Gjest HB Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Vi vurderer å kjøpe ski til jul til vår 2-åring, men er litt usikre på hva hun skal ha på seg når hun står på ski. Det må jo være noe som holder henne varm, for jeg antar at tempoet ikke medfører mye svetting. Hun må også holde seg tørr, for jeg antar det blir mange fall. Men Reima-dressen er jo en smule klumpete å bevege seg i.... Anorakk og nikkers finnes vel knapt i små størrelser...? Forslag? Kommentarer? Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Mine gikk i den vanlige vinterdressen når de var så små. Gikk fint det.
tuji Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Klarer en toåring å gå på ski? Jeg har selv en liten håpefull en, og det hadde vært morsomt å prøve.
Jerle Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Vi vurderer å kjøpe ski til jul til vår 2-åring, men er litt usikre på hva hun skal ha på seg når hun står på ski. Det må jo være noe som holder henne varm, for jeg antar at tempoet ikke medfører mye svetting. Hun må også holde seg tørr, for jeg antar det blir mange fall. Men Reima-dressen er jo en smule klumpete å bevege seg i.... Anorakk og nikkers finnes vel knapt i små størrelser...? Forslag? Kommentarer? Hilsen Lille meg ← Tja... skidressene fra Helly Hansen skal vel være ok. De er todelt og ikke så stive. Tror de holder godt på varmen også, men har ikke prøvd. Vurderer å kjøpe til 3 åringen. Men hvor mye en 2 åring klarer å gå på ski er jo en annen sak
Gjest HB Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Klarer en toåring å gå på ski? Jeg har selv en liten håpefull en, og det hadde vært morsomt å prøve. ← Det vet jeg ikke! Er jo egentlig litt usikker på om hun vil dette, men faren har lyst til å prøve. Jeg har i hvert fall gitt klar beskjed om at hun ikke skal tvinges til dette! Tror for øvrig niesa vår gikk på ski da hun var 2. Men det er nok litt avgjørende hvor god balanse de har. Og interessen ikke minst. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Mine brukte/bruker vanlig vinterdress når de er så små og skal gå på ski. Det blir ikke lange biten før de er lei, og da er det godt å ha en vanlig kjeledress til lek i snøen. Det som kan være lurt er å kjøpe gamarser slik at de slipper kald snø inn mellom de ankelkorte skiskoene. Husmusa
Gjest HB Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Takk for tips om gamasjer! Da ser det ut som at vi ikke bør kjøpe egne skiklær i hvert fall. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 En annen ting. Det kan være en ide å kjøpe ski med bindinger hvor vanlige sko kan brukes (ikke skisko). Vi hadde slike da jeg var barn, bestefar lagde dem. Man blir ofte kald på beina i skisko. Husmusa
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 På gamle foto av meg da jeg gikk mine første skritt på ski (snart to år gammel..) hadde jeg lekker brun og grønn (70-tall ) "bobledress" Man trenger jo ikke akkurat noe "vanntett", siden snøen er "tørr" så lenge den er kald.. Man blir ikke våt av noen fall så lenge man holder seg på beina mye av tida..
Gjest HB Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 En annen ting. Det kan være en ide å kjøpe ski med bindinger hvor vanlige sko kan brukes (ikke skisko). Vi hadde slike da jeg var barn, bestefar lagde dem. Man blir ofte kald på beina i skisko. Husmusa ← Jeg gjorde noen søk på nettet i sted og der fant jeg en side fra Åsnes ski hvor de har en slik type binding som sikkert er bedre enn de vi hadde i barndommen. Fant for øvrig ut at 2 år nok kan være litt tidlig, men det største problemet er nok at skiene ikke skal være lenger enn barnet og at de fleste ski ikke er kortere enn 100 cm. Da mangler vi 10 cm. Et barn skal også vokse ut av skiene enn inn i dem. Hilsen Lille meg
Totalya Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Det finnes ski til vanlige sko som er veldig korte, de er nok under meter'n ja. Disse skiene er mye billigere enn vanlige ski også, så til en toåring, hvor interessen kan være så som så, er kanskje de mest lønnsomme.
Gjest Becca Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Lillebror brukte vanlig parkdress da han begynnte å gå på ski. Da var man netopp fyllt 2 år. Det var sånne ski du bruker vanlig sko i, fra leke butikken tror jeg. Disse brukte han også da han var 3. Fikk vanlig ski da han var 4...
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #13 Skrevet 10. november 2006 En varm parkdress er beste løsningen. En 2-åring ligger jo mer i snøen enn han står på skiene Moro å prøve ski med de små, men man skal ha sterk rygg og enorm tålmodighet
Cilla Skrevet 11. november 2006 #14 Skrevet 11. november 2006 Vi har akkurat kjøpt ski til vår 2 åring (nesten 3). Det er ski med bindinger, hun har prøvt de 1 gang, og hadde ingen problemer med å gå med de. Men har ingen forventninger om at hun skal gå tur med disse, kanskje 100 meter, så investerer ikke i noen skiklær, vinterdressen holder i massevis.
Gjest Dallandra Skrevet 11. november 2006 #15 Skrevet 11. november 2006 En annen ting. Det kan være en ide å kjøpe ski med bindinger hvor vanlige sko kan brukes (ikke skisko). Vi hadde slike da jeg var barn, bestefar lagde dem. Man blir ofte kald på beina i skisko. Husmusa ← Det finnes ski til vanlige sko som er veldig korte, de er nok under meter'n ja. Disse skiene er mye billigere enn vanlige ski også, så til en toåring, hvor interessen kan være så som så, er kanskje de mest lønnsomme. ← Vi ble frarådet på det sterkeste å kjøpe ski av denne typen, hvor man kan bruke vanlige sko, fordi skiene er dårlige "planker" som skaper mer frustrasjon enn skiglede (dette ble vi fortalt av folk som hadde erfaring med sine egne unger). Like greit å kjøpe ordentlig utstyr med en gang. Moderne skisko, iallfall de vi kjøpte til vår sønn (da 2,5-3 år) er skinnsko med ullfor, omtrent like bra som andre vintersko. Men gamasjer må til. Gutten vår syntes det var STAS med ski, men det ble ikke så mye gåing. Tenker det blir mer i år.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Vi vurderer å kjøpe ski til jul til vår 2-åring, men er litt usikre på hva hun skal ha på seg når hun står på ski. Det må jo være noe som holder henne varm, for jeg antar at tempoet ikke medfører mye svetting. Hun må også holde seg tørr, for jeg antar det blir mange fall. Men Reima-dressen er jo en smule klumpete å bevege seg i.... Anorakk og nikkers finnes vel knapt i små størrelser...? Forslag? Kommentarer? Hilsen Lille meg ← Sportsforretningene har godt utvalg av skiklær. Mener også at man får kjøpt anorakk og bukse med merket "månetoppen" i enkelte sportsforretninger. Tror de begynner ganske langt nede i str.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå