Gjest anonym i dag.. Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Min "lillesøster" og mannen hennes har bodd hjemme hos oss i ca 6 måneder nå på grunn av husbygging. Hun har vært gravid og fikk barnet sitt for noen uker siden.. Så langt, alt vel... Men hun er så dyktig på å gi meg dårlig samvittighet for å ikke stille opp med husbygging. Det nevnes i hytt og gevær om svoger og svigerinne som bare er SÅ fantastiske... Hadde ikke vært for DEM, ja da hadde det ikke gått... Skal nevnes at svigerinnen går hjemme hver dag... Sitter her og føler meg en smule brukt... Vi har huset dem gratis i ca 6 måneder, de har riktig nok kjøpt brød og melk og litt vaskepulver, men det er det... Mannen min er i full jobb og vel så det, jeg har studier å ivareta i tillegg til jobb, hus og barn, og eksamen like rundt hjørnet... Men allikevel, ikke ord om at de glade for at vi har hjulpet med at de kan bo her gratis i over 6 måneder, ikke ord om at det er fint vi tar i mot dem og bikkja som ingen vil ha.. (de nevnte det et par ganger i begynnelsen, etter at de hadde flyttet fra et sted der de ikke godtok at bikkja ødela huset.... ) Ikke ord om at vi må skifte gulv etter at bikkja har skrapt opp hele gulvet... Bare godord om svigerfamilien og hvor fantastiske de har vært... Hadde ikke ventet å få noe igjen for at de bor her, men trenger hun virkelig å gni inn at "uten dem hadde det ALDRI gått, og de er SÅ glade for hjelpen de får av dem?"... Tok det opp med henne i dag, at jeg synes det kan stikke litt når hun sier sånn, men hun bedyrer at det slett ikke er meningen å stikke, slik jeg oppfatter det... Mulig jeg er hårsår, men det skuffer og stikker litt allikevel... Takk for at dere gadd å lese så langt... Godt å får det ut bare...
Gjest Ji Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Kanskje hun skryter like mye av dere til de andre? Det kan veldig godt hende at hun er dere evig takknemlig, men får det ikke frem. Mange synes det er vanskelig å gi ros direkte. Og det blir jo litt sært om de skal takke dere hver dag for at de får bo hos dere... Men jeg skjønner at du blir lei deg. Det er ikke kjekt å føle at noen tar en for gitt. Vi bør sikkert alle gå i oss seelv og gi mer ros til de vi har rundt oss. Det blir kanskje etterhvert litt mye for deg å ha dem boende så lenge, og det sliter også på "godviljen". Jeg tror neppe jeg hadde orket ha ha noen boende hos meg over så lang tid. Så fantastisk er du!
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Det kan jo hende at hun roser dere til svoger og svigerinnen din? Det er ikke alle som er like flinke til å gi ros ansikt til ansikt.
Titti72 Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Kan du ikke bare fortelle henne sannheten da? At uten dere hjem så hadde de måttet betalt ca. 48.000,- i husleie (5.000,- x 6mnd + ca. 3.000,- i matpenger) + reperasjon av gulv/vegger i tillegg. Det må da være hjelp nok i massevis. Mange kan bidra med noen timers hjelp innimellom, men ikke mange bidrar med rene kontanter som dere har gjort...
Karamba Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Tror jeg hadde blitt rimelig forbanna hadde jeg fått noe sånt slengt i trynet! Utakknemlige folk! Jeg hadde uten tvil tatt det opp med vedkommende når hun kommer med slike hint. Det finnes jo grenser for hvor storforlangende en kan være... Det minste de kunne gjøre var nå å fortelle dere hvor takknemlige de er for at de for bo hos dere, men det er nå min mening da.
Gjest anonym i dag.. Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Kan du ikke bare fortelle henne sannheten da? At uten dere hjem så hadde de måttet betalt ca. 48.000,- i husleie (5.000,- x 6mnd + ca. 3.000,- i matpenger) + reperasjon av gulv/vegger i tillegg. Det må da være hjelp nok i massevis. Mange kan bidra med noen timers hjelp innimellom, men ikke mange bidrar med rene kontanter som dere har gjort... ← Joda, kunne godt ha gjort det, men det blir bare bråk og uhygge... Nå er hun her med en nyfødt baby, hormonell og prinsipielt i mot alt jeg sier. Nekter å ta i mot brukte ting til babyen av meg, men ikke av sin svigerfamilie... Da er det bare skryt og stas om hva hun har fått dem... Det har faktisk blitt sånn at jeg ikke har LYST til å kjøpe noe på grunn av det... Vi begynner nok å gå hverandre en liten smule på nervene nå... Hun hormonell, jeg med eksamens nerver... Dårlig kombinasjon etter 6 måneder, der vi sikkert begge to har svelget noen kameler for å holde husfreden... Vel, takk for at jeg fikk si hva jeg mente... Er faktisk ikke bedre enn at jeg synes det er godt med en smule forståelse
Gjest anonym i dag.. Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Tror jeg hadde blitt rimelig forbanna hadde jeg fått noe sånt slengt i trynet! Utakknemlige folk! Jeg hadde uten tvil tatt det opp med vedkommende når hun kommer med slike hint. Det finnes jo grenser for hvor storforlangende en kan være... Det minste de kunne gjøre var nå å fortelle dere hvor takknemlige de er for at de for bo hos dere, men det er nå min mening da. ← Tok det jo litt forsiktig opp med henne i dag, og hun sa med sin søteste stemme at det ikke var sånn ment... det var bare det at de andre var SÅ flinke til å ta tak i ting... De tilbød seg HELE tiden. Jeg sa at jeg ble litt såret måten hun sier ting på, og at jeg faktisk har litt dårlig samvittighet for å ikke ha hjulpet noe særlig til i huset. Fortalte også at jeg kjenner henne såpass godt at tonefallet i hennes velvalgte ord var av en slik karakter at de var ment for å stikke, og at de faktisk gjorde det også... Vel det er 2-3 uker igjen, jeg holder ut!!!
Gjest Ji Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Kan du ikke bare fortelle henne sannheten da? At uten dere hjem så hadde de måttet betalt ca. 48.000,- i husleie (5.000,- x 6mnd + ca. 3.000,- i matpenger) + reperasjon av gulv/vegger i tillegg. Det må da være hjelp nok i massevis. Mange kan bidra med noen timers hjelp innimellom, men ikke mange bidrar med rene kontanter som dere har gjort... ← Hvis du er interessert i å bevare husfreden, er dette ikke noen god måte å ta opp ting på. Hvis søsteren din sier direkte til deg at dere ikke har bidratt med noe, kan dette muligens brukes for å forklare henne hvordan ting er. Inntil da (og kanskje ikke da engang) er det meget uklokt å slenge slike "sannheter" til folk. Skal en ta opp ting for å få en god løsning på et problem, må en si hvordan en opplever ting selv, og så la den andre få fortelle hvordan hun opplever det. Så kan en se hvor langt en evt. står fra hverandre og hva en kan gjøre for å møtes. Det er meget sannsynlig at hun er takknemlig, men klarer ikke uttrykke seg godt nok. Du er kanskje litt ekstra hårsår fordi det er slitsomt å ha noen boende så lenge.
Gjest Ninakanin Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 jeg synes så synd på folk som går og gnuger på sånn som dette! Jeg hadde i en eller annen samtale helt naturlig fått frem at hallohallo, å få bo gratis er ikke en "ingenting" det heller akkurat, og latt søsteren min fått muligheten til å enten si "nei haha er du gal, selvsagt hadde det ikke gått uten dere, jeg er evig takknemlig!" eller røpe sin sansynligvis utenkte utakknemlighet med et "hæ? hva du prater om?". Mye bedre det enn å gå å irritere seg/tenke vondt om noen man er glad i og som bor under samme tak... Tror ikke du er hårsår, men konfliktsky, TS
Scorpina Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Oh! Jeg må berømme dere diplomatisk og rolige jenter her altså Jeg ville "eksplo-faen-meg-dert" hvis jeg hadde fått en sånn "martyr"holdning fra en søster som jeg (og min mann) hadde huset så lenge. Skjønt, kan jo være at hun _forventer_ at dere skal gi så mye, mtp bo hos dere og sånn...eller tar jeg feil? Du kjenner jo søstra di best. Er vel av sine egne man får det hm..? Ja, hold ut du - 3 uker igjen. Men jeg synes absolutt hun skal rulle inn den "syrlige" leppa si mht hvor myyyyye hjelp de får av andre, underforstått - ikke av dere. Kanskje hun i ettertid, når huset er ferdig faktis ser hvor mye dere har hjulpet til - økonomisk - alle disse mnd. Er hun "stor" nok (og kommet over den hormonelle perioden) ber hun om unnskyldning for å ha påstått dere ikke gav "nok" hjelp. Alle skulle hatt en søster som deg TS :-D
Gjest Ninakanin Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Oh! Jeg må berømme dere diplomatisk og rolige jenter her altså Jeg ville "eksplo-faen-meg-dert" hvis jeg hadde fått en sånn "martyr"holdning fra en søster som jeg (og min mann) hadde huset så lenge. Skjønt, kan jo være at hun _forventer_ at dere skal gi så mye, mtp bo hos dere og sånn...eller tar jeg feil? Du kjenner jo søstra di best. Er vel av sine egne man får det hm..? Ja, hold ut du - 3 uker igjen. Men jeg synes absolutt hun skal rulle inn den "syrlige" leppa si mht hvor myyyyye hjelp de får av andre, underforstått - ikke av dere. Kanskje hun i ettertid, når huset er ferdig faktis ser hvor mye dere har hjulpet til - økonomisk - alle disse mnd. Er hun "stor" nok (og kommet over den hormonelle perioden) ber hun om unnskyldning for å ha påstått dere ikke gav "nok" hjelp. Alle skulle hatt en søster som deg TS :-D ← dette er mer et svar som jeg klarer å forholde meg til Mine søstre vet at jeg ikke tolererer slike hinte-pisseting, så de tør ikke være syrlige og spydige med meg! De er det kun med hverandre
Gjest Ji Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Tok det jo litt forsiktig opp med henne i dag, og hun sa med sin søteste stemme at det ikke var sånn ment... det var bare det at de andre var SÅ flinke til å ta tak i ting... De tilbød seg HELE tiden. Jeg sa at jeg ble litt såret måten hun sier ting på, og at jeg faktisk har litt dårlig samvittighet for å ikke ha hjulpet noe særlig til i huset. Fortalte også at jeg kjenner henne såpass godt at tonefallet i hennes velvalgte ord var av en slik karakter at de var ment for å stikke, og at de faktisk gjorde det også... Vel det er 2-3 uker igjen, jeg holder ut!!! ← Prøv også å tenke at dette faktisk er søsteren din, og søsken har jo som kjent, ofte en litt annen måte å snakke til hverandre på enn til andre. Og det er mulig det fra hennes side er en ubevisst måte å innynde seg hos svigerfamilien på, ikke å "stikke" deg. At du opplever det slik, er jo greit, men det er ikke dermed sagt at hun mener det. Så er det dette med hennes hormonelle tilstand i tellegg til alt stresset rundt husbyggingen. Hun er sikkert ganske selvopptatt for tiden, og da blir det lett til at en ikke ser så langt utenfor sin egen nesetipp. Det er bra du sier ifra. Og det kan godt hende hun bør skjerpe seg. Det er bare det at jeg ikke tror at hun faktisk mener at dere ikke stiller opp, ikke når hun får litt hjelp til å se "hele bildet" (men for guds skyld, ikke sleng i henne dette med hva det koster å ha dem boende der, det kommer det ikke noe godt ut av. I tillegg har vel dere tilbudt dem å bo hos dere, og da må du holde deg til det og ta opp det du synes er vanskelig, altså at det ikke ser ut for deg at hun setter pris på deres hjelp).
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Jeg synes Titti var fornuftig jeg. Hvorfor i alle dager kan man ikke fortelle en hormonell søster det du mener når du blir urettferdig behandlet? Skal man bare la seg tråkke på fordi man må være høflig og bevare husfreden? I det minste kunne du snakke med mannen hennes og fortelle at du synes det er dårlig gjort. Å huse noen i et halvt år er jammen meg større oppofrelse enn å jobbe på et nybygg. Et nybygg går man hjem fra om kvelden, en familie tett innpå er der hele tiden. Jeg har full forståelse for trådstarteren!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 Hvorfor i alle dager forsvarer du søsteren sånn, Ji? Hun oppfører seg uspiselig, og bør snakkes med.
Gjest Ninakanin Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Jeg synes Titti var fornuftig jeg. Hvorfor i alle dager kan man ikke fortelle en hormonell søster det du mener når du blir urettferdig behandlet? Skal man bare la seg tråkke på fordi man må være høflig og bevare husfreden? I det minste kunne du snakke med mannen hennes og fortelle at du synes det er dårlig gjort. Å huse noen i et halvt år er jammen meg større oppofrelse enn å jobbe på et nybygg. Et nybygg går man hjem fra om kvelden, en familie tett innpå er der hele tiden. Jeg har full forståelse for trådstarteren! ← Jeg også! Jeg forsto bare ikke hvorfor hun ikke har satt søsteren på plass tidligere!
Gjest anonym i dag.. Skrevet 9. november 2006 #16 Skrevet 9. november 2006 jeg synes så synd på folk som går og gnuger på sånn som dette! Jeg hadde i en eller annen samtale helt naturlig fått frem at hallohallo, å få bo gratis er ikke en "ingenting" det heller akkurat, og latt søsteren min fått muligheten til å enten si "nei haha er du gal, selvsagt hadde det ikke gått uten dere, jeg er evig takknemlig!" eller røpe sin sansynligvis utenkte utakknemlighet med et "hæ? hva du prater om?". Mye bedre det enn å gå å irritere seg/tenke vondt om noen man er glad i og som bor under samme tak... Tror ikke du er hårsår, men konfliktsky, TS ← Jeg er muligens konflikt sky i forhold til min søster... Skal ikke ikke bort fra det... Men noe av problemet er at om det blir tatt opp ubehagelige blir hun stort bare å trekke seg unna. Hun vil ikke snakke om ting, og bare forsvinner uten at vi får snakket ferdig. Da sitter jeg igjen med svarteper uansett, og tonen blir bare enda vondere og eklere. Vi har kun noen uker igjen, og jeg ønsker ikke at hun skal stikke av med både baby og pikk-pakk i fullt raseri.
Gjest anonym i dag.. Skrevet 9. november 2006 #17 Skrevet 9. november 2006 Jeg er muligens konflikt sky i forhold til min søster... Skal ikke ikke bort fra det... Men noe av problemet er at om det blir tatt opp ubehagelige blir hun stort bare å trekke seg unna. Hun vil ikke snakke om ting, og bare forsvinner uten at vi får snakket ferdig. Da sitter jeg igjen med svarteper uansett, og tonen blir bare enda vondere og eklere. Vi har kun noen uker igjen, og jeg ønsker ikke at hun skal stikke av med både baby og pikk-pakk i fullt raseri. ← Herregud, jeg høres ut som en martyr!!! Er ikke det, bare litt drittlei om dagen tenker jeg... Vi slutter av tråden her....
Gjest Ji Skrevet 9. november 2006 #18 Skrevet 9. november 2006 Hvorfor i alle dager forsvarer du søsteren sånn, Ji? Hun oppfører seg uspiselig, og bør snakkes med. ← Jeg forsvarer ikke søsteren. Jeg vil egentlig bare forsikre meg om at TS tar rede på hva søsteren faktisk mener, ikke går rundt antar ting. Og så mener jeg det beste for TS er å minimere ubehagelighetene og å finne en løsning alle kan leve med, og da er måten en tar ting opp på essensielt. Jeg skjønner godt at mange her sier de ville blitt forbanna og fortalt søsteren hvor skapet skal stå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke vil løse problemet med søsterens mulige utakknemlighet og søstrenes forhold generelt.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Vi har kun noen uker igjen, og jeg ønsker ikke at hun skal stikke av med både baby og pikk-pakk i fullt raseri. ← Du vi altså heller forbli en gulvmatte? Du vil bygge ditt fremtidige forhold til din søster på at hun skal kunne oppføre seg urimelig og du bare ta i mot? Ærlig talt så høres det ut som deres søskenforhold TRENGER en oppvask!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #20 Skrevet 10. november 2006 Så mye sinne! Jeg synes ikke det høres ut som om søsterforholdet deres trenger en oppvask. Jeg synes dere høres ut som et helt normalt søsterpar, som har bodd sammen under litt vanskelige kår litt for lenge. Det blir godt for dere å få flyttet fra hverandre igjen, og desverre er det ofte sånn at man skryter ofte av folk når de ikke er tilstede. For alt du vet, er svogeren og svigerinnen din bånn irriterte over hvor mye skryt dere får for å huse dem, når de hjelper til med å bygge hele tiden. Sånn er det! Mulig søsteren din også har dårlig samvittighet for å ha bodd hos dere så lenge, med ny baby og alt. Mulig hun føler seg litt hjelpesløs. Noen ganger er vi litt for flinke til å lese alt for mye inn i hva søstrene våre sier! :blunke: Jeg vedder ganske mye for at hun er evig takknemlig for den hjelpen dere har gitt. Kanskje er det bare vanskelig for henne å uttrykke den. Gi hverandre en god klem når dere sees i kveld og gjør noe hyggelig sammen! Da får dere det så mye bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå