Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har tenkt å begynne et nytt og sunnere liv siden jeg er gravid :o lurte jeg på hvilke kosttilskudd/vitaminer dere tar :lol:

(jeg tar alt folsyre)

Takknemlig for svar

Nokså

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tar multivitaminer uten jern, folat, c-vitaminer og tran. Slutter med folat når jeg er cs tre måneder på vei. Det er vel ikke nødvendig å ta c-vit ved siden av mulivitaminer, men det skader heller ikke. Fortsetter vel med multivitaminer og tran gjennom hele svangerskapet.

Mvh

Sunniva

Skrevet

Ifølge legen i siste nummer av Gravid skal en kun spise folat (de tre første mnd) og tran. Multivitaminer og C-vitaminer skal man holde seg unna.

Spør imidlertid legen/jordmoren din, det kan hende du har andre behov. Jern skal kun tas hvis legen/jordmoren oppfordrer til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tok Folat de tre første mnd. av svangerskapet. Ellers tar jeg ingenting nå. Legen sa at alle blodprøvene viste at jeg hadde det som trengs både av jern og vitaminer.

21+5 :wink:

Skrevet

Takk for svar :D lurte bare på om dere var tidlig i svangerskapet hos legen for å finne ut om dere manglet jern/vitaminer ?

Nokså

Skrevet

Jeg tok Folat i litt over de tre første mnd, og Omega 3 , jern og kalsium(for å motvirke kramper i beina senere) tar jeg enda. Tar ikke noe ekstra c-vit, men jeg spiser gjerne en appelsin om dagen, og det skal holde....

Skrevet
Takk for svar :D lurte bare på om dere var tidlig i svangerskapet hos legen for å finne ut om dere manglet jern/vitaminer ?

Nokså

Jernlageret i blodet blir sjekket ved den første kontrollen, da det tas en del blodprøver. Deretter sjekkes blodprosenten ved hver kontroll.

Jeg tok folat i begynnelsen av svangerskapet og har nå begynt med jern.

Skrevet
Ifølge legen i siste nummer av Gravid skal en kun spise folat (de tre første mnd) og tran. Multivitaminer og C-vitaminer skal man holde seg unna.

Det er desverre ikke helt riktig. gravide trenger mer næringsstoffer enn andre, da fosteret krever en god del. det er jo ikke såmange gravide som legger om kostholdet heller idag, så det er ikke lett å få mer gjennom kosten. synes det er trist at et blad som Gravid skriver dette uten å undersøke det skikkelig først. vitner jo egentlig om useriøsitet.

i det siste nummeret av "Mat og Helse" står det en hel del om kosthold og svangerskap. dette er vel det eneste bladet som har tyngde på skikkelig DOKUMENTASJON og UNDERSØKELSER bak seg. de anbefaler faktisk multivitaminer til gravide.

klem Iset

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ble anbefalt å ta multivitaminer av legen og jordmor, da gravide trenger mer næringsstoffer enn andre(som Iset skriver).

Skrevet

Tusen takk for alle svar. :P Må innrømme at jeg er litt forvirret, men foreløpig prøver jeg meg på litt mulitvitaminer (uten jern) i tillegg til folsyren. Tror at jeg må bestilt time hos legen snart - se hva jeg "trenger" ... :wink:

Nokså

Skrevet

Jeg tok kun tran... Barna var akkurat passe store og kjempespreke.

Røykte litt gjorde jeg også. Spiste reker og jordbær òg... :-?

gla skammer seg litt

Det er ikke rart barna blir mindre og mindre motstandsdyktige slik som de blir overbeskytta i dag...

Skrevet

er delvis enig med deg, gla. men det er forskjell på å overbeskytte og å gi barna de beste vilkårene. jeg har venninner som har levd veldig sunt i svangerskapet, av hensyn til barnet, og de er blitt kalt "hysteriske". det er idiotisk synes jeg. det er ikke hysterisk å leve sunt, sånne uttalelser blir jeg forbannet på. men klart, det er mye hysteri ute å går, men folk må vite hvor skillet går.

klem Iset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...