Gå til innhold

Har du forsikret barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har vært så heldige å få barneforsikring for snuppa vår av foreldrene mine. Men hvis ikke vi hadde fått det, hadde vi nok kjøpt det selv. Spesielt viktig er det med uføreforsikring ved sykdom, da de fleste barn som blir uføre blir det gjennom sykdom og ikke ulykke.

Lurte på om dere andre har det, og i så fall, hvordan dere har vurdert i forhold til dette?

PS! Sorry for skriveleifen oppe i avstemningen, får ikke endret på det :sjenert:

Endret av Imax
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forsikra begge, men fram til snuppa blir 3 mnd, får vi kun miniforsikring på henne.

Skrevet

Nøyaktig HVORFOR er det viktig med barneforsikring?

Skrevet (endret)

Man forsikrer barna sine for at man skal ha penger til å finansiere ett liv hvor du har ett alvorlig sykt eller skadet barn. F eks så får man penger utbetalt ved medisinsk invaliditet, dagpenger ved lengre sykhus-opphold ++

Det er like viktig å forsikre barna sine som å forsikre seg selv.

**skrivefeil

Endret av suzie
Skrevet
Man forsikrer barna sine for at man skal ha penger til å finansiere ett liv hvor du har ett alvorlig sykt eller skadet barn. F eks så får man penger utbetalt ved medisinsk invaliditet, dagpenger ved lengre sykhus-opphold ++

Det er like viktig å forsikre barna sine som å forsikre seg selv.

**skrivefeil

Men hva får barnet fra det offentlige da? Bare hjelpemidler?

Skrevet

Ja, vi har forsikret sønnen vår. Har barneforsikring i Sparebanken Vest som omfatter både ulykke og sykdom.

Skrevet

Har også full forsikring på barna. Itillegg til utgifter med et alvorlig sykt/handicappet barn, må mange redusere stillingene sine betraktelig. det er utrolig ressurskrevende å følge opp handicappede barn med legebesøk, trening, utredninger osv.

Har et barn med et medfødt handicap, ikke så veldig "alvorlig" heller. Er borte fra jobb ca 2 ganger i uka pga møter på sykehus, skole, trening, opplæring osv osv.

Det sier seg selv at arbeidsgiver blir lei etter hvert. Hadde vi får utbetalt en forsikringsum kunne vi redusert gjeldsbyrden slik at det ikke kveler økonomien.

Skrevet
Ja, vi har forsikret sønnen vår. Har barneforsikring i Sparebanken Vest som omfatter både ulykke og sykdom.

Har det samme - men gjennom Sp.bank1 N-Norge da ;) - og denne forsikringa er er kjekk å ha. Hvis hun skulle bli utsatt for en ulykke som innebærer ekstra utgifter i forhold til medisin, transport etc etc...så får vi alt dekket i etterkant. Ja, selv katta vår er forsikret.

Skrevet

Samme her :-)

Skrevet
Men hva får barnet fra det offentlige da? Bare hjelpemidler?

Vi har jo gratis sykehus i norge, og hjelpemiddelsentralen stiller jo med noe - men så vidt jeg vet får man ikke utbetalt penger fra det offentlige.

Skrevet

Hvis man bare får utbetalt max 1.5 mill kroner, så bruker jeg heller de tusenlappene forsikringen koster i året på Lotto, der er sjansen like stor til å få 1.5 mill eller mer, som at selskapene skal betale ut forsikringsoppgjør.

Skrevet
Nøyaktig HVORFOR er det viktig med barneforsikring?

Hvis barnet ditt blitt medisinsk ufør og ikke har opparbeidet pensjonspoeng fordi h*n aldri har vært i lønnet arbeid betyr det at barnet ditt er minstepensjonist fra h*a er 18 år. En forsikring (ihverfall den vi har i Storebrand) gir en utbetaling i tillegg til minstepensjonen h*n får fra trygden på kr. 45.000 i året. Dette kommer som et tillegg til engangsutbetalingen (fra forsikringsselskapet) ved uførhet etter ulykke.

Forsikringen gir også en utbetaling til foreldre (dagpenger) hvis barnet ditt har en langvarig sykehusopphold. Min venninne som hadde kreftsykt barn var veldig glad for denne økonomiske støtte da barnet hennes var på sykehus i en lang periode. I tillegg må du kanskje bygge om bolig (rullestolbruker) eller du får ekstra behandlingsutgifter - alt er ikke gratis i Helse-Norge, f.eks. fysioterapi osv.

Å si at man like godt kan bruke pengene til å spille Lotto istedenfor å betale for å ha forsikring er naivt. Og det er ille å tenke sånn når det gjelder barna. Du forsikrer automatisk bilen og huset ditt?

Men det virker som om barna til KG-medlemmer er godt forsikret. Og det er bra. Ifølge en nylig test var det nemlig bare 2 av 10 barn som hadde god nok forsikring!

Gjest Dyrevenn
Skrevet

Prioriterer bikkja. Ungene kan vi ta med på sjukehus og det er gratis behandling til dem er 12. Aner dere hvor dyrt det er å ta med ei bikkje til veterinæren, eller? Egentlig er det litt urimelig at det ikke er et tilsvarende system for dyr som det er for folk. Nå er jo dyra helt avhengige av at eierne er forutseende nok og er villige til å bruke de penga det faktisk koster. Og det ække lite!

Skrevet (endret)

Vi har forsikret sønnen vår både ved ulykke, sykdom og uførhet.

**skrivefeil

Endret av bizzy
Skrevet
Prioriterer bikkja. Ungene kan vi ta med  på sjukehus og det er gratis behandling til dem er 12. Aner dere hvor dyrt det er å ta med ei bikkje til veterinæren, eller? Egentlig er det litt urimelig at det ikke er et tilsvarende system for dyr som det er for folk. Nå er jo dyra helt avhengige av at eierne er forutseende nok og er villige til å bruke de penga det faktisk koster. Og det ække lite!

Nå er det heller ikke pga de vanlige legebehandlingene man tegner forsikring heller da... Det er som sagt gratis inntil barnet er 12 år - og da er det heller ikke noe forsikringen skal inn og betale for deg!! Etter fylte 12 år får du heller ikke noe på forsikringen når du har vært til legen med barnet pga. halsbetennelse. Da betaler du vanlig egenandel hos legen.

Den er når det skjer noe alvorlig at du har behov for forsikring. Barnet ditt blir utsatt for en ulykke, alvorlig medisinsk syk, du må ta fri fra jobben over en lang periode, barnet ditt må til behandling (fysioterapi f.eks.) over lengre tid osv.

Det er når du kommer dit at det er noe som koster at du har behov for forsikring! Når det ikke skjer noe har du selvfølgelig ikke behov for forsikring - men hvis noe skulle skje har du råd til ikke å ha forsikring da? Slik som med hunden din? Du vet at veterinærutgiftene er store - og har derfor forsikring som dekker det.

Nå er det faktisk slik at husdyr er bedre forsikret enn barn her i landet....

Er det fordi vi ikke tror at noe kan skje med barna våre ?

Skrevet

Ja, har en fin forsikringsavtale gjennom utdanningsforbundet som jeg er organisert i. Det er vel Vesta sin barneforsikring tror jeg..

Skrevet

Men ifølge linken lenger oppe er barneforsikringer verdiløse.

Fire av seks forsikringsselskaper utbetaler hovedsummen bare hvis barnet blir erklært medisinsk invalid. Dette høres jo greit ut, men det er en hake: Det er nesten umulig å få et barn erklært medisinsk invalid.

Skrevet

Vi får ikke forsikring på minstemann her fordi han har vært mye syk i oppveksten. Vi fikk da beskjed om å vente i 2 år før vi søkte på nytt. Har prøvd flere ganger uten at vi har fått det igjennom.

Han har hatt noen krampeanfall som legene ikke skjønner hva er så derfor vil ikke forsikringselskapene (har prøvd flere) forsikre han.

Skrevet

Vel, alle som har vært borti forsikringsselskap skjønner at når man endelig skal kreve noe tilbake fra dem, så må man sloss for det. Det gjelder jo enten det er innboforsikring, bilforsikring eller livs-/helseforsikring. Det jeg tenker som er viktig med barneforsikring er jo muligheten til å få litt ekstra støtte dersom man blir ufør fra 18 år. Svigerinnen min er ufør etter en bilulykke da hun var 20, og inntekten hennes er ikke akkurat mye å skryte av, for å si det sånn.

Og ja - jeg har forsikret hunden min også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...