Gå til innhold

Mamma er syk, dame fra mammas jobb ringer meg

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka
Skrevet (endret)

Mamma er lagt inn på psykiatrisk sykehus i forbindelse med en alvorlig depresjon. En dame på jobben til mamma har ringt søsteren min for å høre hvordan det går med mamma. Søsteren min husket ikke dama så hun sa hun ikke ville si noe. Dama ble snurt og sa hun skulle ringe meg siden jeg kjenner til henne. Men, hva kan jeg egentlig si? Jeg vet ikke helt hvorfor hun vil vite det, om hun bryr seg eller om hun vil ha noe å sladre om. De på jobben til mamma vet ikke at hun er innlagt, og det er ikke sikkert mamma vil at de skal vite det heller. Jeg tenkte på å spørre mamma men det er egentlig en dårlig ide siden hun har noen "vrangforestillinger" om arbeidssituasjonen hennes. Hvis dama på jobben til mamma virkelig bryr seg vil jeg jo at hun skal få vite hvordan det går, for det kan mamma ha godt av (at det er noen der som bryr seg om henne). Men hvis det bare er for å ha noe sladder til lunch vil jeg ikke si noe. Hva bør jeg gjøre uten å fornærme dama som ringer?

Endret av Revenka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si at du ikke vet så forferdelig mye, da de fortsatt holder på med diverse undesøkelser (uten å nevne at/hvor hun er lagt inn), takke for omtanken si at moren din sikkert blir glad for hilsenen og at dere kan prates når du vet litt mere.

Da har kollegaen fått litt informasjon i første omgang og fått videreformidlet sin omtanke (om den nå er ekte eller ment for sladder)

Skrevet

Det er fort gjort å tro at folk ikke bryr seg eller vil godt. Jeg tror du skal ta utgangspunkt i at det er omtanke. Har sjøl fulgt opp kolleger som har vært borte, og min erfaring er at de også opplever det som positivt at de ikke blir glemt. Var sjøl sjukemeldt en lengre periode i fjor, og jeg tenkte mitt når jeg aldri hørte noe fra kolleger eller arbeidsgiver...

Skrevet

Si at du ikke ønsker å fortelle noe særlig, da du mener det er din mor som må avgjøre hva hun har lyst til å fortelle og eventuelt ikke fortelle. Dernest kan du si til dama at hun gjerne må sende et kort/brev til din mor dersom hun har behov for å uttrykke sin omtanke.

Dette går det an å si på en veldig hyggelig måte, og det er sånn jeg ville taklet det.

Nelle

Skrevet

Jeg synes det var noe frekt av damen å ringe. Jeg ville aldri ha oppgitt informasjon til de som ringer om slike ting uansett hvem de er...

Jeg ville ha sagt til henne: "Hun er sykemeldt, og vi avventer hvordan det går. Arbeidsplassen vil få beskjed når det er naturlig.

Punktum.

Skrevet

syns ikke det var frekt av ho å ringe, men å bli sur når man ikke vil si noe er frekt. Kan jo hende at hun er en venn av mamman deres.

Forstår godt at man ikke vil si noe. Når mamma var syk ringte kolegaer og ønska god bedring og vi fikk blomster på døra. Syns det var hyggelig at folk brydde seg og at det ikke ble tabu belagt og ingen snakka om det.

Skrevet

Arbeidsgiver har faktisk plikt til å følge opp sykmeldte ansatte, som regel pr telefon i en periode, deretter via møter.

Kan det tenkes at denne damen er en leder som gjør jobben sin?

Målet er i så fall å gjøre alt som gjøres kan for at din mor skal kune komme tilbake til jobben sin og ha det bra der.

Skrevet

Kan du ikke ta kontakt med personalansvarlig der moren din jobber? De skal jo ha informasjon om fravær/sykemelding uansett. Personalavd. har taushetsplikt og skal bare informere de andre ansatte om at moren din er syk uten å gå i detalj.

Det er noe anderledes å være borte fra jobb grunnet psykiske problemer enn f.eks. blindtarmen. Folk kan begynne å spekulere i hvorfor hun er innlagt osv. og det vil vel moren din helst unngå. Jeg ville ikke sagt noe til noen jeg ikke kjente. Kun gitt informasjon til familie og nære venner.

Skrevet
Jeg synes det var noe frekt av damen å ringe. Jeg ville aldri ha oppgitt informasjon til de som ringer om slike ting uansett hvem de er...

Jeg ville ha sagt til henne: "Hun er sykemeldt, og vi avventer hvordan det går. Arbeidsplassen vil få beskjed når det er naturlig.

Punktum.

Hvis omtanken var ekte, så er det jo litt dumt å avvise den så kontant da... Med mindre jeg visste at vedkommende var av det sladrende slaget, ville jeg ikke betraktet det som frekt hvis noen ringte og spurte hvordan det gikk.

Dersom det er gode kolleger av moren, vil de sikkert like å vite hvordan det går med henne, og hvis det er sjefen så er det et tegn på god oppfølging fra ledelsen når de følger opp sykemeldte medarbeidere.

Dette ville vært et utrivelig sted hvis alle hadde vært like skeptiske som deg.

Skrevet
Kan du ikke si at du ikke vet så forferdelig mye, da de fortsatt holder på med diverse undesøkelser (uten å nevne at/hvor hun er lagt inn), takke for omtanken si at moren din sikkert blir glad for hilsenen og at dere kan prates når du vet litt mere.

Da har kollegaen fått litt informasjon i første omgang og fått videreformidlet sin omtanke (om den nå er ekte eller ment for sladder)

Jeg synes dette var en veldig bra løsning. Veldig viktig at hun som er innlagte kan ble respekterte på den måte.

Gjest Revenka
Skrevet

Hun er sykemeldt og dama som ringte var ikke sjefen. Bedriften er informert om tilstanden, men ikke kollegaene. Jeg snakket med dama og fortalte litt uten å si at hun var innlagt. Dama måtte kommentere at søsteren min ville ikke si noe så derfor måtte hun ringe til meg. hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...