Gå til innhold

Kan aetat tvinge en til å ta en stilling?

Anbefalte innlegg

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Dette har jeg hørt selv fra en trygdesjef.

Sorry, nå gjør du deg litt for uinteressant. God natt!

Skrevet

Aetat kan ikke tvinge deg til å ta en jobb du ikke vil ha, og viss du må på et intervju så spill dum. Før da det het arbeidsformidling var det slik, men ikke nå!

Mulig det er mange her inne som ikke har vært arbeidsledige på en stund, men sånn er det altså nå.Desverre, så er det sånn

Skrevet
Jeg betaler ikke skatt av min lønn for at noen skal sitte og vente på en jobb det passer dem å ta.

Ikke? Det er noe av grunnen til at jeg betaler skatt, og for at vi har ett system med arbeidsledighetstrygd. Det er ikke ønskelig for noen i samfunnet at folk bytter jobb annenhver uke, derfor har vi ett system som tillater at folk kan bruke noen måneder ekstra på å finne en jobb de vil bli værende i, fremfor at de må ta hva som helst for å ikke sulte.

Og de oppegående saksbehandlerne hos nav har forstått dette, og bruker skjønn på en god måte, så har man uheldigvis også en og annen regelrytter som prøver å skvise folk, selv om hverken enkeltpersoner eller system tjener på det.

Skrevet
Sorry, nå gjør du deg litt for uinteressant. God natt!

Det er SANT!!!! Jeg lover deg-det er helt sant! Tror du virkelig på at dem som arbeider i systemet ikke er tro mot høyeste hold?

Det finnes faktisk slikt i Norge og Alf!

Skrevet
Ikke? Det er noe av grunnen til at jeg betaler skatt, og for at vi har ett system med arbeidsledighetstrygd. Det er ikke ønskelig for noen i samfunnet at folk bytter jobb annenhver uke, derfor har vi ett system som tillater at folk kan bruke noen måneder ekstra på å finne en jobb de vil bli værende i, fremfor at de må ta hva som helst for å ikke sulte.

Og de oppegående saksbehandlerne hos nav har forstått dette, og bruker skjønn på en god måte, så har man uheldigvis også en og annen regelrytter som prøver å skvise folk, selv om hverken enkeltpersoner eller system tjener på det.

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet

:klappe:

Skrevet

Dette er noe av det beste og mest reflekterte jeg har lest på lenge! :klappe:

Skrevet

De som mottar arbeidsledighetstrygd og kan leve av dette alene har faktisk gjort seg fortjent til det. Dvs. at de har arbeidet til de faktisk får det som er takhøyden. Det kan vel være mange grunner til at dem dette gjelder ikke ønsker å gå ut i arbeidslivet med en gang grunnet mange forskjellige årsaker.

Og Violetta, vi arbeidende og di som er arbeidsledige har betalt skatt nettopp pga.bla.dette det diskuteres her.

Jeg forstår godt jeg at en som er arbeidsledig takker nei til et jobbtilbud dersom jobben er absolutt noe den søkende ikke vil ha!

Skrevet

:

De som mottar arbeidsledighetstrygd og kan leve av dette alene har faktisk gjort seg fortjent til det. Dvs. at de har arbeidet til de faktisk får det som er takhøyden. Det kan vel være mange grunner til at dem dette gjelder ikke ønsker å gå ut i arbeidslivet med en gang grunnet mange forskjellige årsaker.

Og Violetta, vi arbeidende og di som er arbeidsledige har betalt skatt nettopp pga.bla.dette det diskuteres her.

Jeg forstår godt jeg at en som er arbeidsledig takker nei til et jobbtilbud dersom jobben er absolutt noe den søkende ikke vil ha! :klappe:

Skrevet

Jeg forstår godt jeg at en som er arbeidsledig takker nei til et jobbtilbud dersom jobben er absolutt noe den søkende ikke vil ha!

Signerer :hjertesmil:

Gjest Miss_alexandria
Skrevet
Poenget mitt er at man har ansvar for å forsørge seg selv, man kan ikke bare kreve at staten skal gjøre det. Og om man ikke trives i sin første jobb, hva så? Det er da slett ikke alle som gjør det. Men mat må man ha, og tak over hodet og. Og da jobber man for å forsørge seg selv. Man går ikke og sutrer over at ikke alle ens drømmer går i oppfyllelse i ens første jobb.

Jeg har ikke sagt at dette er min første jobb....

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Ser at det har tatt helt av her og jeg synes at mange av svarene er nedlatende.

Dere vet jo ikke noe om meg og min historie...

Min forrige jobb var faktisk j... givende den! Så givende at jeg stod igjen med all ansvaret for 5 andre medarbeidere som ringte og sa de var fyllesyk og div andre ting, så jeg måtte steppe inn nesten daglig, etter mine 11 timer på jobb hver dag! :frustrert: Etter to år med det, for lite søvn og div dritt, så orket jeg ikke mer! Var utbrent. :tristbla:

Så unnskyld meg for at jeg ikke holdt ut! Til og med de på aetat så at det var utholdelig i lengden. Og hva dere mener om det, gir jeg blanke f!

Ikke har jeg vært så lenge på dagpenger at de må hive meg ut i jobb.

Ikke synes jeg det er givende å gå hjemme.

Ikke tror jeg at jeg kan gå rett inn i en lederstilling

Og ja, jeg gjør faktisk noe med fremtiden min. Jeg tar fag som privatist og har mange eksamener snart, så jeg går ikke bare rundt og later meg

og så må jeg vel informere om at jeg meldte meg opp til eksamener før jeg ble arbeidsledig!

Skrevet

Du fortjener å hvile deg og ikke hør på eks.A.K han vet ikke hva han snakker omm.

Sikkert aldri hatt det som deg å følt det på kroppen!

M :klem: Du er et bra og flott ståpå menneske. Husk det da!

Skrevet

Kjønner godt at folk kvir seg til å ta en vaskejobb eller å sitte i kassen på Rema, når folk flest kaller dette en drittjobb. :forvirret:

Min definasjon av en drittjobb er foreksempel å sitte i kassen i en bank.

Men jeg gidder da ikke å tråkke denne stillingen ned i sølen hele tiden . :ironi:

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Så unnskyld meg for at jeg ikke holdt ut! Til og med de på aetat så at det var utholdelig i lengden. Og hva dere mener om det, gir jeg blanke f!

Og ja, jeg gjør faktisk noe med fremtiden min. Jeg tar fag som privatist og har mange eksamener snart, så jeg går ikke bare rundt og later meg

og så må jeg vel informere om at jeg meldte meg opp til eksamener før jeg ble arbeidsledig!

Hvis du studerer har du ikke rett på dagpenger fra Aetat (med mindre du tar noen få fag som privatist). Og selv om du ikke har vært ledig i evigheter har du ingen rett til, eller ingen rett til å forvente, dagpenger dersom NAV skaffer deg en relevant stilling du kan gå ut i. Du har de samme mulighetene som andre, og det samme ansvaret som andre.

Så enkelt er det.

Du gjør som du selv vil, og vi respekterer dine valg. Så lenge du holder deg innenfor de grensene regelverket setter. Ønsker du å omgå regelverket får du den respekten du fortjener, og det er verken NAV eller andre sitt ansvar. Såpass regner jeg med at du forstår.

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Aetat kan ikke tvinge deg til å ta en jobb du ikke vil ha, og viss du må på et intervju så spill dum. Før da det het arbeidsformidling var det slik, men ikke nå!

Mulig det er mange her inne som ikke har vært arbeidsledige på en stund, men sånn er det altså nå.Desverre, så er det sånn

Mulig at du har kompetanse på å være arbeidsledig, men du har ikke kompetanse på regelverket.

Bra for deg, siden du trodde det var leit at man ikke kan frata arbeidsledige dagpenger dersom de ikke vil ta jobber. Det kan man, og da regner jeg med at du blir glad igjen.

Skrevet
Ser at det har tatt helt av her og jeg synes at mange av svarene er nedlatende.

Dere vet jo ikke noe om meg og min historie...

Min forrige jobb var faktisk j... givende den! Så givende at jeg stod igjen med all ansvaret for 5 andre medarbeidere som ringte og sa de var fyllesyk og div andre ting, så jeg måtte steppe inn nesten daglig, etter mine 11 timer på jobb hver dag!  :frustrert:  Etter to år med det, for lite søvn og div dritt, så orket jeg ikke mer! Var utbrent.  :tristbla:

Hvis du er student skal du ta opp studielån i lånekassa, ikke få penger fra aetat! Studenter skal ikke ha arbeidsledighetstrygd.

Og jeg kan fortelle at jeg selv har hatt en skikkelig "drittjobb". Jeg hadde da flere års høyere utdanning, men fikk meg ikke noen annen jobb pga manglende erfaring. Jobben var så tung at jeg fikk en kronisk lidelse som jeg fortsatt sliter med. Men for meg har det ALDRI vært noe alternativ å gå arbeidsledig.

Jeg kan fortelle hva som motiverte meg for en slik jobb:

-å gå arbeidsledig tar seg ikke bra ut på cven.

-å gjøre en god jobb et sted gir en god referanse som kan hjelpe deg når du skal søke jobb senere

-å ha hatt en drittjobb kan faktisk være positivt for en som vil ansette deg. Det viser at man ikke er kresen på arbeidsoppgaver. Og selv "drømmejobben" har også kjedelige arbeidsoppgaver.

-drittjobbene har den fordelen at man ofte er mye i fysisk aktivitet. For meg førte en sli jobb til at jeg kom i bedre fysisk form (selv om jeg altså pådro meg en belastningsskade, men det er en annen sak)

-følelsen av å bidra til samfunnet (selv om jeg nå nesten blir litt betenkt, siden jeg skjønner at skattepengene mine går til trygdede som ikke kan ta ansvar for eget liv)

-følelsen av å være voksen og ansvarlig. Jeg hadde råd til å betale husleia selv, og kunne tom ha råd til å spandere på venner og familie.

-jeg klarte å finne mening i en vaskejobb: det var en deilig følelse å bli ferdig.

-jeg likte også det å kunne være med i et felesskap, kunne hjelpe kolleger osv

-deilig å være sliten etter en dag på jobben, følelsen av å ha brukt seg selv.

-jeg ønsker noe mer ut av livet mitt: jeg ønsker å kjøpe meg leilighet osv. Dette er bare noe jeg kan oppnå ved å gjøre noe selv, dette kan ikke det offentlige hjelpe meg med

osvosv. kunne sikker nevnt enda flere punkter her.

Jeg som alltid har vært sosialdemokrat nettopp pga det arbeidet LO gjør, begynner å tvile på om vi bare har skapt et klientsamfunn.

Tenk hvordan det er i Tyskland da. Der er det 10% arveidsledighet. Og i forstadene i Frankrike der de tenner på biler pga frustrasjon. De er ikke frustrerte fordi de ikke får "drømmejobben", de er frustrerte fordi de ikke engang får seg en vaskejobb!! Og hva med alle de høyt utdannete som har kommet som innvandrere som jobber i såkalte "drittjobber"? Leste forresten en historie om en innvandrer som var utdannet som sivilingeniør, men ikke fikk annet enn vaskejobber pga fordommer. En dag kom han i snakk med sjefen på et av stedene han vasket, og det viste seg at de var ute etter akkurat hans kompetanse. Å ta seg en "drittjobb" er ofte en god inngangsbillett til en bedre jobb på ulike måter. Hvor er det blitt av denne holdningen om å jobbe seg oppover i systemet? Mange som starter på gulvet, men som får bedre stillinger i firmaet når de har vist seg dugende i en jobb.

Gjest Alf Kaida
Skrevet (endret)

Dette (uthevet tekst) er ingen uenige i, det er også en del av regelverket og en viktig del av landets sosiale sikkerhetsnett.

Det overrasker meg derimot at flere gjester her inne synes det er helt greit med trygdemisbruk; at man skal få dagpenger uten å fylle kriteriene for å være reell arbeidssøker. Ønsker man en jobb, tar man den man blir tilbudt mens man søker mer attraktive jobber. Ønsker man ferie, forventer man ikke dagpenger. Da tar man ansvar selv.

Det er ikke vanskelig å forstå at en arbeidsledig ønsker å takke nei til et jobbtilbud. Det er helt umulig å forstå at en som har takket nei til et jobbtilbud tror at h*n er "arbeidsledig" og fortsatt skal kunne forsørges av staten. Sånt er lovbrudd, enkelt og (u)greit.

Endret av Alf Kaida
Skrevet
Dette (uthevet tekst) er ingen uenige i, det er også en del av regelverket og en viktig del av landets sosiale sikkerhetsnett.

Det overrasker meg derimot at flere gjester her inne synes det er helt greit med trygdemisbruk; at man skal få dagpenger uten å fylle kriteriene for å være reell arbeidssøker. Ønsker man en jobb, tar man den man blir tilbudt mens man søker mer attraktive jobber. Ønsker man ferie, forventer man ikke dagpenger. Da tar man ansvar selv.

Det er ikke vanskelig å forstå at en arbeidsledig ønsker å takke nei til et jobbtilbud. Det er helt umulig å forstå at en som har takket nei til et jobbtilbud tror at h*n er "arbeidsledig" og fortsatt skal kunne forsørges av staten. Sånt er lovbrudd, enkelt og (u)greit.

Det er for lett å dømme mennesker for trygdemisbruk. Hvis jeg lar være å søke på arbeid i en periode med dagpenger er jeg en misbruker? NEI-det er jeg ikke.Får være måte på hvordan vi skal dømme andre- Dessuten så er velferdststen såpass dårlig at det blir ris til egen bak. Et samfunn kan aldri bli prikkfritt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...