Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Vurderer å leige en leilighet i en horisontaltdelt 2-manns bolig. Snakket med eieren og han ønsket at vi forplikter oss til å leie ut 2007 (altså ett år) og etter det 3 mnd oppsigelsestid. Kan han kreve at vi forplikter oss for et helt år? Han bor ikke selv i huset, tror heller ikke det er han som eier den andre delen.
Gjest gjesta Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Jeg tror han kan kreve det. Jeg fikk iallefall råd om å unngå det da jeg tenkte på å leie. Men kanksje noen andre vet om det står i husleieloven. 3 mnd oppsigelsestid er iallefall standard.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Har lest litt i huseigerloven og der står det: § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Siden huseier ikke bor i samme hus så kan han vel ikke kreve 1 års bindingstid.... tolker jeg det helt feilt????
abelille Skrevet 10. november 2006 #4 Skrevet 10. november 2006 Jeg tolker i grunnen loven på samme måte som deg, men tidsbestemte kontrakter er helt vanlig, så jeg tror ikke man kommer noen vei med det. Men i følge loven må han skriftelig forklare tidsavgrensingen, og siden dere kan få fortsette å leie lenger, så har han ikke saklig grunn. Litt avhengig av hvor i landet det er, dersom det er nok tilgang på leietakere velger han trolig bare en annen leietaker dersom du ikke vil gå med på vilkårene. (eller du risikerer at han setter leietiden til 3 år...) Skjønt, du skal ikke trenge å si opp kontrakten når den er tidsbestemt. Da må man skrive ny kontrakt, ellers regnes det for at du skal være utflyttet når kontrakten går ut. Husleieloven ivaretar leietaker, ikke eier, tidsbestemt avtaler er for at man ikke skal få usakelige oppsigelser, men være sikret at man kan bo der minst så og så lenge. (Men mange utleiere bruker det for å sikre inntekt et visst tidsrom). Jeg husker at det var mye balluba rundt tidsbestemte kontrakter for noen år siden, og det var snakk om at man ønsket å forby dette, men siden har saken liksom bare forsvunnet. Man ble den gang anbefalt å ikke inngå slike kontrakter. Husverten kan ikke krevet at du bor der, men han kan krevet at du betaler for leietiden i kontrakten dersom du ikke får noen andre til å ta over leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå