Gå til innhold

Næringsministerens uttalelser om opsjoner som lønn

Lourdes

Anbefalte innlegg

Ved neste valg skal jeg definitivt stemme. Jeg har ingen unnskyldning lenger. Jeg blir sååååååå oppgitt over de tufsene vi har til ministere i dagens regjering. Næringsminister Dag Terje Andersen er ikke noe unntak. Så nettopp Tabloid. Hans uttalelser om opsjoner som lederlønninger er jo preget av total uvitenhet. GÅ TILBAKE TIL SKOGEN DER DU HØRER HJEMME, ANDERSEN. Vær så snill og la de som skjønner litt av næringslivet ta seg av det!!! (Det gjelder forsåvidt også Kristin Halvorsen).

Jeg skjønner at regjeringen skal representere folket, men går det ikke an å prøve å matche utdanning og erfaring med den jobben ministerne skal ha? Blir jo så utrolig dumt å ha ledere for departementer som mangler grunnleggende forståelse for hva departementets arbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at regjeringen skal representere folket, men går det ikke an å prøve å matche utdanning og erfaring med den jobben ministerne skal ha? Blir jo så utrolig dumt å ha ledere for departementer som mangler grunnleggende forståelse for hva departementets arbeid...

Hva kan en forvente av en blodrød minister, som i tillegg er journalist utdannet.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Ved neste valg skal jeg definitivt stemme. Jeg har ingen unnskyldning lenger. Jeg blir sååååååå oppgitt over de tufsene vi har til ministere i dagens regjering. Næringsminister Dag Terje Andersen er ikke noe unntak. Så nettopp Tabloid. Hans uttalelser om opsjoner som lederlønninger er jo preget av total uvitenhet. GÅ TILBAKE TIL SKOGEN DER DU HØRER HJEMME, ANDERSEN. Vær så snill og la de som skjønner litt av næringslivet ta seg av det!!! (Det gjelder forsåvidt også Kristin Halvorsen).

Hm. Et politikerorientert syteinnlegg uten noen form for begrunnelser? Den var ny. Det er jo fristende å svare på vegne av Mr. Andersen, og si at man bør la de som er i stand til å skrive noe vettugt føre ordet. For ikke å diskriminere trådstarter helt, skal vedkommende få lov til å sende sms'er til Tabloid, slik at hele Norge - ikke bare KGs lesere - kan få ta del i sludderet.

For ordens skyld: Jeg så ikke Tabloid, men tipper den tufsete ministeren fremsto langt bedre enn trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Et politikerorientert syteinnlegg uten noen form for begrunnelser? Den var ny. Det er jo fristende å svare på vegne av Mr. Andersen, og si at man bør la de som er i stand til å skrive noe vettugt føre ordet. For ikke å diskriminere trådstarter helt, skal vedkommende få lov til å sende sms'er til Tabloid, slik at hele Norge - ikke bare KGs lesere - kan få ta del i sludderet.

For ordens skyld: Jeg så ikke Tabloid, men tipper den tufsete ministeren fremsto langt bedre enn trådstarter.

Jeg har skrevet 100 siders master oppgave om temaet, så tro meg, jeg har en viss innsikt.. Jeg kan diskutere opsjoner som lederlønn opp i mente om du ønsker det!! Men det var ikke det som var hovedpoenget mitt her.

Dette var kun en meningsytring om vår regjering generelt og det at folk snakker om ting de ikke har peiling på. Tar til meg at tittelen på innlegget kunne vært bedre, men det gikk litt kjapt i svingene. Skrev dette av frustrasjon.

Om du ikke så/hørte hvor DUM denne personen har fremstått i media i dag og ikke har noe å si på det andre jeg skrev om regjeringen, så kan du jo bare la være å svare?! Men jeg forstår at du kanskje trenger litt fagkompetanse for å skjønne at han ikke virket så smart (i tillegg til å ha hørt hans uttalelser). Nå er han skogsarbeider av yrke (var det jeg fant da jeg googlet han hvertfall), så jeg skjønner godt at han sliter selv. Det som jeg da synes er urovekkende er at sånne mennesker leder departementer. (Nå har de jo andre som er sterke i faget rundt dem, MEN når det er de som skal svare på spørsmål fra media, hjelper ikke det så mye).

Jeg har hørt det samme gjelder andre mininstere, men nå er finans og næringsliv mitt område, så da har jeg kanskje lettere for å se problemer her.

Forøvrig hadde jeg gjerne kunnet vært med på Tabloid ang opsjoner som lederlønn selv. No problem, bortsett fra at jeg kanskje har litt sceneskrekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Jeg har skrevet 100 siders master oppgave om temaet, så tro meg, jeg har en viss innsikt.. Jeg kan diskutere opsjoner som lederlønn opp i mente om du ønsker det!! Men det var ikke det som var hovedpoenget mitt her.

Dette var kun en meningsytring om vår regjering generelt og det at folk snakker om ting de ikke har peiling på. Tar til meg at tittelen på innlegget kunne vært bedre, men det gikk litt kjapt i svingene. Skrev dette av frustrasjon.

Om du ikke så/hørte hvor DUM denne personen har fremstått i media i dag og ikke har noe å si på det andre jeg skrev om regjeringen, så kan du jo bare la være å svare?! Men jeg forstår at du kanskje trenger litt fagkompetanse for å skjønne at han ikke virket så smart (i tillegg til å ha hørt hans uttalelser). Nå er han skogsarbeider av yrke (var det jeg fant da jeg googlet han hvertfall), så jeg skjønner godt at han sliter selv. Det som jeg da synes er urovekkende er at sånne mennesker leder departementer. (Nå har de jo andre som er sterke i faget rundt dem, MEN når det er de som skal svare på spørsmål fra media, hjelper ikke det så mye).

Jeg har hørt det samme gjelder andre mininstere, men nå er finans og næringsliv mitt område, så da har jeg kanskje lettere for å se problemer her.

Forøvrig hadde jeg gjerne kunnet vært med på Tabloid ang opsjoner som lederlønn selv. No problem, bortsett fra at jeg kanskje har litt sceneskrekk ;)

Jeg antar at du er tilhenger av opsjoner. Jeg antar videre at du synes det er rart at næringsministeren uttalte seg kritisk til et system der noen plutselig kan løse inn opsjoner for f.eks. 12 millioner kroner.

Tenk så ekkelt, at vi har en politiker som uttaler seg om politikk!

Greit at du er uenig med ham, men hvis finans og næringsliv er ditt område bør du blant annet vite at det tilligger lederfunksjoner blant annet å uttale seg om ting man ikke nødvendigvis selv har mastergrad i.

Uten slik elementær innsikt er det lett for andre å tro at du snakker mot bedre vitende, og at du som ikke-politiker bør holde deg langt unna å uttale deg om politikk. Siden du ikke har stemt og ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
blablabla

Nå har vel Alf tatt brodden av Lourdes' svar allerede, men jeg føler allikevel for å si et par ord...

Tittelen på innlegget kunne vært bedre? Den er jo det eneste som er noenlunde saklig! Resten er jo bare politisk jammer som til nøds kvalifiserer til en tråd på forumet "Personlige meninger".

Det finnes rimelig mange individer som stempler politikere på motsatt politisk fløy som dumme, og tilsvarende andre dumme uttrykk. Men er de særlig interessante? Nei.

Det kan godt være du er kvalifisert til å snakke om opsjoner på Tabloid, men da bør du holde deg riiimelig tett til manus, og ikke begi deg ut på noe som har med politikk for øvrig å gjøre.

Andersen har for øvrig hatt politiske verv fra 1981-2001 i følge denne siden: http://www.dna.no/index.gan?id=34165&subid=0

Men jeg har ingen problemer med å forstå at du mener han hører hjemme i skogen. Ditt motiv/alibi er ikke videre subtilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bakgrunn har du for å si det? Kjenner du selv til hvordan samspillet mellom forvaltningen og politikerne er? Kjenner du selv til "spillet"?

La meg få minne deg om at Jim Hacker og Sir Humphrey ville ha ledd litt av deg her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi så hissige folk er da! :) Skulle jo nesten tro at jeg kritiserte noen privat her inne.

Hva vet forresten dere om hva jeg kan om politikk?? Hehe.. :ler: Dette var virkelig forumet for de litt "sinna" menneskene. Huff huff... Jeg skjønner jo nå hvorfor jeg ikke har vært her før.

Skal jeg virkelig ta hele Baksaas/Andersen/opsjons-debatten blir det litt vel komplisert og mye å skrive her, men leser dere Hegnars kommentar til denne saken i dagens utgave av Finansavisen.

Et par korte kommentarer:

- Ja jeg er for opsjoner som lederlønn av MANGE årsaker. Jeg ser også at denne type lønn har sine begrensninger OG klare svakheter, men ingen av disse har sålangt blitt kommentert i mediadebatten. Jeg er dog IKKE tilhenger av opsjoner som lederlønn til enhver pris. Det ER viktig at de brukes med forsiktighet. Jeg regner med at styret i Telenor er såpass oppegående mennesker at de vurderte lederens kompensasjon nøye før de tilbudte han den.

Nå har det seg sånn at alle typer lønn har fordeler og ulemper...

-Andersen mener at det er veldig uheldig og at det sender et dårlig signal til omverdenen og de ansatte at Baksaas utøvde opsjonene sine. Ehm... Hallo! Ville vi hatt en leder som ikke utøvde opsjonene sine på et bra tidspunkt?! Hadde det vært bedre at han utøvde de på et tidspunkt hvor han fikk en lavere gevinst? Dette er en leder av et svært stort norsk selskap som har hatt en formidabel vekst siden han tiltrådde stillingen. Man BURDE jo forvente at han hadde såpass markedsforståelse at han greide å gjøre gode avgjørelser også i sin privatøkonomi. Andersen mener at Baksaas' gevinst ikke har noe med hans innsats å gjøre. Da blir det jo urettferdig at han skal få såå mye penger. Buhu! For noe syt. Det er ingen som klager når naboen vinner i lotto. Der er det jo hvertfall ingen sammenheng mellom innsats og gevinst.

Nå er det slik at den gevinsten Baksaas har fått er et resultat av at aksjekursen har steget hvilket betyr at selskapet har blitt mer verdt. Hvorfor har aksjekursen steget? HVEM er det som leder selskapet? Hvem har mest innflytelse? Jo den øverste ledern... Hvem er det? Baksaas! Hvem er det som nyter godt av dette? Jo det er aksjonærene. Hvem er aksjonærene? 54% er staten. Tusen takk Baksaas!!! Og thank god for at at det ikke er Andersen som har din jobb.

Når det gjelder lønninger forøvrig:

* Norge har rekordlave lederlønninger

* Norge har rekordhøye industriarbeiderlønninger

Avslutningsvis:

Heia SIV!!!!!!!!!!!!!!!! :)

Endret av Lourdes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi så hissige folk er da! :) Skulle jo nesten tro at jeg kritiserte noen privat her inne.

Hva vet forresten dere om hva jeg kan om politikk?? Hehe..  :ler:  Dette var virkelig forumet for de litt "sinna" menneskene. Huff huff... Jeg skjønner jo nå hvorfor jeg ikke har vært her før.

Skal jeg virkelig ta hele Baksaas/Andersen/opsjons-debatten blir det litt vel komplisert og mye å skrive her, men leser dere Hegnars kommentar til denne saken i dagens utgave av Finansavisen.

Et par korte kommentarer:

- Ja jeg er for opsjoner som lederlønn av MANGE årsaker. Jeg ser også at denne type lønn har sine begrensninger OG klare svakheter, men ingen av disse har sålangt blitt kommentert i mediadebatten. Nå har det seg sånn at alle typer lønn har fordeler og ulemper...

-Andersen mener at det er veldig uheldig og at det sender et dårlig signal til omverdenen og de ansatte at  Baksaas utøvde opsjonene sine. Ehm... Hallo! Ville vi hatt en leder som ikke utøvde opsjonene sine på et bra tidspunkt?! Hadde det vært bedre at han utøvde de på et tidspunkt hvor han fikk en lavere gevinst? Dette er en leder av et svært stort norsk selskap som har hatt en formidabel vekst siden han tiltrådde stillingen. Man BURDE jo forvente at han hadde såpass markedsforståelse at han greide å gjøre gode avgjørelser også i sin privatøkonomi. Andersen mener at Baksaas' gevinst ikke har noe med hans innsats å gjøre. Da blir det jo urettferdig at han skal få såå mye penger. Buhu! For noe syt. Det er ingen som klager når naboen vinner i lotto. Der er det jo hvertfall ingen sammenheng mellom innsats og gevinst.

Nå er det slik at den gevinsten Baksaas har fått er et resultat av at aksjekursen har steget hvilket betyr at selskapet har blitt mer verdt. Hvorfor har aksjekursen steget? HVEM er det som leder selskapet? Hvem har mest innflytelse? Jo den øverste ledern... Hvem er det? Baksaas! Hvem er det som nyter godt av dette? Jo det er aksjonærene. Hvem er aksjonærene? 54% er staten. Tusen takk Baksaas!!! Og thank god for at at det ikke er Andersen som har din jobb.

Når det gjelder lønninger forøvrig:

* Norge har rekordlave lederlønninger

* Norge har rekordhøye industriarbeiderlønninger

Avslutningsvis:

Heia SIV!!!!!!!!!!!!!!!!  :)

Du verden, så overraskende at en nyfrelst FrP'er som faktisk vurderer å stemme ved neste valg er skeptisk til en statsråd fra AP.

Ikke rart du var hissig i startinnlegget ditt! Fint at du har peiling på opsjoner, men politikk har du tydeligvis fortsatt ikke helt grep på.

Siden du kanskje skal stemme på partiet "for folk flest" har du sikkert ikke store innvendinger mot at "folk flest," i dette tilfellet de ansatte i Telenorsystemet som faktisk har gjort jobben, også ønsker sin rettmessige del av kaka.

Men hey, det er politikk, og politikk har du ingen mastergrad i. Så du har vel ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, så overraskende at en nyfrelst FrP'er som faktisk vurderer å stemme ved neste valg er skeptisk til en statsråd fra AP.

Ikke rart du var hissig i startinnlegget ditt! Fint at du har peiling på opsjoner, men politikk har du tydeligvis fortsatt ikke helt grep på.

Siden du kanskje skal stemme på partiet "for folk flest" har du sikkert ikke store innvendinger mot at "folk flest," i dette tilfellet de ansatte i Telenorsystemet som faktisk har gjort jobben, også ønsker sin rettmessige del av kaka.

Men hey, det er politikk, og politikk har du ingen mastergrad i. Så du har vel ikke peiling.

Håhåhå! SÅ sinna! Igjen HVA vet du om hvor mye peiling jeg har på politikk? For alt du vet kan jeg ha master i statsvitenskap også jeg! Nyfrelst FrP'er. Jeg ler meg ihjel. Hvordan kan du uttale deg om hva jeg har stemt ved tidligere valg???????!!!!!!!!!!

Her har vi jo det samme problemet som med Andersen. Folk uttaler seg om ting de ikke har snøring på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhåhå Så sinna!

:ler:

1) Din utdanning er innen finans og næringsliv, på masternivå.

2) Du sier i dette innlegget at det er dumt å ha ledere som ikke har utdanning og erfaring innen det fagfeltet de skal lede.

3) Jeg antar at du ikke har mastergrad i andre fag enn innen finans og næringsliv, ingenting av det du skriver tyder på det.

4) Politikk er et eget fagfelt. I motsetning til deg har Dag Terje Andersen lang erfaring og bred kompetanse på området. Skal du følge din egen argumentasjon bør du derfor komme deg tilbake til lesesalen der du kom fra, og være så snill og la de som skjønner litt av politikken ta seg av det.

5) Hva angår dine tidligere valg har du, som du kanskje ser, uttalt deg selv om dette i går. Sikkert vanskelig å huske såpass langt tilbake når man steller med såpass viktige ting som finans og næringsliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Norge har relativt liten forskjell mellom fattig og rik. Det synes jeg er bra.

2 - Etter hva jeg lærte på høyskolen, har undersøkelser vist at de beste lederne ikke er de som tjener mest, men de som er rekruttert internt i bedriften.

3 - Ledere bør definitivt ha en god grunnforståelse for fagfeltet de er satt til å lede. Helst en god del mer enn det også.

4 - Det er bemerkelsesverdig hvor hatefulle mange av svarene i denne tråden er. Skulle tro Janteloven var i sving.

5 - Politikk er et eget fagfelt, men det betyr ikke at en finansminister kan nøye seg med å kunne _bare_ politikk. H*n er nødt til å ha både kunnskap og forståelse for økonomiske mekanismer for å kunne gjøre en fornuftig jobb.

Endret av BMD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HVA vet du om hvor mye peiling jeg har på politikk? For alt du vet kan jeg ha master i statsvitenskap også jeg!

Det ser men kanskje ganske tydelig ;)

Spesielt siden du ikke vet så mye om det politiske spillet, tidligere oppe i denne tråden, illustrert ved Jim Hacker og Lord Humphrey A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 - Det er bemerkelsesverdig hvor hatefulle mange av svarene i denne tråden er. Skulle tro Janteloven var i sving.

Det mest bemerkelsesverdige er hvor hatefullt startinnlegget var. Skulle tro en FrP'er var i sving med å hetse en statsråd som i denne saken har gjort en glimrende jobb. Skulle til og med tro at opsjonsmasteren ikke helt klarte å skille mellom sak og person sånn som det innlegget var skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 - Politikk er et eget fagfelt, men det betyr ikke at en finansminister kan nøye seg med å kunne _bare_ politikk. H*n er nødt til å ha både kunnskap og forståelse for økonomiske mekanismer for å kunne gjøre en fornuftig jobb.

Dag Terje Andersen er såvidt jeg vet næringsminister, ikke finansminister. En næringsminister må blant annet kunne litt om hvilke mekanismer som skal til for at folk flest, ikke bare opsjons- og fallskjermjegerne, skal være motivert til å gjøre en best mulig jobb. Husk at arbeidskraftressursen vår utgjør en dobbelt så stor kapital, minst, som oljefondet.

Næringsministeren har altså uttalt seg om næringspolitikk. Trådstarteren mener at han dermed bør komme seg tilbake på skauen, gjerne sammen med Kristian Halvorsen.

Sånt kalles blant annet hatefullt og preget av Jantelov.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det ser men kanskje ganske tydelig  ;)

Spesielt siden du ikke vet så mye om det politiske spillet, tidligere oppe i denne tråden, illustrert ved Jim Hacker og Lord Humphrey A.

"Yes, Minister" er nettopp en serie som harselerer med inkompetanse og problemene som oppstår når myndighet er fjernet fra virkelighet.

Ergo er dette definitivt ikke malen en bør søke å følge i "praktisk politikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhåhå Så sinna!

:ler:

1) Din utdanning er innen finans og næringsliv, på masternivå.

Jeg har også fag innen politikk på masternivå.

2) Du sier i dette innlegget at det er dumt å ha ledere som ikke har utdanning og erfaring innen det fagfeltet de skal lede.

Ja.. Tror ikke jeg er alene om å mene akkurat det..

3) Jeg antar at du ikke har mastergrad i andre fag enn innen finans og næringsliv, ingenting av det du skriver tyder på det.

Det må du mene som du vil om.

4) Politikk er et eget fagfelt. I motsetning til deg har Dag Terje Andersen lang erfaring og bred kompetanse på området. Skal du følge din egen argumentasjon bør du derfor komme deg tilbake til lesesalen der du kom fra, og være så snill og la de som skjønner litt av politikken ta seg av det.

Ang. Telenor- saken så er Telenor et BØRSnotert AKSJEselskap med staten som hovedaskjonær. Telenor opererer som en PRIVAT aktør på et marked. Hvorfor er det galt at ledern i Telenor tjener bra? Så lenge han sørger for bedre inntjening for selskapet enn det vi betaler han i lønn, så burde vi jo være fornøyde. (Ja dette er VELDIG forenkling av virkeligheten.) Det er IKKE politikerne som skal bestemme lederlønninger. Det er MARKEDET og dets krefter som råder. Hvorfor har man privatisert så mange offentlige foretak? Jo blant annet fordi det offentlige ikke klarer å gjøre det mest effektivt.

5) Hva angår dine tidligere valg har du, som du kanskje ser, uttalt deg selv om dette i går. Sikkert vanskelig å huske såpass langt tilbake når man steller med såpass viktige ting som finans og næringsliv

Jeg uttalte meg om at jeg IKKE stemte ved forrige valg, men hva jeg har valgt ved tidligere valg har jeg ikke skrevet noe om. Jeg vet at det var galt av meg å ikke stemme da, men jeg hadde litt mye annet å tenke på akkurat da. Dårlig unnskyldning er det helt klart, men sant. Og hvis noen lurer, så vingler jeg veldig mellom Høyre og FrP (har stemt på begge partier gjennom årene), men mener at Siv Jensen gjort FrP til et bedre parti. Jeg heller dermed mer mot FrP.

Endret av Lourdes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Terje Andersen er såvidt jeg vet næringsminister, ikke finansminister. En næringsminister må blant annet kunne litt om hvilke mekanismer som skal til for at folk flest, ikke bare opsjons- og fallskjermjegerne, skal være motivert til å gjøre en best mulig jobb. Husk at arbeidskraftressursen vår utgjør en dobbelt så stor kapital, minst, som oljefondet.

Næringsministeren har altså uttalt seg om næringspolitikk. Trådstarteren mener at han dermed bør komme seg tilbake på skauen, gjerne sammen med Kristian Halvorsen.

;)

Jada. Du har helt rett i alt du sier. Og det er absolutt viktig at næringsministeren (var litt kjapp der gitt :) ) prioriterer flere enn fallskjermjegerne. Jeg blir bare litt oppgitt når alle (ugjennomtenkte?) påstander må møtes med sarkasme i stedet for argumenter. Skulle gjerne argumentert for og imot opsjoner selv, men jeg må bare ærlig innrømme at jeg vet alt for lite om saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Huff huff! Jeg har ikke sagt at KRISTIN bør dra ut i skogen. Mener bare at hun ikke helt passer som FINANSminister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...