Gå til innhold

id-merking av katt HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos dyrlegen i går. Kastrerte+id merket min hannkatt. Han fikk en sånn liten chip plantet inn under huden.

Men i dag fant jeg et lite rør lignende sak på ca 1cm på gulvet. Det er mulig det har kommet inn via poter, tøy el lignende. Men det jeg er redd for; det er ikke chipen som kan ha "detti" ut???

livredd for dette, for det betyr jeg må ta med pus til dyrlegen enda en gang. Og gi katten narkose er ikke noe jeg vil... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Veldig rart om den skulle ha kommet ut da men. Du får forklare det for dyrlegen og be han sjekke det. Om den fortsatt er der ser de jo det på det apperatet de har for å sjekke om den har slik merking og om hvem eieren er! ;)

Skrevet

Den kan selvfølgelig falle ut igjen, men det er svært sjelden og skal ikke forekomme om veterinæren masserer kanalen etterpå for å "lukke" den.

Du kan jo forsøke å kjenne på venstre side av nakken på katten selv om du kjenner chip'en der, det skal være mulig å kjenne den. Den skal altså sitte på venstre side, noen setter den nesten nede ved skulderen andre lenger opp.

Hvis den nå har falt ut så trenger ikke katten narkose for å sette inn en ny chip. Vi gav iallefall aldri en katt narkose bare for å merke dem med en chip. Det er jo bare en sprøyte og er gjort på 5 sekunder. Med ett par kattehansker på og en assistent som er dyktig til å holde går det veldig greit. (ikke alle katter som lar seg merke med stikket i det hele tatt mens andre blir litt grinete og kan finne på å bite... lurt med hansker)

Og om det nå er sånn at chip'en har falt ut så mener jeg at dere ikke skal betale for å få satt inn en ny chip, det burde veterinæren dekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...