Gå til innhold

Prosesjon i kirken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer med å gå prosesjon i kirken?

Helt siden jeg så "brudens far" har jeg drømt om en prosesjon lik den!

:):):)

Vet noen om det er blitt gjort eller om det er lov i det hele tatt?

Da må man jo på en måte ha to inngangsmarsjer...

Har noen erfaring med leie av musikkanlegg i kirken? Jeg vil gjerne spille musikk fra en cd som bestefaren min har laget...

Videoannonse
Annonse
Gjest Afrodite
Skrevet

Hei AnitaCath!

Jeg har ikke sett brudens far, i så fall husker jeg ikke inngangsprosesjonen... Forklar hvordan den er! :roll:

Men jeg tror det er helt ok å ha egen musikk med seg - syns det höres kjempefint ut at du har musikk som bestefaren din har laget! :wink:

Er det "vanlig kirke" du skal gifte deg i? For hvis det er f.eks et menighetshus/kapell el.l er de nok litt strengere der.

Lykke til!

KLem C :briller:

Skrevet

Vi skal gifte oss i Vålerenga kirke... og etter å ha tatt en telefon dit fikk jeg vite at det ikke er mulig å leie noe musikkanlegg der...

Men jeg VIL ha prosesjon.

Du MÅ se brudens fra, den er kjempesøt!! :D

Tror jeg har sett den sånn ca tusen ganger...

Der går brudens mor, lillebror og flere brudepiker samt blomsterpiker i "tog" opp til alteret og setter seg.Da spilles "Canon in D major " av Pachelbel.

Så kommer bruden og faren og da spilles den tradisjonelle brudemarsjen "here comes the bride"

Jeg bare MÅ ha det sånn!!! Men hvordan skaffer jeg musikkanlegg? Noen som vet hvor man kan leie...? Jeg må jo ha til festen etterpå også...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er sikkert ikkje noko problem for organisten (er sjølv organist) i kyrkja å spele 2 brudemarsjar. Men har du tenkt på at det sikkert vil virke noko rart medan det berre tar maks eit par minutt for familien din å gå i prosesjon fram, og så kjem du rett etterpå? Ikkje for å skuffe deg, men det vert aldri sånn som på film likevel! Eg syns det er stusseleg med musikkanlegg når du kan få levande musikk. Det virkar veldig kunstig, tru meg, eg har vore i eit bryllaup der dei hadde det.

Ein måte å gjere det på er at organisten spelar for eks canon in d av Pachelbel 5-10 minutt før vigselen byrjar, då kan familien gå i "prosesjon" inn og setje seg. Så eit par minutt stille der gjestane kan ta og kjenne på spenninga til dørene går opp og brura kjem inn! Kva syns du? Eg trur det er mykje lettare å gjennomføre...

Skrevet

Så lurt!!!

Men kan jeg be organisten om det da trur du???

Kan man be dem spille hva man vil? Jeg kjenner ingen organister jeg men det er det samme om det er på cd eller orgel bare jeg får den melodien...

Jeg hadde forøvrig tenkt at det skulle være noen sekunder mellom prosesjonen og meg men ikke så mange...

ÅÅÅÅÅ jeg gleder meg!!! Dette er bedre enn både jeluaften og bursdag på en gang!!! :blunke:

Skrevet

Vi hadde prosesjon da vi giftet oss den 24. august i fjor.Tror ikke at de hadde noe musikk, men at de gikk inn til kirkeklokkene. Først min mann med hans mor, så min mor med hans far, og til slutt forloverene. Så gikk det noen minutter så kom jeg og min far inn etter Mendelssohn. Når det gjelder musikkanlegg tror jeg at endel kirker ikke tillater dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

(Eg er den same gjesten som ovanfor her...) Jada, klart du kan spørre organisten om å spele den melodien til ein prosesjon. Lurt å vere litt tidleg ute (eit par månadar før) så han eller ho kan skaffe notar viss det trengs. Lukke til!

Skrevet

Tusen takk for hjelpen!

Jeg er foreløpig ute i VELDIG gor tid, men det er greit å ha så mye som mulig klart på forhånd... Men siden du har peil på musikk: Hva slags musikk og salmer vil du ha i ditt bryllup (hvis du skal gifte deg da..?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...