Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #101 Skrevet 9. november 2006 Mulig at du har kompetanse på å være arbeidsledig, men du har ikke kompetanse på regelverket. Bra for deg, siden du trodde det var leit at man ikke kan frata arbeidsledige dagpenger dersom de ikke vil ta jobber. Det kan man, og da regner jeg med at du blir glad igjen. ← Slutt og hev deg til de grader-jeg bryr meg fint lite om folk ikke har kompetanse på all regelverket her i Norge!
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #102 Skrevet 9. november 2006 Slutt og hev deg til de grader-jeg bryr meg fint lite om folk ikke har kompetanse på all regelverket her i Norge! ← Det tviler jeg ikke på, at du bryr deg fint lite. Så lenge det samtidig betyr at du ikke påstår at de som kan regelverket tar feil er det helt greit at du ikke bryr deg. Særlig hvis du også lar være å gi støtte til åpenbare lovbrudd.
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #103 Skrevet 9. november 2006 Det er for lett å dømme mennesker for trygdemisbruk. Hvis jeg lar være å søke på arbeid i en periode med dagpenger er jeg en misbruker? NEI-det er jeg ikke. ← Jo, det er du, både i prinsippet, pr. lovens bokstav og i praksis. Hvis du ikke vil søke på arbeid mens du kaller deg "arbeidsledig" er det ikke statens ansvar å forsørge deg. Sånn arbeidsmarkedet er i dag er det nesten ingen som trenger å gå ledige i lang tid. Dét betyr ikke at alle får de jobbene de helst vil, men det er det heller ingen som har krav på.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #104 Skrevet 9. november 2006 Det tviler jeg ikke på, at du bryr deg fint lite. Så lenge det samtidig betyr at du ikke påstår at de som kan regelverket tar feil er det helt greit at du ikke bryr deg. Særlig hvis du også lar være å gi støtte til åpenbare lovbrudd. ← HVEM har sagt at jeg gir støtte til lov brudd? JEG BRYR MEG OM MENNESKER- er det så vanskelig for deg og forstå? Du virker nesten hjernevasket av ett byråkrati som ikke fungerer! Det er ikke alle mennesker som blir hørt, verdsatt og respektert-forstår du ikke det? De blir kasteballer i dette systemet! Kan godt skjønne at mennesker kan bli sliten jeg! - og det UTEN AT DE SKAL STIGMATISERES SOM TRYGDEMISBRUKERE!
Annie Skrevet 9. november 2006 #105 Skrevet 9. november 2006 Er man så sliten at man ikke kan søke jobber, burde det være en annen instans som må inn i bildet.
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #106 Skrevet 9. november 2006 HVEM har sagt at jeg gir støtte til lov brudd? JEG BRYR MEG OM MENNESKER- er det så vanskelig for deg og forstå? Du virker nesten hjernevasket av ett byråkrati som ikke fungerer! Det er ikke alle mennesker som blir hørt, verdsatt og respektert-forstår du ikke det? De blir kasteballer i dette systemet! Kan godt skjønne at mennesker kan bli sliten jeg! - og det UTEN AT DE SKAL STIGMATISERES SOM TRYGDEMISBRUKERE! ← Stigmatiseringen gjør du selv. Jeg konstaterer at et system som stiller krav er et system som viser respekt, og et system som BRYR SEG OM MENNESKER. At du ikke ønsker å vise folk den respekten forteller blant annet at det er flere hjerner som kan trenge litt renovering. Fint om du holder deg til saken i stedet for å bruke ord og påstander som verken er relevante i tråden eller ellers har saklig dekning.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #107 Skrevet 9. november 2006 Stigmatiseringen gjør du selv. Jeg konstaterer at et system som stiller krav er et system som viser respekt, og et system som BRYR SEG OM MENNESKER. At du ikke ønsker å vise folk den respekten forteller blant annet at det er flere hjerner som kan trenge litt renovering. Fint om du holder deg til saken i stedet for å bruke ord og påstander som verken er relevante i tråden eller ellers har saklig dekning. ← Alt annet enn det jeg har opplevd selv, mine brukere -og ikke minst pasienter har fortalt meg en annen side av saken- det evner du ikke å se i din patnaralistiske fordømmende lille boble- du slutter og anklage meg for noe ting som helst fordi du gidd ikke prøve og forstå en gang.
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #108 Skrevet 9. november 2006 Alt annet enn det jeg har opplevd selv, mine brukere -og ikke minst pasienter har fortalt meg en annen side av saken- det evner du ikke å se i din patnaralistiske fordømmende lille boble- du slutter og anklage meg for noe ting som helst fordi du gidd ikke prøve og forstå en gang. ← Og omvendt, tydeligvis. Siden du er imot at jeg og andre påpeker regelverkets muligheter og begrensninger, med andre ord trådens tema. Jeg forstår at du ønsker å snakke om alt mulig annet enn de faktiske forhold, og det må du gjerne gjøre. Så lenge du ikke har noe saklig å bidra med i denne tråden foreslår jeg imidlertid at du starter en egen tråd med system- og personkritikk i stedet for å rette aggresjonen mot oss som formidler et regelverk vi stort sett har tro på.
Gjest Eir Skrevet 9. november 2006 #109 Skrevet 9. november 2006 Min forrige jobb var faktisk j... givende den! Så givende at jeg stod igjen med all ansvaret for 5 andre medarbeidere som ringte og sa de var fyllesyk og div andre ting, så jeg måtte steppe inn nesten daglig, etter mine 11 timer på jobb hver dag! Etter to år med det, for lite søvn og div dritt, så orket jeg ikke mer! Var utbrent. ← Jeg har hatt noen vaskejobber selv, og det du beskriver her er desverre veldig vanlig i denne bransjen. Så det er grunn god nok i seg selv til å være kritisk til slike jobber. Aetat kan ikke pålegge deg å ta jobber som fører til at du får lavere intekt enn du har i stønad, de kan ikke pålegge deg å ta jobber som er provisjonsbetalt, og de kan heller ikke pålegge deg å ta jobber hvor arbeidsgiver utnytter de ansatte, og feks bryter arbeidsmiljøloven. Og det siste er svært vanlig i vaskebransjen, både i store og små firmaer. Det jeg ville gjort var å takke for tipset fra aetat, ringe firmaet og stille kritiske spørsmål, og dersom det hørtes ok ut sendt en søknad. Og hadde jeg kommet til intervju hadde det blitt enda flere kritiske spørsmål, og om jeg fikk jobben ville jeg ikke rørt en vaskefille før kontrakten var signert. Og ang debatten om "drittjobber" så er det ikke hvor skitne dasser man må vaske som avgjør om vasking er en drittjobb, det er hvor dårlige arbeidsvilkårene er. Ingen skal være nødt til å jobbe under slike vilkår som ett gjennomsnittlig vaskefirma tilbyr, og dette er også noe av grunnen til å ha arbeidsledighetstrygd, nemlig at ikke arbeidsgivere kan ture frem som de vil, og fortsatt få desperate folk til å jobbe for seg.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #110 Skrevet 9. november 2006 Og omvendt, tydeligvis. Siden du er imot at jeg og andre påpeker regelverkets muligheter og begrensninger, med andre ord trådens tema. Jeg forstår at du ønsker å snakke om alt mulig annet enn de faktiske forhold, og det må du gjerne gjøre. Så lenge du ikke har noe saklig å bidra med i denne tråden foreslår jeg imidlertid at du starter en egen tråd med system- og personkritikk i stedet for å rette aggresjonen mot oss som formidler et regelverk vi stort sett har tro på. ← " Dere stort sett har tro på " Den troen hadde jeg også en gang. Det er ingenting som er gale med å kunne tenke selv og stille seg kritisk Ting er gjerne komplisert. Hvorfor er det slik at skolesystemet lukker dører for mennesker med diagnoser- her er det ikke snakk om å se mennesket i det hele tatt. Hvorfor stenge dører til utdannelse og gi yrkesrettet attføring når det koster samfunnet betydelig mer penger med attføring? Lett å være etterpåklok? Skap muligheter for mennesker ikke tving de inn i ett system som alltid ikke fungerer-selv mennesker som arbeider på NAV er enig med meg der.
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #111 Skrevet 9. november 2006 Det er ingenting som er gale med å kunne tenke selv og stille seg kritisk Ting er gjerne komplisert. Hvorfor er det slik at skolesystemet lukker dører for mennesker med diagnoser- her er det ikke snakk om å se mennesket i det hele tatt. Hvorfor stenge dører til utdannelse og gi yrkesrettet attføring når det koster samfunnet betydelig mer penger med attføring? Lett å være etterpåklok? Skap muligheter for mennesker ikke tving de inn i ett system som alltid ikke fungerer-selv mennesker som arbeider på NAV er enig med meg der. ← Nå snakker du om helt andre ting igjen, og mye av dette er de fleste enige om. Det hører imidlertid til i helt andre tråder enn denne, som nevnt noen ganger. Det gode med endringene som skjer nå, kombinert med dagens arbeidsmarked, er at vi får et system som skaper muligheter og ikke tvinger folk inn i passivitet. De som selv velger passivitet fraskriver seg samtidig rettigheter, og det er deres valg, deres ansvar og deres fremtidige konsekvenser. Uansett om man tror på systemet eller ikke, så lenge man tenker selv og ser at ting er komplisert. De som velger passivitet vil heldigvis også ha muligheten til å bli etterpåkloke.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #112 Skrevet 9. november 2006 Nå snakker du om helt andre ting igjen, og mye av dette er de fleste enige om. Det hører imidlertid til i helt andre tråder enn denne, som nevnt noen ganger. Det gode med endringene som skjer nå, kombinert med dagens arbeidsmarked, er at vi får et system som skaper muligheter og ikke tvinger folk inn i passivitet. De som selv velger passivitet fraskriver seg samtidig rettigheter, og det er deres valg, deres ansvar og deres fremtidige konsekvenser. Uansett om man tror på systemet eller ikke, så lenge man tenker selv og ser at ting er komplisert. De som velger passivitet vil heldigvis også ha muligheten til å bli etterpåkloke. ← Joda, enig der. Det er mange av dem som velger passivitet. Rusmisbrukere, mennesker med psykiske lidelser er eksempler. Vi kan da ikke stenge dørene for dem? Gi ett valg til en rus misbruker med angst du! Tror du dette mennesket nødvendigvis tenker på framtiden?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #113 Skrevet 9. november 2006 Jeg blir så provosert av sånne som trådstarter, som er for fisefine til å ta seg en ordentlig jobb for å forsørge seg selv, men heller lar andre forsørge seg og heller ikke gjør et forsøk på å bli kvalifisert til noe mer. Jeg har selv en drittjobb, som jeg virkelig mistrives i, jeg har t o m hatt den i seks år, riktignok avbrutt av to svangerskapspermisjoner, men heller en drittjobb for å forsørge meg selv og familien enn å snylte på andre. Det er faen ikke lov å være kresen når man ikke har jobb. Latskap er det. Men det er klart, det er sikkert behagelig å få penger uten å yte noe som helst tilbake. Trådstarter; er du student, tar du opp studielån som de fleste andre må og er du for syk og svak til å jobbe, må legen din søke om uføretrygd for deg. Mistenker at du synes det er behagelig å få dagpenger framfor å studiegjeld og/eller at du faktisk ikke er syk i det hele tatt, slik at det ikke finnes noe grunnlag for å gi deg sykepenger/uføretrygd. Igjen, dette dreier seg om fisefinhet og latskap.
Gjest Alf Kaida Skrevet 9. november 2006 #114 Skrevet 9. november 2006 Joda, enig der. Det er mange av dem som velger passivitet. Rusmisbrukere, mennesker med psykiske lidelser er eksempler. Vi kan da ikke stenge dørene for dem? Gi ett valg til en rus misbruker med angst du! Tror du dette mennesket nødvendigvis tenker på framtiden? ← Og nå er du enda lenger fra trådens tema. Hvor mange rusmisbrukere med angstproblematikk og/eller andre diagnoser tror du er registrert blant de 53000 i dagens ledighetsstatistikk? Dette er viktige saker, men start en egen tråd! Med mindre du implisitt antyder at trådstarter har slike problemer, noe jeg ikke har noen som helst grunn til å følge deg på.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #115 Skrevet 9. november 2006 Joda, enig der. Det er mange av dem som velger passivitet. Rusmisbrukere, mennesker med psykiske lidelser er eksempler. Vi kan da ikke stenge dørene for dem? Gi ett valg til en rus misbruker med angst du! Tror du dette mennesket nødvendigvis tenker på framtiden? ← Det er ikke disse tilfellene det er snakk om her, det er snakk om et oppegående menneske som er for fin til å vaske/for lat til å jobbe.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #116 Skrevet 9. november 2006 Det vil alltid være mennesker som faller utenom, de svakeste. La oss se mennesket bak dignosene, bak passiviteten og bidra til empowement og muligheter for mennesket Krever ett godt samarbeid mellom nav, sosialkontor, leger, psykologer og andre samarbeidspartnere-kanskje man da kan forhindre passivitet og misbruk. Håper virkelig de får det til kreves b,la holdningsendringer for å få det til,og det er ikke alle som skulle arbeidet i offentlig forvaltning.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #117 Skrevet 9. november 2006 Det er ikke disse tilfellene det er snakk om her, det er snakk om et oppegående menneske som er for fin til å vaske/for lat til å jobbe. ← Jeg er vant til å tenke helhetlig, da sporet jeg av i debatten. Alikevell, arbeidsgivere vil jo ha mennesker som kan holde på arbeid over tid ikke sant? Mulighetene er jo mange, hvorfor ikke prøve noe som bruker kan like? Da kan vi være med å forebygge- og jeg tror nok mange dyktige saksbehandlere i nav tenker slik. Forebyggende arbeid bør aldri undervurderes.
Gjest niomi Skrevet 9. november 2006 #118 Skrevet 9. november 2006 Joda, enig der. Det er mange av dem som velger passivitet. Rusmisbrukere, mennesker med psykiske lidelser er eksempler. Vi kan da ikke stenge dørene for dem? Gi ett valg til en rus misbruker med angst du! Tror du dette mennesket nødvendigvis tenker på framtiden? ← Igjen - avsporing fra trådens tema.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #119 Skrevet 9. november 2006 Igjen - avsporing fra trådens tema. ← Ja-som jeg sa tidligere her-jeg er vant til å tenke helhetlig. He,he- godt å bli minnet på det av og til Jeg får trekke meg tilbake da, likevel så må jeg få lov til å si at jeg har stor tro på forebyggende arbeid, hvis ett menneske er så motvillig til å ta visse typer av arbeid ser jeg det hensiktsmessig å prøve annet først som bruker kan like For det er jo andre muligheter:)
Gjest Gjest_agnete_* Skrevet 9. november 2006 #120 Skrevet 9. november 2006 Og ang debatten om "drittjobber" så er det ikke hvor skitne dasser man må vaske som avgjør om vasking er en drittjobb, det er hvor dårlige arbeidsvilkårene er. Ingen skal være nødt til å jobbe under slike vilkår som ett gjennomsnittlig vaskefirma tilbyr, og dette er også noe av grunnen til å ha arbeidsledighetstrygd, nemlig at ikke arbeidsgivere kan ture frem som de vil, og fortsatt få desperate folk til å jobbe for seg. ← Så du mener løsningen på arbeidskonflikter er at alle melder seg arbeidsledige? Norge er et av de landene hvor fagforeningene har mest innflytelse og makt. Konflikter skal kanaliseres gjennom dette systemet, det offentlige gir støtte til dette systemet. Og det finnes et arbeidstilsyn som griper inn ved brudd på arbeidsmiljøloven. Det offentlige tar altså på seg oppgaven å følge opp arbeidsmiljøloven. Og ting blir faktisk ikke bare endret ved at man går rundt ledig. Man må ut i jobb og prøve å si fra når man har kommet til en bedrift som bryter arbeidsmiljøloven. Selv jobbet jeg også i en "drittjobb", men forklarte for sjefen at de måtte betale lovpålagt overtid osv. Hvis ikke ledelsen hører på dette, må man melde fra til arbeidstilsynet. Men den holdningen du skisserer vitner faktisk bare om at man skal gi opp før man i det hele tatt har forsøkt. Jeg må spørre som andre her: hvme skal stå for renholdet i dette landet, hvis det ikke er de som er uten utdanning og uten arbedserfaring? Og jeg er enig at det er belastende å gå arbeidsledig, de er i en sårbar situasjon. Derfor er det så viktig å få dem ut i jobb, det gir selvtillitt og ikke være klient som er prisgitt et system. Så lenge man selv faktisk velger å være klient (siden det ikke er noe problem å få seg en eller annen jobb i dette landet), synes jeg man skal slutte å klage så mye over at systemet utnytter en. Ved å komme seg ut i jobb fanges man opp av mange gunstige velferdsordninger (arbeidslinja i norsk velferdspolitikk), og kan jobbe derfra for å bedre situasjonen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå