Gå til innhold

Kan aetat tvinge en til å ta en stilling?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_agnete_*
Skrevet

Alikevell, arbeidsgivere vil jo ha mennesker som kan holde på arbeid over tid ikke sant? Mulighetene er jo mange, hvorfor ikke prøve noe som bruker kan like?

Da kan vi være med å forebygge- og jeg tror nok mange dyktige saksbehandlere i nav tenker slik. Forebyggende arbeid bør aldri undervurderes.

I dagens samfunn er det ingen som forventer at man skal jobbe i samme bedrift til man får gullklokka. I vaskejobber og liknende jobber er det ikke uvanlig at arbeidstakerne ikke jobber så lenge. Det kreves ikke all verden av opplæring, derfor koster det heller ikke så mye å ha dem i jobb i kort tid.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jeg må spørre som andre her: hvme skal stå for renholdet i dette landet, hvis det ikke er de som er uten utdanning og uten arbedserfaring?

Invandrerne vel, de påtar seg denne såkalte "drittjobben" og de kan være fullt utdannet med arbeidserfaring innen et helt annet yrke- men det er altså slike jobber mange av dem får og de tar dem.

Skrevet

Jeg er arbeidsøkende, søker høye stillinger og er ganske aktiv selv. Derimot skjønner jeg ikke hvorfor mennesker rundt meg prøver å påprakke meg at fordi jeg er ledig kan jeg få problemer, jeg ser løsninger og ikke problemer jeg, gir meg faktisk ennå mer selvtillit at jeg kan takle slike perioder i livet.

Hvert eneste menneske er forskjellig. Og mennesker har sin egen virkelighet.

Skrevet
I dagens samfunn er det ingen som forventer at man skal jobbe i samme bedrift til man får gullklokka. I vaskejobber og liknende jobber er det ikke uvanlig at arbeidstakerne ikke jobber så lenge. Det kreves ikke all verden av opplæring, derfor koster det heller ikke så mye å ha dem i jobb i kort tid.

Men hva kan det føre til med slike holdninger?

Skrevet
Jeg er arbeidsøkende, søker høye stillinger og er ganske aktiv selv. Derimot skjønner jeg ikke hvorfor mennesker rundt meg prøver å påprakke meg at fordi jeg er ledig kan jeg få problemer, jeg ser løsninger og ikke problemer jeg, gir meg faktisk ennå mer selvtillit at jeg kan takle slike perioder i livet.

Det gir selvtillitt å bli forsørget av det offentlige? Det gir selvtillitt å ikke yte noe til samfunnet?

Selvsagt er det fint å kunne komme seg gjennom vanskelige perioder i livet. Men da må man jo komme seg videre, ikke forbli arbeidsledig. Det som bør gi selvtillitt er at man trass i at man ble arbeidsledig altså kom seg raskt ut i jobb igjen. Å være arbeidsledig er en tilstand som kun er ment midlertidig.

Gjest Gjest_agnete_*
Skrevet
Men hva kan det føre til med slike holdninger?

Samfunnet har utviklet seg. Min bestefar jobbet hele livet innen saamme bedrift. Min mot har omskolert seg to ganger, og skiftet jobb 5-6 ganger. Samfunnet er mer omskiftelig og fleksibelt, det betyr at også arbeidstakerne er det. Dette bør ikke komme som en overraskelse på noen. Jeg tror ejg kan garantere at de som skal ansette noen til en vaskejobb ikke forventer at den som skal begynne i jobben skal jobbe der til pensjonsalder.

Skrevet
Det gir selvtillitt å bli forsørget av det offentlige? Det gir selvtillitt å ikke yte noe til samfunnet?

Selvsagt er det fint å kunne komme seg gjennom vanskelige perioder i livet. Men da må man jo komme seg videre, ikke forbli arbeidsledig. Det som bør gi selvtillitt er at man trass i at man ble arbeidsledig altså kom seg raskt ut i jobb igjen. Å være arbeidsledig er en tilstand som kun er ment midlertidig.

Tja, det kommer selvføgelig helt an på hvilke situasjon man er i.

Kan ikke si at det er en vanskelig situasjon i livet- faktisk er det

ganske bedagelig etter år med blodsslit ;)

Ja, selvtillit-tross alt, er jo ikke passiv..Nå har jeg tid til alt jeg ikke fikk gjort:)

Skal si mennesker rundt en dømmer en når man er arbeidsledig. " Vanskelige situasjoner i livet" Jeg er så glad jeg har ett sundt forhold til det.

Skrevet
Tja, det kommer selvføgelig helt an på hvilke situasjon man er i.

Kan ikke si at det er en vanskelig situasjon i livet- faktisk er det

ganske bedagelig etter år med blodsslit ;)

Ja, selvtillit-tross alt, er jo ikke passiv..Nå har jeg tid til alt jeg ikke fikk gjort:)

Skal si mennesker rundt en dømmer en når man er arbeidsledig. " Vanskelige situasjoner i livet" Jeg er så glad jeg har ett sundt forhold til det.

Ja, der innfridde du alle mine fordommer mot arbeidsledig om at de er late og udugelige! Jeg har til nå prøvd å vise sympati med dem for at de ikke har arbeid, men virker som mange ser på situasjonen som en form for ferie. Og det offentlige skal ikke betale for ferien til folk her i landet. Så lenge det er så mange jobber ledig ser jeg ikke hvorfor man skal la folk gå rundt ledig.

Skrevet

Jeg er også arbeidsledig og har vært det en god stund og slik jeg opplever NAV så evner de fleste saksbehandlere å bruke sunn fornuft. Reglene er selvfølgelig slik de er og de skal følges, men mennesker er forskjellige og det må også tas hensyn til.

Det er ikke alltid slik at det er mest hensiktsmessige er å få en arbeidssøker i jobb så raskt som mulig koste hva det koste vil. I mitt tilfelle er det f.eks. slik at jeg nok kanskje kunne ha fått en jobb av mer midlertidig karakter som jeg er overkvalifisert for, men dette ville sannsynligvis ha hindret meg i å delta i ansettelsesprosessene for de jobbene som virkelig er aktuelle. De jobbene jeg fortrinnsvis søker og er kvalifisert for, er stillinger med langvarige og tidkrevende ansettelsesprosesser som vanskelig lar ser kombinere med annen jobb dersom man virkelig skal være aktiv. Det handler ikke om å være "fin" på det og jeg vasker gjerne tog eller sitter i kassa på Rimi. Poenget er imidlertid at det ikke er noen varig og god løsning for meg og sannsynligvis vil det være til hinder for at jeg får en jobb jeg kan leve med over en lengre periode. Et annet aspekt er selvfølgelig at jeg faktisk vil komme langt dårligere ut økonomisk ved å ta en slik jobb enn jeg gjør ved å motta dagpenger. Dette aspektet tar også NAV med i sin vurdering.

Jeg befinner meg også i en situasjon hvor jeg høyst sannsynlig hadde fått en relevant jobb relativt raskt dersom jeg hadde valgt å underslå en del fakta for potensielle arbeidsgivere. Det ønsker jeg ikke å gjøre fordi det sannsynligvis raskt ville føre meg tilbake i køen av ledige samtidig som det ville gi meg et dårlig rykte i en forholdsvis liten bransje. Dette har jeg diskutert med flere forskjellige saksbehandlere hos NAV og de er fullstendig enig! Det er ikke hensiktsmessig for noen at jeg havner i systemet igjen etter kun kort tid og deretter vil ha enda større problemer med å få jobb.

Selvfølgelig skulle jeg mer enn gjerne ha vært i jobb, men det er faktisk ikke alltid så enkelt som enkelte her vil ha det til. I tråd med reglene og i samarbeid med NAV forsøker jeg å finne en varig og god løsning, men det er desverre ikke slik at de beste løsningene alltid er de som er de letteste å finne.

Skrevet
Ja, der innfridde du alle mine fordommer mot arbeidsledig om at de er late og udugelige! Jeg har til nå prøvd å vise sympati med dem for at de ikke har arbeid, men virker som mange ser på situasjonen som en form for ferie. Og det offentlige skal ikke betale for ferien til folk her i landet. Så lenge det er så mange jobber ledig ser jeg ikke hvorfor man skal la folk gå rundt ledig.

Late og udugelige? HVA?

Jeg er aktiv arbeidsøkende, ringer, følger opp søknander og har meldt meg på kurs! Er ikke min feil at det dårlige tider for det jeg er utdannet til. Dessuten så har eg en spesiell historie bak meg som har ført til at jeg har slitt mer enn andre!

Så du ..fei for din egen dør! ( Reiser snart til Spania ) kremt!

Skrevet
Selvfølgelig skulle jeg mer enn gjerne ha vært i jobb, men det er faktisk ikke alltid så enkelt som enkelte her vil ha det til. I tråd med reglene og i samarbeid med NAV forsøker jeg å finne en varig og god løsning, men det er desverre ikke slik at de beste løsningene alltid er de som er de letteste å finne.

Men nå har ikke TS noen erfaring eller noen særlig arbeidserfaring. Da kan man rett og slett ikke velge og vrake. Da må man enten ta den jobben man blir tilbudt eller man må begynne på en utdannelse (og da skal man ta opp lån i lånekassa, arbeidsledighetstrygd kan ikke brukes som studiefinansiering).

Og at det lønner seg å gå på dagpenger framfor å være i jobb viser at det er noe galt med systemet...

Skrevet
Men nå har ikke TS noen erfaring eller noen særlig arbeidserfaring. Da kan man rett og slett ikke velge og vrake. Da må man enten ta den jobben man blir tilbudt eller man må begynne på en utdannelse (og da skal man ta opp lån i lånekassa, arbeidsledighetstrygd kan ikke brukes som studiefinansiering).

Og at det lønner seg å gå på dagpenger framfor å være i jobb viser at det er noe galt med systemet...

Det jeg har sagt hele tiden. Det er noe galt med systemet!

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Jeg er også arbeidsledig og har vært det en god stund og slik jeg opplever NAV så evner de fleste saksbehandlere å bruke sunn fornuft. Reglene er selvfølgelig slik de er og de skal følges, men mennesker er forskjellige og det må også tas hensyn til.

Det er ikke alltid slik at det er mest hensiktsmessige er å få en arbeidssøker i jobb så raskt som mulig koste hva det koste vil. I mitt tilfelle er det f.eks. slik at jeg nok kanskje kunne ha fått en jobb av mer midlertidig karakter som jeg er overkvalifisert for, men dette ville sannsynligvis ha hindret meg i å delta i ansettelsesprosessene for de jobbene som virkelig er aktuelle. De jobbene jeg fortrinnsvis søker og er kvalifisert for, er stillinger med langvarige og tidkrevende ansettelsesprosesser som vanskelig lar ser kombinere med annen jobb dersom man virkelig skal være aktiv. Det handler ikke om å være "fin" på det og jeg vasker gjerne tog eller sitter i kassa på Rimi. Poenget er imidlertid at det ikke er noen varig og god løsning for meg og sannsynligvis vil det være til hinder for at jeg får en jobb jeg kan leve med over en lengre periode. Et annet aspekt er selvfølgelig at jeg faktisk vil komme langt dårligere ut økonomisk ved å ta en slik jobb enn jeg gjør ved å motta dagpenger. Dette aspektet tar også NAV med i sin vurdering.

Jeg befinner meg også i en situasjon hvor jeg høyst sannsynlig hadde fått en relevant jobb relativt raskt dersom jeg hadde valgt å underslå en del fakta for potensielle arbeidsgivere. Det ønsker jeg ikke å gjøre fordi det sannsynligvis raskt ville føre meg tilbake i køen av ledige samtidig som det ville gi meg et dårlig rykte i en forholdsvis liten bransje. Dette har jeg diskutert med flere forskjellige saksbehandlere hos NAV og de er fullstendig enig! Det er ikke hensiktsmessig for noen at jeg havner i systemet igjen etter kun kort tid og deretter vil ha enda større problemer med å få jobb.

Den situasjonen du beskriver er grunnleggende annerledes enn trådstarters situasjon, og det regner jeg med at du ser.

Dermed blir også problemstillingene, og svarene, helt annerledes.

Skrevet

Det er jeg faktisk svært uenig med deg i! Å kvalifisere til maksimal dagpengesats krever relativt høy inntekt gjennom flere år og følgelig har man som regel også høye utgifter. Utgifter kan selvfølgelig reduseres, men i de fleste tilfeller vil også det ta noe tid. Det er sannsynligvis heller ikke formålstjenlig at mennesker med høy inntekt som blir arbeidsledige umiddelbart skal være nødt til å gå fra "gård og grunn". Det er større sannsynlighet for at de raskt kommer seg i jobb igjen hvis de f.eks. slipper å konsentrere seg om salg av hus og bil. Vi snakker uansett ikke om "fete" utbetalinger fra NAV, så for de fleste er nok livet på dagpenger ganske magert...

Mennesker som har hatt høy inntekt mens de var i jobb, har også ofte høy utdannelse. Denne utdannelsen har kostet samfunnet penger og fra samfunnets side vil det som regel være mest lønnsomt at den kunnskapen disse menneskene har blir brukt. Det er nå også en gang slik at ansettelsesprosessene er forskjellige m.h.t. forskjellige typer jobber og for en del stillinger kan prosessene ta flere måneder.

Når det gjelder helt unge mennesker uten særlig utdannelse og erfaring kan jeg nok være enig i at man ikke kan tillate seg å være kresen. Da vil nesten en hver form for arbeid være bedre enn å gå arbeidsledig.

Skrevet (endret)
Man må ut i jobb og prøve å si fra når man har kommet til en bedrift som bryter arbeidsmiljøloven. Selv jobbet jeg også i en "drittjobb", men forklarte for sjefen at de måtte betale lovpålagt overtid osv. Hvis ikke ledelsen hører på dette, må man melde fra til arbeidstilsynet. Men den holdningen du skisserer vitner faktisk bare om at man skal gi opp før man i det hele tatt har forsøkt.

Det er ok å forsøke å forandre ting, men i mange firmaer er det nytteløst, og da mener jeg at det er bedre å innse nederlaget, og si opp. Arbeidsmiljøloven er fin å ha, men det er mange måter å snyte eller utnytte arbeidstagere på som ikke dekkes av den. Feks i renholdsbransjen fikk jeg beskjed om at "slik gjør vi det i denne bransjen" og siden jeg ikke jobber gratis var eneste alternativet å slutte i jobben. Og det hjelper heller ikke å fagorganisere seg, når ingen av de andre ansatte i firma bidrar for å bedre vilkårene, siden en viss andel må være organisert, for å feks kunne kreve tariff.

Jeg er flink til å stå på rettighetene mine, men jeg er også fornuftig nok til å innse når jeg kaster bort tia mi.

Endret av Eir
Skrevet
Det er ok å forsøke å forandre ting, men i mange firmaer er det nytteløst, og da mener jeg at det er bedre å innse nederlaget, og si opp. Arbeidsmiljøloven er fin å ha, men det er mange måter å snyte eller utnytte arbeidstagere på som ikke dekkes av den. Feks i renholdsbransjen fikk jeg beskjed om at "slik gjør vi det i denne bransjen" og siden jeg ikke jobber gratis var eneste alternativet å slutte i jobben. Og det hjelper heller ikke å fagorganisere seg, når ingen av de andre ansatte i firma bidrar for å bedre vilkårene, siden en viss andel må være organisert, for å feks kunne kreve tariff.

Jeg er flink til å stå på rettighetene mine, men jeg er også fornuftig nok til å innse når jeg kaster bort tia mi.

Men her oppfordrer du altså noen til å gi opp før man i det hele tatt har forsøkt?

Det er forøvrig bare å ringe arbeidstilsynet hvis man har problemer. Alle bedrifter skal dessuten ha verneombud.

Og hvor mye gratisarbeid var det egenetlig snakk om da? Kjenner folk som skriker opp om gratisarbeid fordi de må være igjen et 5-15 min over tida, mens de resten av dagen bare sitter og kaster bort arbeidstida på snakk.

Noen ganger må man bite i det sure eplet for å komme seg fram her i livet. Ingen har påstått at TS skal jobbe som vaskehjelp resten av livet, det er bare en periode fram til hun begynner å studere/finner seg en bedre jobb.

Skrevet
Men her oppfordrer du altså noen til å gi opp før man i det hele tatt har forsøkt?

Jeg oppfordrer alltid folk til å være kritiske når de søker jobb i bransjer med mye snusk, enten det rengjøring, salg eller resturant-bransjen. Dersom det er en jobb som blir en belastning fra ende til annen så mener jeg det er bedre å aldri begynne å jobbe der, og heller bruke energien sin på å få seg en skikkelig jobb.

Gjest Gjest_Miloine_*
Skrevet

Til Trådstarter.

Du bør søke på den stillingen som NAV har tilbudt deg.

Gå på intervjuet hvis du får tilbud om det.

Vær kritisk i intervjuet på lik linje med at de er kritisk mot deg.

(noe man skal være på alle intervjuer uansett)

Dersom du får jobben (det er jo ikke sikkert), fortsetter du å søke på andre jobber

Dersom du ikke får jobben, fortsetter du å søke på andre jobber eller tar et kurs gjennom NAV som kan gi deg kompetanse innen andre arbeidsområder.

Reglene er slik at dersom NAV tilbyr deg en jobb og du ikke tar i mot tilbudet uten rimelig grunn, mister du dagpengene i 8 uker.

Miloine (gadd ikke logge meg inn)

Skrevet
Den situasjonen du beskriver er grunnleggende annerledes enn trådstarters situasjon, og det regner jeg med at du ser.

Dermed blir også problemstillingene, og svarene, helt annerledes.

Selvfølgelig ser jeg det! Det skriver jeg vel også i mitt siste innlegg. Poenget mitt er imidlertid at mange her karakteriserer alle arbeidsledige som late hvis de ikke ønsker å ta en hvilken som helst jobb som blir tilbudt dem og det trenger i mange tilfeller overhodet ikke å være riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...