Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig Lommelendere? vet de har sine egne skoler og kirker/menigheter, men hva tror de? og hvorfor kan ikke barna gå på vanlige skoler??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om de annet enn at de ikke feirer jul. Hørte om en vanlig skole på Sørlandet med mange Lommelendere. Dere var det snakk om at hele skolen skulle kutte ut alt som hadde med jula å gjøre, også for de som feirer jul, av hensyn til Lommelenderne.

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest_gretemora_*
Skrevet

Jeg er med i Samfundet, og vil bare korrigere litt... Vi feirer jul som alle andre kristne!

Skrevet
Jeg er med i Samfundet, og vil bare korrigere litt... Vi feirer jul som alle andre kristne!

Som alle andre kristne? Kristne feiret ikke Jesu fødsel før mange hundre år etter vår tidsregning. Det finnes kristne som ikke gjør det den dag i dag. Jeg gjør det helst ikke, og jeg er kristen.

Skrevet

JV er også kristne uten å feire jul...

Lommelendere har jeg aldri hørt om....?

Skrevet

Har heller ikke hørt om lommelendere.

Søkte på nettet, men kom da kun tilbake til dette spørsmålet på KG. Ellers null treff.

Skrevet
Har heller ikke hørt om lommelendere.

Søkte på nettet, men kom da kun tilbake til dette spørsmålet på KG. Ellers null treff.

Prøv å søke på "lomelender" med en m, det er nemlig det det heter og da vil du få treff på søket ditt.

Gjest milkyway
Skrevet

En jeg kjenner er sammen med ei lomelender, drepte alle fordommene mine om at de var som amishfolka iallfall :fnise: Oppfører seg som en helt normal rølp.

Gjest Gjest_gretemora_*
Skrevet

hm.... Lomelendere er vel mer som et skjellsord eller kallenavn her i distriktet. Menigheten heter altså Samfundet, og hvis dere lurer på noe så var linken over her riktig.... www.samfundet.org.

Ellers er det mulig jeg titter inn her igjen for å se hva for noe spennende dere vet om oss... hehe...

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_charlotte_*
Skrevet

Vel, for alle som ikke kjenner til Samfundet, og for alle som er en del av det men som ikke vil snakke høyt om alt....... Det er ikke mye positivt å fortelle :) Denne fantastiske menigheten har ødelagt forholdet mellom meg og kjæresten min, som jeg å har vært sammen med i to år (vi er 22 nå, og først nå har jeg fått vite hva som foregår når jeg ikke er til stede). Vi vil aldri kunne flytte sammen uten å være gift, og han vil heller aldri kunne gifte seg med meg uten at jeg blir lomelender selv også. Fantastisk eller hva? Og prevansjon er selvfølgelig synd og du forventes vel å få, eller ville i hvert fall ikke fått skrå blikk om du hadde 9 unger slik så mange av de andre mødrene har.. Og menn skal få bestemme alt, det sitter kunn menn i styret. Og unger blir hjernevasket fra de er små slik at de tror de lever normalt :) Og det er vel bra for dem, for hvis de hadde valgt å melde seg ut hadde ikke familien deres villet vite av dem.. De vokser opp sosialt isolert fra resten av verden ved at de går på menighetens egne grunnskoler, egne aktivitetsforeninger osv. OG SELVFØLGELIG ER DET DEN RETTE LÆRE, 1700 personer i kristiansand og egersund er jo selvfølgelig de eneste som måtte ha forstått åssen gud vil ha det, resten av millionene er jo bare idioter...........ehm

Samfundet burde være forbudt nå som vi faktisk har kommet til år 2007.

• Liker 3
Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg vet ikke så mye om de annet enn at de ikke feirer jul. Hørte om en vanlig skole på Sørlandet med mange Lommelendere. Dere var det snakk om at hele skolen skulle kutte ut alt som hadde med jula å gjøre, også for de som feirer jul, av hensyn til Lommelenderne.

Dette er bare tull!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Dette er bare tull!

Det er mulig. Jeg har hørt det, og når jeg hører noe antar jeg ikke at folk juger. Men den som sa det trodde nok dette selv, da.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Samfundet burde være forbudt nå som vi faktisk har kommet til år 2007.

Til opplysning for deg har vi altså religionsfrihet her i landet. Men vi har også ytringsfrihet, så du må igrunn få lov til å mene det du vil.

Jeg kjenner ikke så godt til lomelendingene eller Samfundet som er det korrekte navnet, men tenkte jeg kunne si litt om det jeg har registrert som utenforstående.

Samfundet ble etablert som egen menighet en gang rundt forrige århundreskifte. Da statskirkeliturgien ble endret var det en liten gruppe mennesker som gikk ut og etablerte Samfundet. Navnet lomelendingene kom fra han som etablerte menigheten. Menigheten har siden delt seg i tre, ved ulike anledninger på grunn av indre stridigheter.

Samfundet har egne kirker og skoler. Skolene holder, så vidt jeg vet, en høy kvalitet og scorer alltid veldig bra på nasjonale tester. Jeg tror mye av grunnen til det er at de har mange ressurser til rådighet på grunn av at medlemmene betaler skatt til menigheten, godt kvalifiserte og motiverte lærere og små klasser.

Som gjesten over skriver, er nok den vanlig oppfatningen av Samfundet at det er en menighet med streng indre justis. Det er helt korrekt (så vidt jeg vet) at det kun sitter menn i styrer. Jeg tror ikke regelen om utstøting praktiseres i særlig grad i dag. Jeg kjenner fler som har foreldre i Samfundet som selv har valgt å gå ut. Dette er altså helt normale mennesker som tidvis har vært offer for mye unyansert ryktespredning, tror jeg.

Når det er sagt er det sikkert mye på det ideologiske og trosmessige planet som kunnne være gjenstand for kritisk søkelys og diskusjon. Likevel har jeg en respekt for de som faktisk har tatt et standpunkt og står for dette på et gjennomført plan. Jeg understreker at jeg ikke kjenner til Samfundet fra innsiden, og tar gjerne korreks dersom jeg har skrevet noe som ikke er riktig.

Helt til slutt vil jeg si at jeg som utenforstående opplever det indre samholdet i disse menighetene som noe helt unikt. De stiller opp for hverandre på en måte som vi fullstendig har glemt i vårt samfunn. Man ser et engasjement for barna som er helt spesielt. Vi kunne sagtens hatt noe å lære om akkurat dette, selvom jeg er veldig kritisk til mange av de andre sidene ved Samfundet, og da særlig mangel på likestilling og anledning til individuell og kritisk tenkning.

Men som sagt, dette var bare et lite forsøk på å nyansere all den negative informasjonen som spres om disse menighetene.

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Fint å få respons, for jeg er som du sikkert skjønte ganske frustrert :) Men likevel, vær så snill å ikke vær så typisk skal-akseptere-alt. Og med at detburde være forbudt skjønner du sikkert at det uttrykker hva jeg føler om det fremfor at det er bokstavelig talt ment.....For at folk tar sine "egne valg" om å ville være en del av dette når de blir eldre skjønner vel du som jeg at er et valg som er påvirket av det eneste de har vært omringet av hele livet og som har vært omtalt som det eneste riktige. Og tro du meg, da jeg endelig fikk vite litt mer om det han alltid hadde sagt jeg ikke trengte tenke på ( fordi han "nå ville innrømme at dette var en velig stor del av livet sitt som kom til å få konsekvenser for oss også") fikk jeg vite om fettere og kusiner han har på sin egen alder som han omtrent ikke vet hvem er fordi moren hans brøt kontakten med søsknene sine da de brøt ut. Og han vet selv at han aldri hadde kunnet gjøre det. Samtidig finnes det ikke mye lyst til å gjøre det, fordi de blir fôret med informasjon om hva som er guds vilje med alt mulig, og det er klart man tror på det foreldre o venner har fortalt siden man var bitteliten. Man får ikke muligheten til å finne ut hvem man selv er med mindre man er utrolig sterk og modig. Han synes heller ikke det burde være et problem for meg å melde

• Liker 1
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

...meg inn for hans skyld, som om DET ikke skulle være en STOR ting for MEG. osv osv... Og det var ikke ment , dette innlegget, for å støte noen, men for å få uttrykt litt hvor jævlig jeg har det akkurat nå. Skulle ønske noen forstod det :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Til Charlotte. Selvfølgelig forstår jeg godt frustrasjonen din. Mitt svar var heller på ingen måte ment som et forsøk på å overtale noen til å skifte mening om denne menigheten.

Snarere var det et forsøk på å gi litt nyansert informasjon om et kirkesamfunn som nesten utelukkende blir fremstilt negativt i mediene. Nettopp fordi utstøtelseshistorier har det rette element av sensasjon som mediene elsker. Jeg kjenner som sagt ikke menigheten fra innsiden, men jeg kjenner flere som har gått ut, og dette er vanlige mennesker som har kontakt med sin familie som er gjenværende. Det var nok mye strengere tidligere år i forhold til dette.

Mitt bidrag var derfor ikke rettet særlig mot deg og dine erfaringer, og du er sikkert ikke den eneste som har kjent på slike frustrasjoner.

• 3 uker senere...
Gjest aktivt medlem
Skrevet

Hei til alle der ute som ikke vet hav vi driver med..!! For det første ja vi feirer jul som en heder for Jesu fødsel, og vi lever ellers ett ganske normalt liv med jenter som går med bukser og TV i stua og alt det er.. Selv er jeg datter av en av personnene med høy tittel, vi er 6 barn hvor 2 er gått ut han ene som er gått ut bor hjemme ennå og han andre er på daglig besøk, den vanlig lomelenderern bryter ikke kontakten men som i alle tros samfunn finnes det vel noen som er mer ortodoske enn andre menigheten samfundet er intet unntak for ja det finnes nok noen som bryter kontakten med barna sine dersom de går ut, men det skjer ikke bare i samfunnet... Det er tre grunner til at vi er en egen meninghet:

1. Pga dåpen, hvor vi har Johannes dåp.

2. Synet på treeningheten hvor alle er likestilt

3. Synet på arvesynden som vi mener alle mennesker er født med..

Selv er jeg 18 år og mener selv jeg er kristen og tror på Gud, noen av mine nærmeste venner kommer fra Betania og Filadelfia og jeg mener disse er like kristne som meg og kommer til himmelen.. Det at vi har en egen privatskole er ingenting annet enn kjempe positivt: vi har noen helt fantastike lærere og vi lærer masse nyttig..

• 3 måneder senere...
Skrevet

Blir lei meg når jeg ser de problemene gjest_charlotte beskriver. Du er nok dessverre ikke alene. Veldig mange av menighetens ungdom får kjærester utenfor menigheten, og det er selvfølgelig vanskelig for mange å gå inn i en slik menighet. Mange som er født i menigheten sliter også med lignende ting, men som du sier selv; det skal mot og kraft til å bryte ut; spesielt når man har fått høre gjennom hele oppveksten at det kun er i vår menighet at man har mulighet for å bli frelst.

Kunne ønske grensene rundt menigheten ble gjort litt friere, slik at man ikke trengte å melde seg inn/ut for å gifte seg. Og at man kunne anerkjenne andre mennesker utenom menigheten som kristne, slik en del av oss faktisk tror.

Gjest medlem
Skrevet

Har vært medlem siden jeg ble født jeg og er idag 19 år, å må bare få sagt det at jeg aldri har hørt at det kun er vi som kommer til himmelen. Av dette er det to grunner:

1. Vi vet ikke hvem som kommer til himelen, en tro en noe inviduelt.

2. Vi har ingen rett til å dømme mennesker om de kommer til himmelen eller ikke, det er ingen levende menneskeres rolle..!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...