BayliZ Skrevet 9. november 2006 #1 Del Skrevet 9. november 2006 Har begynt å spare 300,- i mnd til jenta vår, på sånn labb og line konto. men så tenker jeg at jeg er ikke interessert i at hun skal få de til fritt bruk når hun blir 18 år. så jeg tenkte på å spare i mitt navn, men får jeg ikke da dette som formue på skatten min?? Hvordan gjør man sparingen best til både meg og henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 9. november 2006 #2 Del Skrevet 9. november 2006 Om du sparer på ditt navn eller barnets navn spiller ingen rolle, for du får beløpet på ligningen uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #3 Del Skrevet 10. november 2006 Men husk overformynderiet. Tror det er 75.000 kr barn har lov til å ha uten at de griper inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 10. november 2006 #4 Del Skrevet 10. november 2006 Men husk overformynderiet. Tror det er 75.000 kr barn har lov til å ha uten at de griper inn. ← Men spiller det noen rolle, da? Overformynderiet er flinke til å forvalte penger. Derimot kan det være lurt å ha pengene i eget navn pga det trådstarter sier, at ikke alle 18-åringer vil bruke dem like fornuftig. Dessuten kan større beløp gå ut over stipendet fra Lånekassen. Pengene kommer som formue hos foreldrene uansett, så det er ikke noe argument. Derimot må man tenke seg om hvis man vil spare i eget navn i forhold til arveavgift, og gi barnet pengene på en måte som gjør at man unngår det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sifpilsen Skrevet 10. november 2006 #5 Del Skrevet 10. november 2006 En god venninne av meg, forøvrig aktiv her på forumet, ga meg et råd i forbindelse med sparing til niesen min. Det er mulig å opprette en sparekonto i ungens navn, med forbehold om at den er utilgjengelig for ungen fram til denne er 18. Det er da greit å si at pengene er forbeholdt førerkort og lignende ettersom pengene ikke blir tilgjengelig før dette. Dette hindrer også foreldre i økonomisk ulage å få tak i penger, inkludert eventuelle kreditorer foreldre måtte ha. Om du skulle bli langvarig syk eller annet skulle inntreffe, vil penger spart i ditt navn være dine, og måtte brukes før eventuelt sosialhjelp kommer inn. Dvs barnets sparing blir borte. Dette er i alle fall en konto tilgjengelig i Postbanken etter hva jeg har funnet ut. Snakk med en rådgiver der, så vil de nok kunne gi deg et gunstig og ikke minst sikkert spareforslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #6 Del Skrevet 10. november 2006 Men spiller det noen rolle, da? Overformynderiet er flinke til å forvalte penger. Derimot kan det være lurt å ha pengene i eget navn pga det trådstarter sier, at ikke alle 18-åringer vil bruke dem like fornuftig. Dessuten kan større beløp gå ut over stipendet fra Lånekassen. Pengene kommer som formue hos foreldrene uansett, så det er ikke noe argument. Derimot må man tenke seg om hvis man vil spare i eget navn i forhold til arveavgift, og gi barnet pengene på en måte som gjør at man unngår det. ← Oftest er de nok det ja, men uansett så er det greit å vite om at det finnes et slikt system Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ramboline_* Skrevet 11. november 2006 #7 Del Skrevet 11. november 2006 Hva skal man gjøre for å ha litt større rådighet over egne penger? -For det første bør man passe på at man ikke overskrider grensen på 30 000 kroner. Hvis foreldrene sparer for barnet, bør de spare i eget navn. Da kan de sammen fritt disponere pengene. -Så all bankenes reklame om "barnespar" bør man altså unngå. -Barnespar på barnets EGET navn er en skikkelig felle! Hentet fra NRK Grensen er altså 30 000 før Overformynderiet griper inn. Men det er snakk om å heve den til 75 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 11. november 2006 #8 Del Skrevet 11. november 2006 Denne artikkelen du har rotet frem Ramboline er over 6 år gammel, og helt utdatert. Beløpet er nå 75.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 11. november 2006 #9 Del Skrevet 11. november 2006 En god venninne av meg, forøvrig aktiv her på forumet, ga meg et råd i forbindelse med sparing til niesen min. Det er mulig å opprette en sparekonto i ungens navn, med forbehold om at den er utilgjengelig for ungen fram til denne er 18. Det er da greit å si at pengene er forbeholdt førerkort og lignende ettersom pengene ikke blir tilgjengelig før dette. Dette hindrer også foreldre i økonomisk ulage å få tak i penger, inkludert eventuelle kreditorer foreldre måtte ha. Om du skulle bli langvarig syk eller annet skulle inntreffe, vil penger spart i ditt navn være dine, og måtte brukes før eventuelt sosialhjelp kommer inn. Dvs barnets sparing blir borte. Dette er i alle fall en konto tilgjengelig i Postbanken etter hva jeg har funnet ut. Snakk med en rådgiver der, så vil de nok kunne gi deg et gunstig og ikke minst sikkert spareforslag. ← Banken har ikke lov til å nekte foresatte tilgang til kontoen til barnet, nettopp fordi de er foresatte. Det er også foresatte som skal gi godkjenning til en slik konto, så enten har du fått uriktige opplsyninger eller så driver postbanken ulovlig. Har vært i en sak om dette, og da var det far som hadde opprettet konto i sønnens navn. Og dette hadde han ikke lov til, fordi han ikke er formynder for gutten. Så dette vet jeg ikke er lovlig På den andre siden vil formuen til barnet komme på ligningen til foresatte, uansett hvem som eventuelt har opprettet kontoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ramboline_* Skrevet 11. november 2006 #10 Del Skrevet 11. november 2006 Glemte å sjekke datoen gitt, men hovedpoenget var da at det er lurere å spare i eget navn hvis man vil ha litt kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 29. januar 2007 #11 Del Skrevet 29. januar 2007 Banken har ikke lov til å nekte foresatte tilgang til kontoen til barnet, nettopp fordi de er foresatte. Det er også foresatte som skal gi godkjenning til en slik konto, så enten har du fått uriktige opplsyninger eller så driver postbanken ulovlig. Har vært i en sak om dette, og da var det far som hadde opprettet konto i sønnens navn. Og dette hadde han ikke lov til, fordi han ikke er formynder for gutten. Så dette vet jeg ikke er lovlig På den andre siden vil formuen til barnet komme på ligningen til foresatte, uansett hvem som eventuelt har opprettet kontoen. ← Foresatte nektes tilgang hvis disposisjonsforholdet er satt til dato, og ikke personer. Dette gjelder også hvis kontooppretter dør. Den eneste part som kan "overse" et disposisjonsforhold er overformynderiet, og ikke barnets verger. Så det er fullt mulig, men tungvindt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 29. januar 2007 #12 Del Skrevet 29. januar 2007 Det beste er å spare i foreldrenes navn og i fond. Det gir best avkastning over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carmela Skrevet 29. januar 2007 #13 Del Skrevet 29. januar 2007 Uansett metode eller valg synes jeg det er viktig å oppdra barna å styre sin egen økonomi slik at de gjør ansvarlige valg og har litt impulskontroll den dagen de blir myndige. Personlig synes jeg at en bør ta utgangspunkt i at barnet skal styre selv fra 18 årsdagen. Hvorfor ikke stole på den oppdragelsen du selv har gitt din 18 åring. Synes de fortjener tilliten, tror heller de blir noe mindre "voksne" av å ikke få den. Blir du veldig utrygg på "barnets" impulskontoll når de nærmer seg 18 år så legg inn en sperre på at konto skal disponeres sammen med mor og/eller far. Jeg hatt tilgang til arv, konfirmasjonpenger og øvrig sparing siden jeg var 18. Jeg har selv valgt hva som skal brukes til hus, studier og hva som skal spares. Når det er sagt har jeg fått masse råd hjemme ifra som har gjort meg bevist på hvilken sparemuligheter jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 30. januar 2007 #14 Del Skrevet 30. januar 2007 Uansett metode eller valg synes jeg det er viktig å oppdra barna å styre sin egen økonomi slik at de gjør ansvarlige valg og har litt impulskontroll den dagen de blir myndige. Personlig synes jeg at en bør ta utgangspunkt i at barnet skal styre selv fra 18 årsdagen. Hvorfor ikke stole på den oppdragelsen du selv har gitt din 18 åring. Synes de fortjener tilliten, tror heller de blir noe mindre "voksne" av å ikke få den. Blir du veldig utrygg på "barnets" impulskontoll når de nærmer seg 18 år så legg inn en sperre på at konto skal disponeres sammen med mor og/eller far. Jeg hatt tilgang til arv, konfirmasjonpenger og øvrig sparing siden jeg var 18. Jeg har selv valgt hva som skal brukes til hus, studier og hva som skal spares. Når det er sagt har jeg fått masse råd hjemme ifra som har gjort meg bevist på hvilken sparemuligheter jeg har. ← Jeg er enig i dette. Jeg fikk tilgang til mine sparepenger da jeg var 14 år. Da gjorde vi det slik at jeg kunne overføre fra sparekonto og fond til min brukskonto. I dag er jeg flink til å forvalte penger, og jeg har forvaltet andre familiemedlemmers midler også. Det er mange sparemuligheter, og jeg mener det er viktig at ungdommer og voksne lærer litt om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 30. januar 2007 #15 Del Skrevet 30. januar 2007 Det beste er å spare i foreldrenes navn og i fond. Det gir best avkastning over tid. ← Fond gir generelt best avkastning over tid. Men fond kan med rett oppsett også spare skatt, og det kan være aktuelt for foreldre som sparer til barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 30. januar 2007 #16 Del Skrevet 30. januar 2007 Man bør jo se an barnet også. Selv har jeg "alltid" hatt tilgang til mine egne penger, både brukskonto og sparekonto. Jeg fikk bankkort da jeg var rundt 14 år, og før den tid (fra jeg var 9 år) kunne jeg ta ut penger over skranke. Det streifet meg aldri å sette pengene over styr. Det er liksom mindre spennende med ting som er lovlig enn med ting som er forbudt, og siden jeg alltid hadde tilgang til pengene mine, var det ikke noe å stresse med og bruke dem opp. Tvert imot sparte jeg lommepengene mine og satte INN på kontoen. Jeg lærte fort begreper som renter og gebyr, og leste mine egne kontoutskrifter nøye. Men så er jeg sunnmøring også, da, så det ligger vel i blodet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå