Gjest frustrert mamma Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 I dag før barna mine skulle i barnehagen kom gutten min på 4 år og fortalte meg at en eldre gutt på avdelingen hans hadde slikket han på tisseluren. Jeg greide heldigvis å beholde roen, og fortalte han at det var ikke lov og det ville jeg ikke skulle skje igjen. Han fortalte at han viste at det ikke var lov og at han ikke ville gjøre det. Barnehagen er veldig underbemannet for tiden og har bare to faste igjen på huset og resten er vikarer som her helt nye. Det er rett og slett kaos. Jeg kan ikke la være å bli sint på ledelsen og mener at barnehagen burde vært stengt når den ikke hadde kapasitet på å passe på barnas sikkerhet. Det første jeg gjorde var selvfølgelig å be om møte på flekken, for at dette skulle bli grepet tak i, men jeg er veldig bekymret for at dette blir dysset ned og ikke gjort noe som helst med .... Har mest bare lyst å holde han hjemme, men har liksom ikke mulighet til det...
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Dette tror jeg skejr i de fleste barnehager. De har perioder hvor de er ekstremt opptatt av tiss etc. I datteren min sin barnehage skjedde dette ofte i en periode og de voksene sa ofte at klærene skulle være på etc men barn er barn og når noe er forbudt er det mer spennende.. Ta det opp med barnehagen , evt med foreldrene til gutten
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 I de fleste barnehager? Nåja. Jeg tviler. Jeg hadde blitt sint jeg. Slik nysgjerrighet får de tilfredstille en annen plass.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Men herregud, barn er barn- De skjønner nødvendigvis ikke at dette ikke er riktig.
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Men herregud, barn er barn- De skjønner nødvendigvis ikke at dette ikke er riktig. ← Men han likte det tydeligvis ikke? Skal barn måtte tåle alt, bare fordi de er barn?
Gjest Frustret mor Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Men herregud, barn er barn- De skjønner nødvendigvis ikke at dette ikke er riktig. ← Mener selvfølgelig ikke å ta gutten som gjorde dette, men mener barnehagen har et ansvar her som ikke er blitt fulgt opp. Føler meg bare frustrert for jeg tror ikke dette kommer til å bli gjort noe med dessverre. Vet godt at barn eksperimenterer med seksualiteten sin, men de burde være beskyttet mot dette i barnehagen der de voksne har et ansvar for at alle barn har det godt og er trygg der. Hva kan jeg forlange av barnehagen?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Det står ingenting i lederinnlegget om at gutten syntes dette var ekkelt, han visste at dette var noen man ikke skulle gjøre og siden det var en eldre gutt som hadde "lekt" dette med han, stiller jeg meg også spørsmål om dette var noe han opplevde som ubehageligig og ikke ble med på helt "frivillig". Dette er et VELDIG sensitivt tema og man bør være veldig bevisst hvordan man forholde seg til det når det gjelder små barn. Våre egne holdninger preger hva vi signaliseringer til barna, selvfølgelig. At barn eksperimenterer med kropp er helt vanlig. Det er vi voksne som gjør nyskjerrigheten barn har på sine kjønnsorganer til noe tabubelagt og hysj hysj. Det viktige i slike situasjoner er at barnet ikke blir med på noe det selv føler ubekvemt. Voksne må være bevisst og lese signaler de ulike barna gir og veilede på når, hva og hvordan man leker slike leker, i tråd med akseptabel adferd. Hvis dette er aktiviteter som har skjedd uten at de voksne i barnehagen har registrert noe, så hadde jeg blitt betenkt, da ser de ikke barna av ulike årsaker, og det er ikke i tråd med en god barnehagekultur. Jeg hadde i alle fall tatt dette opp med ansatte i barnehagen og ytret min skepsis og usikkerhet. God og åpen kommunikasjon er viktig for alle. Jeg gikk selv i barnehage da jeg var liten(30 år siden) og husker godt utsagn som: "hvis jeg får se tissen din så skal du få se min".
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Herregud, dette er da ikke ett overgrep!! Gutten er jo max 2 år eldre en gutten din, og sånn leker barn. Vi pulte og alt vi i barnehagen. Vi visste jo at det ikke var lov, men fy så spennende... Barn er seksuelle de og, og det er naturlig å utforske. Har klart meg helt fint jeg, selv om jeg lekte med tissen min i barenhagen... Makan til hysteri
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Herregud, dette er da ikke ett overgrep!! Gutten er jo max 2 år eldre en gutten din, og sånn leker barn. Vi pulte og alt vi i barnehagen. Vi visste jo at det ikke var lov, men fy så spennende... Barn er seksuelle de og, og det er naturlig å utforske. Har klart meg helt fint jeg, selv om jeg lekte med tissen min i barenhagen... Makan til hysteri ← For så vidt enig i det, men det handler mye om å være bevisst på barnas sexuelle adferd også, noe er faktisk grunnet "unaturlige" forhold de opplever, eller har opplevd. Ser ikke noe grunn for at mor skulle la være å snakke med de ansatte i barnehagen om hvordan hun opplever dette. Må vel si at jeg stusser litt på det med munn bruk.....men det kan være helt uskyldig det også, jeg ville i hvertfall snakket med barnehagen om det.
brumma* Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 I de fleste barnehager? Nåja. Jeg tviler. Jeg hadde blitt sint jeg. Slik nysgjerrighet får de tilfredstille en annen plass. ← Det er faktisk veldig vanlig. Når det er sakt synes jeg TS bør ta dette opp med barnehagen, så de voksne blir bevisst på at dette foregår og kan passe bedre på.
Kylling Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Vet godt at barn eksperimenterer med seksualiteten sin, men de burde være beskyttet mot dette i barnehagen der de voksne har et ansvar for at alle barn har det godt og er trygg der. Hva kan jeg forlange av barnehagen? ← Skal barn bli beskyttet mot å utforske seksualiteten sin? Nei, det er vi voksne som burde bli mer avslappet i forhold til barnas seksualitet. Barna selv vet ikke at dette er en seksuell handling, for dem handler det om nysgjerrighet.
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Så kan de benytte anledningen til å ta opp med barna at kroppen deres er deres egen, at de selv bestemmer over den og at ingen andre skal gjøre noe med kroppen deres som de ikke ønsker selv. Dette bør selvsagt foreldrene gjøre hjemme, men det skader ikke at dette tas opp i barnehagen.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Dette her bør tas alvorlig! Selv om gutten er bare to år eldre en din er det helt klaart et overgrep! Jeg opplevde overgrep som barn av en gutt som var tre år eldre enn meg. Ennå har jeg psykiske problemer pga dette.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 om du er misfornøyd med bemaning og kvalitet så tenk lit på at pga makspris er det ikke alltid penger til og leie vikarer ved sykdom. og om du mener barnet dit ikke er trygg der burde du holde det hjemme. i vår barnehage er det kunn foreldre i styret, de sier at vi ikke får vikar om det ikke er sykemelding, men de klager på bemaningen om noen er syke.... hvert år har vi en periode hvor en unge blir nysherig på sin seksualitet og vil utforske lit, vi klarer ikke se alt barna gjør (vilken dag ville barna få om vi sto over de hele tiden og spana?)me når vi ser det eller får melding om at slikt skjer, så tar vi det opp og forklarer på en slik måte at barna slutter med det, hvertfall i barnehagen. barn er seksuele vesener, om du prøver og skjule eller undertrykke det blir det bare mer spennende og du lager problemer for deg selv. be ungen din si i fra til de ansatte om det skjer igjen, også om han det gjelder slutter om din sønn sier nei takk.
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Hvordan var gutten din da han nevnte det? Sjenert, liketil, redd, lei seg, nøytral? Hvis han helt klart har gitt uttrykk for at dette er vanskelig, så hadde jeg tatt det opp med barnehagen samme dag. Men som mange her påpeker, så trenger ikke dette være noe annet enn barns utforskning av kropp. Det er mer vanlig enn uvanlig at de ser litt på hverandres tisser og leker at de har samleie. Ikke lekkert å tenke på, kanskje, men jeg tror vi som voksne skal være forsiktige med å blande oss inn i barnas verden her. Det er vi som har de "skitne tankene", ikke barna. På lang sikt tror jeg det er mer skadelig om de voksne blander seg for mye inn i den sårbare prosessen det er snakk om her. Men som sagt, det er et viktig unntak- nemlig hvis barnet opplever det ubehagelig (ikke hvis foreldrene opplever det ubehagelig, for det gjør de helt sikkert). Men hvis barnet selv ga direkte eller indirekte uttrykk for at dette ikke var greit, så hadde jeg tatt det videre i diskrete former. ←
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2006 #16 Skrevet 9. november 2006 Selv om det er naturlig for barn å utforske kropp og kjønn er det veldig viktig å lære dem at det som skjer skal være frivillig. Om ikke gutten til trådstarter har opplevd det som frivillig bør det aboslutt tas opp både med ham og den andre gutten som var innblandet.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #17 Skrevet 9. november 2006 I USA kan barnehager tilby kameraovervåkning, slik at foreldre kan følge sitt barn fra videokamera på internett, hvis de vil se hvordan barnet har det akkurat da. I Norge vil det sikkert aldri bli mulig...
Gjest gjesta Skrevet 9. november 2006 #18 Skrevet 9. november 2006 I USA kan barnehager tilby kameraovervåkning, slik at foreldre kan følge sitt barn fra videokamera på internett, hvis de vil se hvordan barnet har det akkurat da. I Norge vil det sikkert aldri bli mulig... ← Det får da være grenser for overvåking. Barnehager i Norge er vanligvis helt trygge og gode for barn å være i.
Stjerne Skrevet 10. november 2006 #19 Skrevet 10. november 2006 I USA kan barnehager tilby kameraovervåkning, slik at foreldre kan følge sitt barn fra videokamera på internett, hvis de vil se hvordan barnet har det akkurat da. I Norge vil det sikkert aldri bli mulig... ← Nei, det håper jeg virkelig aldri blir mulig!!
Gjest Mayamor Skrevet 10. november 2006 #20 Skrevet 10. november 2006 Jeg ville tatt det opp med barnehagen, men som en seperat sak fra hva du mener er underbemanning for at ikke barnehagen skal komme i forsvarsposisjon. For dette kunne like gjerne ha skjedd om bh var fullt bemannet. Så har bh kompetanse til å snakke med de innvolverte på en riktigere måte enn om du er sinna og frykter det verste. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå