Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #1 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg jobber i en liten privat arbeidsplass med 3 ansatte i deltidsstillinger. Til å begynne med var alt veldig bra og jeg trivdes. Nå har situasjonen dessverre blitt en helt annen. Det er noen alvorlige mangler i hht. sikkerheten, arb. giv. forteller videre ting som blir fortalt i medarbeidersamtaler, vi mangler kontrakt osv. Prøver vi å si fra om noe av dette, blir vi truet med sparken. Fagforeningen er kontaktet og vi har fått et klart råd: "kom dere unna så fort som overhodet mulig". Det er et råd jeg kommer til å følge. Vi har 2 uker oppsigelsestid de første 6 mnd (i hht. den kontrakten vi ble lovet, men altså aldri fikk). Jeg trenger desemberlønningen og har bestemt meg for å holde ut med jobben ut nov. Oppsigelsen kommer jeg til å levere i løpet av neste uke. I oppsigelsen tenkte jeg at jeg kun skulle skrive helt kort at jeg sier opp jobben, men utelate grunnen. Jeg vet at arb.giv. kommer til å spørre om grunn, men er usikker på hva jeg bør svare. Jeg har mest lyst til å fortelle hvorfor, spesielt pga. en av de andre ansatte som må fortsette en stund til, men som lider under forholdene. Men er det lurt. Hvorfor bør/bør ikke jeg si noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 8. november 2006 #2 Del Skrevet 8. november 2006 Koble inn Arbeidstilsynet. Hva som er lurt eller ikke ift. å informere om oppsigelsesgrunner vurderer du best selv, men både ift. sikkerhetsbrudd og kontraktsmangler er det naturlig å koble inn Arbeidstilsynet. Der kan du være så anonym du måtte ønske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Berta_* Skrevet 8. november 2006 #3 Del Skrevet 8. november 2006 Er du anonym er det en henvendelse som tilsynet ikke tar like alvorlig som om du navngir deg selv. Kom deg unna, lever oppsigelse. At kollegaen din kommer i klemma, ja det er leit, men det er hennes ansvar at hun blir der. Det kan du ikke ta på deg. Skal du si noe mer enn du allerede har gjort, gjør det etter at du har sluttet. Tips bare fra meg- høres ut som det er nytteløst å endre noe der du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #4 Del Skrevet 9. november 2006 Så klart kan du si fra til arbeidsgiver når du slutter! Det er ikke engang sikkert at sjefen vet at arbeidssituasjon og miljø er så dårlig at det gjør at folk vil slutte. Å ikke si i fra er det feige alternativet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. november 2006 #5 Del Skrevet 9. november 2006 Vi har 2 uker oppsigelsestid de første 6 mnd (i hht. den kontrakten vi ble lovet, men altså aldri fikk). ← Så lenge kontrakten faktisk ikke foreligger gjelder heller ikke avtalen om prøvetid med 14 dagers oppsigelse. Da er dere å betrakte som fast ansatte med minimum en måneds oppsigelsesfrist. Dette til orientering. Du trenger ikke informere arbeidsgiver om grunnen til at du sier opp, men du kan notere deg datoer og hva som blir sagt og gjort og evt. bringe dette videre til Arbeidstilsynet og fagforening/verneombud hvis det viser seg hensiktsmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #6 Del Skrevet 9. november 2006 Så lenge kontrakten faktisk ikke foreligger gjelder heller ikke avtalen om prøvetid med 14 dagers oppsigelse. Da er dere å betrakte som fast ansatte med minimum en måneds oppsigelsesfrist. Dette til orientering. ← Betyr det at arbeidsgiveren min i verste fall kan si at jeg må jobbe en mnd. til i steden for 14 dager? Og gjelder det da fra jeg leverer oppsigelsen eller fra den 1. i neste mnd? I tilfelle blir det en veldig tung mnd. Medarbeideren min har alt bestilt legetime for å bli sykemeldt. Hun klarer ikke mer. Jeg vil helst holde ut den siste tiden, men blir det mer enn ut denne mnd. kan det bli vanskelig. Jeg hadde tenkt å levere oppsigelsen neste uke, men det hadde kanskje vært like lurt å levere den alt i morgen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #7 Del Skrevet 9. november 2006 Kan nevne at vi fikk en standardkontrakt som kommunen bruker da vi begynte. Den var skrevet ut fra nettet, men det sto kun xxx på de stedene som navn på arb.plass, lønn osv. Jeg har skrevet på personnr., kontonummer og personalia. Den har jeg underskrevet (men ikke arb.giver) og arb.giv. har beholdt den. Vi ble lovet at den endelige kontrakten skulle være klar til 1. arb. dag, men den er fremdeles ikke klar etter flere mnd. I den kontrakten står den om 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden (som er 6 mnd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #8 Del Skrevet 9. november 2006 Av AML §15-3 Om oppsigelsesfrister, har du en mnd oppsigelsesfrist, fra den dato du sier opp. At du har skrevet under på en standardkontrakt fra nettet, spiller ingen rolle, så lenge ikke arbeidsgiver også har skrevet under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #9 Del Skrevet 9. november 2006 Av AML §15-3 Om oppsigelsesfrister, har du en mnd oppsigelsesfrist, fra den dato du sier opp. At du har skrevet under på en standardkontrakt fra nettet, spiller ingen rolle, så lenge ikke arbeidsgiver også har skrevet under. ← Da bør jeg vel levere oppsigelsen alt i morgen? I verste fall må jeg da jobbe fram til 10. des.? Arb.giv. har ikke hatt ansatte før og har fint lite greie på hvilke regler som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #10 Del Skrevet 9. november 2006 Da bør jeg vel levere oppsigelsen alt i morgen? I verste fall må jeg da jobbe fram til 10. des.? Arb.giv. har ikke hatt ansatte før og har fint lite greie på hvilke regler som gjelder. ← Jupp. men kan han lite om lover og regler, er det jo mulig han lar deg gå på gamle kontrakten din. Vanskelig å si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 9. november 2006 #11 Del Skrevet 9. november 2006 Er det ikke sånn at oppsigelser gjelder fra den første i påfølgende måned? Om du har 14 dagers oppsigelse, så kan du like gjerne si opp nå, som 30. november. Du må fortsatt jobbe de første 14 dagene av desember. ... Jeg trodde hvertfall det var sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #12 Del Skrevet 9. november 2006 Susan: Du har helt rett. Jeg som blingset litt... Så med en måneds oppsigelse, siden det ikke foreligger kontrakt som sier noe annet, må ts jobbe ut desember uansett nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 9. november 2006 #13 Del Skrevet 9. november 2006 Oppsigelsestiden løper fra den 1. i påfølgende måned, så hvis du sier opp nå, gjelder den 1 måned fra 1. desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #14 Del Skrevet 9. november 2006 Takk for svar . Jeg håper likevel det skal ordne seg med 14 dagers oppsigelse. Arb.giver har sagt flere ganger at det er 14 dager som gjelder. Uansett er oppsigelsen ferdig skrevet, og jeg kommer til å levere den i morgen. Er redd det ikke blir noen god dag på jobben da . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. november 2006 #15 Del Skrevet 9. november 2006 Ikke for å være kjip, men hvis arbeidsgiver er så rotete og useriøs som det virker, så kan det godt hende at h*n nekter å gi deg oppsigelsestid i det hele tatt, og nekter å utbetale noen penger selv om du har krav på det. Er du organisert bør du få hjelp av fagforeninga med en gang, og faktisk synes jeg du bør skaffe deg kontrakt før du sier opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. november 2006 #16 Del Skrevet 9. november 2006 Ikke for å være kjip, men hvis arbeidsgiver er så rotete og useriøs som det virker, så kan det godt hende at h*n nekter å gi deg oppsigelsestid i det hele tatt, og nekter å utbetale noen penger selv om du har krav på det. Er du organisert bør du få hjelp av fagforeninga med en gang, og faktisk synes jeg du bør skaffe deg kontrakt før du sier opp. ← Jeg er organisert og fagforeningen har blitt kontaktet. De jobber med saken, men de hadde et klart råd: "kom deg unna så fort som overhode mulig". Det burde vel si det meste om forholdene . Jeg tror egentlig ikke at det blir noe problem med å jobbe i oppsigelsestiden. Jeg jobber med barn og de vil da plutselig stå uten noen til å passe dem. Vikarliste er nemlig så godt som ikke-eksisterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. november 2006 #17 Del Skrevet 10. november 2006 Nå er oppsigelsen levert, og jeg har hatt en samtale med arb.giver. Jeg forklarte saklig hva som var årsaken til oppsigelsen. Etter en stund nådde jeg inn og arb.giv. la seg langflat og ba om undskyldning for å ha vært en så dårlig arbeidsgiver. Jeg skal nå jobbe ut denne mnd. og så får jeg bare legge denne dårlige erfaringen bak meg. Takk til dere som har kommet med råd i denne tråden . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå