Gjest MARB Skrevet 17. mars 2008 #21 Skrevet 17. mars 2008 ...meg inn for hans skyld, som om DET ikke skulle være en STOR ting for MEG. osv osv... Og det var ikke ment , dette innlegget, for å støte noen, men for å få uttrykt litt hvor jævlig jeg har det akkurat nå. Skulle ønske noen forstod det Føler med deg Gjest_Charlotte_. Var selv medlem fra fødsel til jeg var 17år. Da ble jeg meldt ut for manglende innbetaling av sammfunds-skatt som de kaller det( egen skatt for å være medlem). Det var jo i grunnen greit ettersom det var planen min i mange år. Men det har jo resultert i total utfrysning, min mor ønsker ikke kontakt med verken meg eller min bedre halvdel og heller ikke sine egne barnebarn. noe jeg synes er helt for jævlig. Hva har de gjort galt? og hva har jeg gjort galt? Slik jeg ser det dreier dette seg om ren onskap og har ingenting med kristedom å gjøre. STYR UNNA!! 2
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 24. mars 2008 #22 Skrevet 24. mars 2008 Hei! Jeg er medlem av menigheten samfundet. Det er ikke like konservativt som folk tror men folk holder seg ofte til gamle tradisjoner. Selv har jeg vært medlem siden jeg ble født. Jeg er nå 17 å tviler på at jeg kommer til å være medlem stort lenger, det er rett å slett for spesiellt for meg. Spesiellt i forhold til folk som ikke er medlem eller de som melder seg ut, det er mange som mener at det ikke er passende å ha venner utenfor samfundet. Heldivis er ikke mine foreldre så konservative, men tror ikke de kommer til å være overbeistret når jeg går ut.
Gjest medlem Skrevet 30. april 2008 #23 Skrevet 30. april 2008 Hei, jeg er også et medlem av menigheten Samfundet, når jeg leser det dere siste skriver blir jeg utrolig trist. Jeg føler jeg må forsvare menigheten. Jeg har vokst opp i menigheten og har ikke tenkt til å førlate den. Samfundet er en fantastisk menighet med tilbud for alle aldersgrupper! Og ja, vår lære har ALT med kristendommen å gjøre!! Du som skriver at dette ikke har noe med kristendom å gjøre er nok bare bitter fordi familien din ikke vil ha kontakt med deg. Men de burde ha visst hva konsekvensene var da du valgte å gå ut. Det bør også du tenke over, Line. Vår lære er Bibelens lære, å snu ryggen til Samfundet blir å snu ryggen til kristendommen.... Dine foreldre fulgte ganske enkelt bibelens ord: "skill deg fra dem, rør ikke noe urent! da vil jeg ta imot dere." kor. 6, 17
Gjest Helen Parr Skrevet 30. april 2008 #24 Skrevet 30. april 2008 Selvfølgelig blir man bitter fordi familien ikke vil ha kontakt! Jeg er glad jeg lever i et samfunn hvor mine standpunkt til religion og livssyn blir respektert av alle rundt meg. Og ikke avgjørende for om jeg skal ha kontakt med de menneskene som jeg er aller mest glad i. Nå ser du ut fra mine tidligere innlegg at jeg til dels forsvarer slike samfunn, men det er nettopp denne utstøtingen som gjør meg aller mest betenkt. Stakkars de menneskene som har mistet familie og venner fordi de har inntatt et annet standpunkt enn de som er medlem av Samfundet.
Gjest GMS Skrevet 13. mai 2008 #25 Skrevet 13. mai 2008 Ja - man blir nok bitter av og til - de fleste ville vel blitt det hvis familien overså deg og kuttet ut all kontakt. Selv har jeg vokst opp i menigheten Samfundet, men jeg er gift med en som har valgt å komme inn i menigheten. Vi har 3 barn - og for meg er blod tykkere enn vann - jeg ville nok aldri "kuttet dem ut" selv om de som voksne hadde tatt ett valg om f.eks. å melde seg ut av menigheten. jeg har søsken, svigerfamilie og venner som ikke tilhører menigheten, og det ville aldri falle meg inn å kutte dem ut eller ikke delta i familiesammenhenger der de var til stede. Vi er konservative - men det blir bedre og bedre for hvert år. Viktig at vi er glade i hverandre og tar vare på hverandre.
Gjest Medlem Skrevet 29. mars 2009 #26 Skrevet 29. mars 2009 Hei dere. Jeg er selv tildligere medlem av menigheten samfundet, og jeg føler jeg har et par ting å tilføre debatten her. For det første: Denne menigheten er en gruppe oppegående mennesker, som har valgt å leve livet etter noen enkle regler og prinsipper, ikke så veldig anderledes i forhold "vanlige" kristne. Når man tenker på det presset denne gruppen mennesker utsettes for, (press til å bli som "alle andre"), så føler jeg en dyp respekt for medlemmene her, som faktisk står frem med sitt, og lar andre mene hva de måtte. Jeg registrerer også desverre at det finnes svært mange fordommer mot denne menigheten, mye av dette er gammelt, og noe som "henger igjen" etter generasjonene før oss. Vi skal huske på at for 100 år siden, (menigheten ble stiftet ca 1909), så verden ganske anderledes ut, en det den gjør idag. En av fordommene mange har, er at dersom man melder seg ut av menigheten, blir man utstøtt av familien. Dette har jeg, som mangeårig medlem, pr. dags dato aldri opplevd å se, og jeg, som selv har meldt meg ut, har et flott forhold til min familie, som fortsatt er i menigheten. Som sagt, mange myter, mange fordommer, og noen gamle tradisjoner.. Jeg vil forøvrig presisere at alle menighetens aktiviteter, er åpne for alle til å komme å kikke på, både gudstjenester og møter. Så vist man tror det foregår noe humbug, så er det jo bare å avleggge de en visitt:)
Gjest xman Skrevet 29. mars 2009 #27 Skrevet 29. mars 2009 " og han vil heller aldri kunne gifte seg med meg uten at jeg blir lomelender selv også. Fantastisk eller hva? " Vist du tenker deg litt om kjære deg. Vist du skal gifte deg, hvordan tror du ekteskepet ditt ville bli, dersom ikke du har samme livssyn som din ektefelle? Hvordan skal barna oppdras?...osv.. Det sier seg jo selv at et par som gifter seg, må verdsette de samme verdiene, og ha lik oppfatning av ting som relgion osv.. herregud hvor treg er det mulig å bli...
Skvaldersjura Skrevet 9. april 2009 #28 Skrevet 9. april 2009 Føler med deg Gjest_Charlotte_. Var selv medlem fra fødsel til jeg var 17år. Da ble jeg meldt ut for manglende innbetaling av sammfunds-skatt som de kaller det( egen skatt for å være medlem). Det var jo i grunnen greit ettersom det var planen min i mange år. Men det har jo resultert i total utfrysning, min mor ønsker ikke kontakt med verken meg eller min bedre halvdel og heller ikke sine egne barnebarn. noe jeg synes er helt for jævlig. Hva har de gjort galt? og hva har jeg gjort galt? Slik jeg ser det dreier dette seg om ren onskap og har ingenting med kristedom å gjøre. STYR UNNA!! I det tilfellet du beskriver her, er det vel en stor mulighet for at det er noe alvorlig galt mellom deg og din mor!!?? Snarere enn at det er noe galt med selve menigheten?
Gjest egentlig Skrevet 9. mai 2009 #29 Skrevet 9. mai 2009 er det mulig... Jeg er selv sammen med en i Samfundet, og har innerst inne lyst til å gifte meg med ham en dag. Men jeg sliter med akkurat det samme som charlotte skrev om, og merker jeg blir så utrolig forbannet når du kaller henne treg. Du kan ikke uttale deg om hennes situasjon uten (verken) å ha kjennskap til hennes forhold eller menigheten! 0g tro dere meg - å si at møtene er åpne for alle er løgn. Kjæresten min må spørre presten først. Og nok folk spurte ham om jeg hadde fått lov en gang jeg ble med på et "viktigere" møte, og da var det ikke særlig positivt når han hadde glemt det. Kan også vitne om en prest som enten ikke visste eller bare ikke ville snakke om forskjellene fa statskirkens dåp til et av medlemmene som lurte. Pp dette møtet ble dessuten blant annet paven omtalt som antikrist. &n ting er sikkert, de er flinke til å ikke snakke høyt om disse tingene. %et er mange fine mennesker, men dette med at de er så like oss utenforstående er tull. kjæresten min får heller ikke (indirekte pga kirken) lov til å flytte. Hh 1
Gjest egentlig Skrevet 9. mai 2009 #30 Skrevet 9. mai 2009 og ja...gudstjenestene er åpne, men ikke vær så naiv - det er ikke her, men på MØTENE du får høre om de spesielle tingene. 1
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 12. mai 2009 #31 Skrevet 12. mai 2009 og ja...gudstjenestene er åpne, men ikke vær så naiv - det er ikke her, men på MØTENE du får høre om de spesielle tingene. Menigheten har EN lære. "EN tro, EN dåp og alles fader"... for å sitere bibelen. Om du går på møtet, eller går i kirka, er det samme læren som blir forkynnt. Å si at noe annet kommer frem på møtene, enn det som kommer frem i kirka, er helt direkte feil. Ser også at det lenger oppe argumenteres mot at møtene er åpne. Møtene ER åpne. Men i en liten menighet, der "alle kjenner alle", har det nok vært vanlig å nevne det for møtets leder på forhånd(ikke nødvendigvis presten), dersom man har med seg noen "nye" Det stikker ikke dypt, og det er ikke særlig innviklet, men det har vært vanlig og gjøre det på denne måten Dette for å holde et visst system på møtet, som selfølgelig i utgangspunktet er tiltenkt menighetens medlemmer.
Gjest je Skrevet 12. mai 2009 #32 Skrevet 12. mai 2009 skulle likt å høre hva du hadde sagt om menigheten dersom du ikke hadde blitt hjernevasket fra starten av... Hver minste mening du har om den saken er jo påvirket, evt innprentet av dem du omgås - som (hvis du følger bibelen og deres tolkning av den) sikkert nesten kun er folk fra menigheten 1
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 15. mai 2009 #33 Skrevet 15. mai 2009 skulle likt å høre hva du hadde sagt om menigheten dersom du ikke hadde blitt hjernevasket fra starten av... Hver minste mening du har om den saken er jo påvirket, evt innprentet av dem du omgås - som (hvis du følger bibelen og deres tolkning av den) sikkert nesten kun er folk fra menigheten Du har tydeligvis gått deg langt ut på viddene. Du har ingen forutsettninger for å si noe som helst om meg som person. Du vet ingenting om hvem jeg omgås, og du vet ingenting om meg som kristen. Du vet ikke eigang om jeg er medlem av menigheten vi diskuterer. Så vist du har tenkt å prøve deg på en intelektuell debatt, så får du komme med noe fornuftig og konstruktivt. Men vist denslags svada, som du serverer over her, er det beste du klarer å klekke ut, så vil jeg anbefale deg å søke hjelp, eller holde kjeft, for du har tydeligvis en lang vei å gå. God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #34 Skrevet 20. mai 2009 Du har tydeligvis gått deg langt ut på viddene. Du har ingen forutsettninger for å si noe som helst om meg som person. Du vet ingenting om hvem jeg omgås, og du vet ingenting om meg som kristen. Du vet ikke eigang om jeg er medlem av menigheten vi diskuterer. Så vist du har tenkt å prøve deg på en intelektuell debatt, så får du komme med noe fornuftig og konstruktivt. Men vist denslags svada, som du serverer over her, er det beste du klarer å klekke ut, så vil jeg anbefale deg å søke hjelp, eller holde kjeft, for du har tydeligvis en lang vei å gå. God bedring! Det er vel innlysende at du er medlem når du har såpass sterkt behov for å forsvare? Ellers er det du som holder på med noe rart som i det hele tatt gidder å bry deg hvis ikke. Dette er faktisk det dummeste jeg har hørt, og ja - hvis man vil delta i en intellektuell debatt bør man kanskje prate med noen som ikke ber deg søke hjelp om du er uenig (og som tror at hun er kjempeintellektuell og ikke engang kan stave ordet riktig). Foøvrig bryr jeg meg ikke noe særlig, det vil alltid væree delte meninger om lukkede trossamfunn, og ikke minst Samfundet. Så forsvar din side av saken så mye du vil, men jeg har min mening og kommer ikkmeg dra til e til å stikke innom for å se ditt eventuelle superintellektuelle svar hvor du kanskje overgår deg selv enda et hakk og ber meg dra til h.
Gjest Gjest_christine_* Skrevet 21. mai 2009 #35 Skrevet 21. mai 2009 Det er vel innlysende at du er medlem når du har såpass sterkt behov for å forsvare? Ellers er det du som holder på med noe rart som i det hele tatt gidder å bry deg hvis ikke. Dette er faktisk det dummeste jeg har hørt, og ja - hvis man vil delta i en intellektuell debatt bør man kanskje prate med noen som ikke ber deg søke hjelp om du er uenig (og som tror at hun er kjempeintellektuell og ikke engang kan stave ordet riktig). Foøvrig bryr jeg meg ikke noe særlig, det vil alltid væree delte meninger om lukkede trossamfunn, og ikke minst Samfundet. Så forsvar din side av saken så mye du vil, men jeg har min mening og kommer ikkmeg dra til e til å stikke innom for å se ditt eventuelle superintellektuelle svar hvor du kanskje overgår deg selv enda et hakk og ber meg dra til h. Haha, dette blir jo bare bedre og bedre. Først, nei, jeg er ikke medlem!, men jeg kjenner en del som er det. Videre må jeg bare si at du vikrelig bringer denne debatten til nye høyder! Du vrir elegant diskusjonen over til å handle om mine stavefeil! Fantastisk! Du sier over at du "ikke bryr deg noe særlig", og at jeg "holder på med noe rart siden jeg i det hele tatt gidder å bry meg" Vel vett du hva, nok ei gang har du tydelig bevist at du ikke har noe som helst i denne debatten og gjøre, for du bryr deg jo ikke eigang om det vi debatterer. Men jeg kommer ikke til å be deg dra til h, det får holde å ønske deg god bedring. Til h tror jeg fint du klarer å styre skuta selv, uten min hjelp!
Gjest Skeptiker Skrevet 15. juli 2009 #36 Skrevet 15. juli 2009 (...) jeg er veldig kritisk til mange av de andre sidene ved Samfundet, og da særlig mangel på likestilling og anledning til individuell og kritisk tenkning. Jeg vil vel si at denne kritikken burde overskygge det meste annen positiv omtale. Vi lever i et liberalt demokrati anno 2009. Mangel på anledning til individuell og kritisk tenkning... Hmmm.... Skal vi se... Jeg kommer til å tenke på visse totalitære styresett jeg da. Og det gir meg en meget flau smak i munnen, spesielt med tanke på barna som vokser opp i menigheten og går på egen skole. 1
rødstrupe Skrevet 21. februar 2010 #37 Skrevet 21. februar 2010 Kan noen kort fortelle meg hva lommelendere står for?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #38 Skrevet 22. august 2010 Lomelendere forkuserer kun på synd, å gjør livet surt for alle andre rundt seg.. Man skal ikke ha venner utenfor menigheten, ikke sex før ekteskap, synd å bruke prevensjon, synd å ha tv, eller tiden du bruker foran tven bruker du feil. (Helst bruk tiden din til å lese i bibelen) Mener at de er de eneste rette kristne. (Ingen andre utenfor samfundet er bra nok) Men det eneste som jeg tror skiller lomelendere fra andre kristne, er dåpen. Man døpes 1-2 uker etter du er født, helst. tilfelle det skal skje noe galt, slik at man kommer til himmelen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #39 Skrevet 22. august 2010 Hei, jeg er også et medlem av menigheten Samfundet, når jeg leser det dere siste skriver blir jeg utrolig trist. Jeg føler jeg må forsvare menigheten. Jeg har vokst opp i menigheten og har ikke tenkt til å førlate den. Samfundet er en fantastisk menighet med tilbud for alle aldersgrupper! Og ja, vår lære har ALT med kristendommen å gjøre!! Du som skriver at dette ikke har noe med kristendom å gjøre er nok bare bitter fordi familien din ikke vil ha kontakt med deg. Men de burde ha visst hva konsekvensene var da du valgte å gå ut. Det bør også du tenke over, Line. Vår lære er Bibelens lære, å snu ryggen til Samfundet blir å snu ryggen til kristendommen.... Dine foreldre fulgte ganske enkelt bibelens ord: "skill deg fra dem, rør ikke noe urent! da vil jeg ta imot dere." kor. 6, 17 jeg syns det er alt for masse fokus på kristendom og måten å leve rett på. Kristendom hver dag heile uka, gjerne fler timer om dagen.. hva har dette me skole å gjøre ? Så syns jeg det er heilt hål i hue å stenge ute barna sine fordi de velger å gå en annen vei.. de er fremdeles barna dems! Viser bare hvor kalde og umenneskelige lomelendere er! Burde skammes! Folk som er med i menigheten er ikke menneskelige lenger, helt hjernevaska, eneste som står i hodene deres er å leve så rett som mulig, men måten de lever på og er mot andre, er det eneste de gjør, SYND! Gud sier alle skal bli respektert å alle har lov å velge sine egne veier.. Han har gitt oss valget å velge om vi vil være kristne eller ikke.. Som noen over sa, Styr unna!! 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #40 Skrevet 9. februar 2012 Jeg står i menigheten selv. Jeg synes det er respektløst måten vi blir omtalt på. Vi tror f.eks. ikke at vi er best, og vi mener ikke at det bare er oss som er rette kristne.... Jeg synes dere skal finne ut noe mer om Menigheten Samfundet før dere skrive noe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå