?client=opera&...=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 9. november 2006 #3 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg vil ikke være frekk jeg heller, men man spør jo hverandre om oppskrifter her hele tiden, da, for å få tips om oppskrifter noen faktisk har prøvd selv og kan gå god for... Dessverre har jeg aldri forøkt å bake croissanter selv, men mener Arkana la ut en oppskrift en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 9. november 2006 #4 Del Skrevet 9. november 2006 For mange år siden kunne man kjøpe frossen croissant-deig på boks i noen butikker. Noen som vet om/hvor denne finnes fortsatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #5 Del Skrevet 9. november 2006 Jepp, de har akkurat kommet tilbake, og jeg jublet i alle retninger! Du får tak i dem på i de fleste store matvarebutikkene. Maxi har, Centra har, og Ultra (tror jeg). De er FANTASTISKE!!! Her har vi de til søndagsfrokost hver uke! (Hadde det alltid som barn, så ble overlykkelig da de var kommet tilbake, så tradisjonen kunne tas opp igjen) Bon Apetit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #6 Del Skrevet 9. november 2006 Jepp, de har akkurat kommet tilbake, og jeg jublet i alle retninger! Du får tak i dem på i de fleste store matvarebutikkene. Maxi har, Centra har, og Ultra (tror jeg). De er FANTASTISKE!!! Her har vi de til søndagsfrokost hver uke! (Hadde det alltid som barn, så ble overlykkelig da de var kommet tilbake, så tradisjonen kunne tas opp igjen) Bon Apetit ← Glemte at kanskje TS ikke er kjent med disse boksene! Det er altså "vakumpakket" ferdigskårede croissanter. Du sprekker opp boksen og tar ut en rull med deig som eser ut. Deretter ruller du den ut, og ruller trekantene (deigen består av seks trekanter som henger fast i hverandre) til croissanter, og steker de i ovnen til de blir gyldne! Helt fantastisk! Og veldig veldig enkelt! Jeg synes disse er mye bedre enn de man får på bakeri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frakofil Skrevet 9. november 2006 #7 Del Skrevet 9. november 2006 TS her. Selvsagt har jeg googlet på croissant og fått opp mange oppskrifter, jeg er jo ikke dum heller. Spørsmålet ble kanskje stilt slik at det lett kunne misforstås, beklager det. Men iallefall, det jeg lurte på var om det ble vellykket å bake selv? Men når jeg hører at det finnes frossent er jo det kjempebra så da skal jeg definitivt se etter det i velassorterte matforretninger. Takk så mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #8 Del Skrevet 9. november 2006 TS her. Selvsagt har jeg googlet på croissant og fått opp mange oppskrifter, jeg er jo ikke dum heller. Spørsmålet ble kanskje stilt slik at det lett kunne misforstås, beklager det. Men iallefall, det jeg lurte på var om det ble vellykket å bake selv? Men når jeg hører at det finnes frossent er jo det kjempebra så da skal jeg definitivt se etter det i velassorterte matforretninger. Takk så mye ← Denne croissant- deigen som snakkes om her, er ikke frossen. Den er "vakuumpakket" i en rull, ser litt ut som en liten hermetisk boks. Så ikke se etter den i frysedisken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 9. november 2006 #9 Del Skrevet 9. november 2006 Denne croissant- deigen som snakkes om her, er ikke frossen. Den er "vakuumpakket" i en rull, ser litt ut som en liten hermetisk boks. Så ikke se etter den i frysedisken ← Ja, når jeg tenker etter var den kanskje ikke frossen. Beskrivelsen din stemmer. Kjøledisk, da? *glede meg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. november 2006 #10 Del Skrevet 9. november 2006 Det går an å lage selv ja, men jeg har enda ikke funnet en oppskrift som smaker like godt som de kjøpte. Det krever mye arbeid å kjevle inn alt smøret på riktig måte, og jeg klarer dessverre ikke å gjøre croissanter like "flaky" som de originale. De man får kjøpt på rull er heller ikke spesielt gode, etter min mening. Smaker rart og de er altfor sprø, halve croissanter faller av i små flak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #11 Del Skrevet 9. november 2006 For mange år siden kunne man kjøpe frossen croissant-deig på boks i noen butikker. Noen som vet om/hvor denne finnes fortsatt? ← Har fått tak i disse på Gutta på Haugen, på St.hanshaugen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #12 Del Skrevet 10. november 2006 Det går an å lage selv ja, men jeg har enda ikke funnet en oppskrift som smaker like godt som de kjøpte. Det krever mye arbeid å kjevle inn alt smøret på riktig måte, og jeg klarer dessverre ikke å gjøre croissanter like "flaky" som de originale. De man får kjøpt på rull er heller ikke spesielt gode, etter min mening. Smaker rart og de er altfor sprø, halve croissanter faller av i små flak. ← Da steker du de for lenge! Dessuten skal croissanter være sprø. Jeg synes ofte de man får hos bakeren er alt for dvaske. De har best konsistens når de er blitt gyldne, men ikke særlig mer. Jeg synes de på boks er de beste man får tak i, i Norge. Mmmmm... De står ofte i nærheten av fjordland-produkter o.l! Spør med de som jobber der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. november 2006 #13 Del Skrevet 10. november 2006 Da steker du de for lenge! Dessuten skal croissanter være sprø. Jeg synes ofte de man får hos bakeren er alt for dvaske. De har best konsistens når de er blitt gyldne, men ikke særlig mer. ← Jeg har testet ut litt forskjellige steketider, og synes resultatet ble det samme uansett. Men, smaken er som baken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 16. november 2006 #14 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg prøvde å bake det selv, men det ble noe som heller lignet på sconse, men smakte veldig godt da Tror det lønner seg å kjøpe den ferdig-pakken, særlig når det er første gang og man skal få besøk. Må titte etter den jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå