Leo Skrevet 21. november 2006 #161 Skrevet 21. november 2006 De som blir anmeldt er jo hovedsaklig de som jobber ved siden av å motta dagpenger. Dvs ikke folk som ikke vil jobbe i det hele tatt, som var det som ble diskutert i denne tråden... ← Helt riktig og hvis man leser innlegget mitt, så var det heller ikke de som rent faktisk er i jobb jeg siktet til. De 1200 utgjør dessuten ca. 2% av de som pr. dags dato er arbeidsledige. Hvor forferdelig mye dette er kan sikkert diskuteres, men vanligvis regnes ikke 2 av 100 som noen stor forekomst. Tallene viser også at det for tiden er 58.254 registrerte arbeidssøkere og 27.576 utlyste stillinger. For meg ser da ut til at det er ca. 30.000 ledige som det ikke finnes arbeid til og at det fremdeles eksisterer konkurranse på arbeidsmarkedet. Nå er det riktignok slik at det i et velfungerende arbeidsmarked må være en viss konkurranse, men noen vil til en hver tid være dømt til å tape og det er disse jeg snakker om.
Gjest Eir Skrevet 21. november 2006 #162 Skrevet 21. november 2006 (endret) Nå er det riktignok slik at det i et velfungerende arbeidsmarked må være en viss konkurranse, men noen vil til en hver tid være dømt til å tape og det er disse jeg snakker om. ← Og det er også slik at dersom arbeidsledigheten blir for lav, så taper samfunnet som helhet penger på det. For å opprettholde en god samfunnsøkonomi bør man ha en viss andel arbeidsledige, for å få en god flyt i arbeidsmarkedet. De økonomene jeg har sett uttale seg om antall mener at vi trenger rundt 100.000 arbeidsledige i Norge, for å oppnå dette. Så pr i dag er arbeidsledigheten litt for lav, noe som skaper problemer for næringslivet. Endret 21. november 2006 av Eir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå