BMD Skrevet 9. november 2006 #21 Skrevet 9. november 2006 Det er IKKE politikerne som skal bestemme lederlønninger. Det er MARKEDET og dets krefter som råder. ←En viktig forutsetning for at markedet skal tjene til samfunnets og ikke omvendt, er å ha politikere som legger føringer og holder overordnet kontroll. Siden kan markedskreftene operere fritt innen disse føringene. Ergo: Politikere bør absolutt holde seg unna enkeltlederes lønninger, men hvis en anser høye lederlønninger som et problem, må man lage et lovverk som regulerer dette til et fornuftig nivå. Det frie markedet er ikke noe mål i seg selv. Det er et verktøy vi bruker for å oppnå goder for befolkningen.
Lourdes Skrevet 9. november 2006 Forfatter #22 Skrevet 9. november 2006 En viktig forutsetning for at markedet skal tjene til samfunnets og ikke omvendt, er å ha politikere som legger føringer og holder overordnet kontroll. Siden kan markedskreftene operere fritt innen disse føringene. Ergo: Politikere bør absolutt holde seg unna enkeltlederes lønninger, men hvis en anser høye lederlønninger som et problem, må man lage et lovverk som regulerer dette til et fornuftig nivå. Det frie markedet er ikke noe mål i seg selv. Det er et verktøy vi bruker for å oppnå goder for befolkningen. ← Det er jeg HELT enig med deg i. Saken er bare det, at aksjemarkedet har gått så det suser og det har hele befolkningen hatt glede av. En annen sak er også det at vi ønsker jo gjerne å beholde dyktige ledere i vår norske selskaper. For å greie dette, er vi nødt til å tilby de konkurransedyktige betingelser. Mange argumenterer med at "lederne tjener altfor mye. gi heller mer til oss vanlige arbeidere". Vel kjære "vanlige arbeidere" nå er det sånn at man får lønn etter kompentanse, yrke, dyktighet osv. så da må dere jo gjerne prøve å få jobben til disse topplederne da! Værsågod! Det er jo ingen bedrifter som betaler lederne mer enn det de synes er rettferdig. De kunne ansatt industriarbeidere til topplederstillingen og slippe vesentlig rimeligere unna med tanke på lønnskostnader, men spørsmålet er bare: Hvordan hadde det gått med bedriftene da? Det lederne får i lønn er "markedsprisen" på deres arbeidskraft? It's that simple!
BMD Skrevet 9. november 2006 #23 Skrevet 9. november 2006 En annen sak er også det at vi ønsker jo gjerne å beholde dyktige ledere i vår norske selskaper. For å greie dette, er vi nødt til å tilby de konkurransedyktige betingelser. [...] Det lederne får i lønn er "markedsprisen" på deres arbeidskraft? It's that simple!←Enig i det. Samtidig tror jeg overdrevet fokus på lønn som motivasjonsfaktor og tall som eneste målekriterier, kan slå ut negativt på både lønnsomhet og hvor inkluderende arbeidsliv vi får.
Lourdes Skrevet 9. november 2006 Forfatter #24 Skrevet 9. november 2006 Enig i det. Samtidig tror jeg overdrevet fokus på lønn som motivasjonsfaktor og tall som eneste målekriterier, kan slå ut negativt på både lønnsomhet og hvor inkluderende arbeidsliv vi får. ← Det er jeg også heeelt enig i.
BMD Skrevet 9. november 2006 #25 Skrevet 9. november 2006 Great minds think alike, vet du For å spore litt inn igjen: Hva er hovedfordelene og -ulempene med opsjoner som lønn slik du ser det?
Gjest kenneth Skrevet 9. november 2006 #26 Skrevet 9. november 2006 Oi oi oi så hissige folk er da! Skulle jo nesten tro at jeg kritiserte noen privat her inne.Selvsagt er vi som kritiserer deg sinna. Til tross for at det er du som pøser på med versaler og utropstegn. Samtidig er det du som går ut rimelig kvasst og stempler andre som dumme. Vil du deg virkelig så vondt? Skjønner du ikke at du driter deg ut?Hva vet forresten dere om hva jeg kan om politikk?? Hehe.. Dette var virkelig forumet for de litt "sinna" menneskene. Huff huff...Du bare gir deg ut for å være idiot altså? Dæsken, der lurte du meg gett. Vel, da avventer jeg godsakene. Jeg skjønner jo nå hvorfor jeg ikke har vært her før. Skal jeg virkelig ta hele Baksaas/Andersen/opsjons-debatten blir det litt vel komplisert og mye å skrive her, men leser dere Hegnars kommentar til denne saken i dagens utgave av Finansavisen.(...)På begge/alle sider i politikken finnes det plenty med folk som kan legge ut om fordeler og ulemper med opsjoner og lederlønninger. Du viser til Trygve Hegnar. Det er greit nok det, men det finnes nok av folk som er i mot. Eksempelvis kan du ta en titt på denne. Det er relativt normalt i en politisk debatt å fronte sin sak. Samtidig er det kjekt å ha en viss autoritet og respekt når man argumenterer. Ved å sette så mye vås på trykk som du gjør, har du relativt lite av dette igjen. Men den erkjennelsen sitter tydeligvis langt inne. Ved å skrive "blablabla, it's that simple", så har du nok en gang vist at din politiske teft er tilærmet lik null. Riktignok er det vanlig i Frp-land å hevde at det meste er "that simple", men i den virkelige verden er det ikke sånn. De som vil kjøre en besserwisser-linje bør sørge for å ha nok kunnskap til å ri av stormen. Er det tilfelle her? Det som er litt synd i slike saker, er at moderatorene snart stepper inn og redder deg. (Men noe sier meg at vi ikke hadde maktet å få deg til å innse alle selvskuddene åkke som). *klemz*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå