Hu i Svingen Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg skal prøve å lage brente mandler. Har fått med meg hvilke ingredienser jeg skal bruke (mandler, melis og vann), men lurer på hvordan jeg går frem. Skal alt kokes opp og røres til vannet er borte og melisen smeltet? Er det best å bruke en teflonpanne eller en teflonkjele? Skal jeg ha noe smør oppi? Hjelp!
Hu i Svingen Skrevet 8. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 8. november 2006 Og skal mandlene skåldes først?
Gjest Deception Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Det lureste er nok å bruke en kaserolle som tåler sterk varme, for det blir rimelig varmt med smeltet sukker. Jeg har ikke smør i den oppskriften jeg har prøvd (en gang), og du skal først røre til alt blir hvitt, og deretter til sukkeret smelter før du har mandlene oppi. Om du skal skålde dem eller ikke er opp til deg. Mitt forsøk strandet fordi mandlene klistret seg så utrolig sammen, nå håper jeg noen kommer inn i tråden med et totalt idiotsikkert triks.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Det går ikke å forhindre at mandlene skistrer seg sammen. Jeg pleier å bruke jernpanne og to gafler til å røre med. Når mandlene er ferdig karamellisert, legger du dem over på et matpapir. Skill dem fra hverandre med gaflene, slik at ingen ligger nær hverandre. La dem bli kalde slik, og vips ferdig!!
Hu i Svingen Skrevet 8. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2006 Da er de ferdige, og det ble ikke så verst. Brukte fiskens oppskrift (halvert): 250 g mandler 125 g melis 75 ml vann Kokte opp alt, og da vannet hadde kokt bort begynte sukkeret å krystallisere seg. Skrudde varmen på fullt og rørte som en gal til mandlene ble gylne. Det tok i overkant av ti minutter. Helte mandlene på bakepapir og spredte dem utover. Resultatet ble bra, men jeg burde ha smurt bakepapiret først. Takk for hjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå