Gå til innhold

Kan aetat tvinge en til å ta en stilling?

Anbefalte innlegg

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Poenget mitt er imidlertid at mange her karakteriserer alle arbeidsledige som late hvis de ikke ønsker å ta en hvilken som helst jobb som blir tilbudt dem og det trenger i mange tilfeller overhodet ikke å være riktig.

Selvsagt ikke. Mulig noen av de som ville misforstå er slettet nå, men alle som har hode å tenke med vet at det er mange måter å være aktiv jobbsøker på.

Alle vet også at de som ikke fyller vilkårene ikke har krav på dagpenger, og at NAV er i sin fulle rett til å frata folk ytelse etter slik vurdering.

Det betyr ikke at alle arbeidssøkere/-ledige er late.

Det betyr ikke at NAV-folkene er en gjeng med uempatiske svin.

Det betyr rett og slett at saker er ulike og derfor vurderes ulikt.

Mange vil mene at trådstarteren ikke fyller vilkårene for dagpenger, fordi hun ut fra det hun selv skriver er student (som dermed skal ha studielån i stedet for ledighetstrygd) og fordi hun ikke ønsker å søke på jobber som NAV formidler til henne.

Fasiten kjenner ingen, men ut fra trådstarters egen beskrivelse av situasjonen er det naturlig at diskusjoner rundt rett til ytelser oppstår.

Skrevet
Gjest 2016 kan du ikke snart gi deg med den sutringa? Her er nok av andre som har lest tråden, og det er ingen som er så usaklige som du. Hva er det du har i mot AK bortsett fra at han kan sakene sine bedre enn deg?

Det vet du ingenting om. Jeg synes det er skremmende at slike mennesker arbeider i systemet. Patnaralistiske og dømmende er de. Jeg kjenner systemet ganske bra etterhvert og er glad for at det finnes mennesker som har evne til å stille seg kritisk til ett system som ikke alltid fungerer. Jeg har sett andre sider, når jeg nevner det så blir jeg ikke trodd, jeg møter sarkasme og ironi. Men det er jo som forventet det, har man egne meninger enn eliten blir man jo fort hengt ut. Synd for dere at jeg er på vei inn og skal arbeide for en forandring. :sjarmor:

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet

Reglene

Spørsmål om moderering kan legges på ris/ros.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet
Det vet du ingenting om. Jeg synes det er skremmende at slike mennesker arbeider i systemet. Patnaralistiske og dømmende er de. Jeg kjenner systemet ganske bra etterhvert og er glad for at det finnes mennesker som har evne til å stille seg kritisk til ett system som ikke alltid fungerer. Jeg har sett andre sider, når jeg nevner det så blir jeg ikke trodd, jeg møter sarkasme og ironi. Men det er jo som forventet det, har man egne meninger enn eliten blir man jo fort hengt ut. Synd for dere at jeg er på vei inn og skal arbeide for en forandring. :sjarmor:

Men det er da ikke så vanskelig å unngå dette systemet som du har så mye imot. Det er jo bare å kommeseg ut i jobb, så slipper man å dra i møter hos nav og føle seg utsatt for "disse fæle saksbehandlerne". Det er ikke noe problem å få seg jobb i dette landet.

Skrevet
Men det er da ikke så vanskelig å unngå dette systemet som du har så mye imot. Det er jo bare å kommeseg ut i jobb, så slipper man å dra i møter hos nav og føle seg utsatt for "disse fæle saksbehandlerne". Det er ikke noe problem å få seg jobb i dette landet.

Det er mange flotte saksbehandlere :) Tror egentlig hele greien her er en misforståelse ;)

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å svare noe særlig mer om dette temaet da mange bare kommer med dritt og spekulerer i ting som ikke stemmer. Må si at det er helt utrolig da jeg kun spurte om ett enkelt spørsmål!

Ikke rart folk rømmer fra forumet når det bare er dritt å få når man spør om noe!

Skrevet
Jeg har ikke tenkt å svare noe særlig mer om dette temaet da mange bare kommer med dritt og spekulerer i ting som ikke stemmer. Må si at det er helt utrolig da jeg kun spurte om ett enkelt spørsmål!

Synes du det er merkelig at det kommer reaksjoner når du først sier at du beveger deg på kanten av reglene (vil ikke søke en jobb du har blitt formidlet til) og deretter forteller at du faktisk bryter reglene (studenter skal ha studielån, ikke ledighetstrygd)?

Ja, da bør du la være å svare noe særlig både om dette og andre tema.

Skrevet

At dere henger dere opp i dette med studier skjønner jeg ikke, hun sa at hun tar opp noen fag, det kan man i de fleste tilfeller gjøre selv om man mottar penger fra aetat. Også i andre tilfeller kan man få dekket studier av aetat/trygdekotoret, dersom man feks ikke får penger fra Lånekassen, og dette er en del av ett opplegg de har laget for en.

Skrevet

Ikke rart folk rømmer fra forumet når det bare er dritt å få når man spør om noe![/color]

Det har du helt rett i!!

• 2 uker senere...
Skrevet
Og ja, jeg gjør faktisk noe med fremtiden min. Jeg tar fag som privatist og har mange eksamener snart, så jeg går ikke bare rundt og later meg

og så må jeg vel informere om at jeg meldte meg opp til eksamener før jeg ble arbeidsledig!

Studenter skal da ikke ha dagpenger!! Har du gitt NAV bedskjed om fagene du tar, og har du søkt lån og stipend fra Lånekassen?

Skrevet
Du fortjener å hvile deg

Sikkert, men ikke statssubsidiert hvile.

Skrevet
Jeg har ikke tenkt å svare noe særlig mer om dette temaet !

Har du fått deg en jobb? Eller venter du fortsatt på den perfekte jobben?

Skrevet

De som ikke vil være arbeidsledige i dag, får seg jobb omtrent på timen. Og med en jobb er mulighetene for å få en ny og bedre jobb større, uansett hvor kompliserte man tror at rekrutteringsprosedyrene er.

Skrevet
De som ikke vil være arbeidsledige i dag, får seg jobb omtrent på timen. Og med en jobb er mulighetene for å få en ny og bedre jobb større, uansett hvor kompliserte man tror at rekrutteringsprosedyrene er.

Denne påstanden er så vidt stigmatisernede at jeg ikke synes den bør få stå uimotsagt! ;)

Det tør være kjent at når arbeidsmarkedet er slik som det er nå og arbeidsledigheten er lav, vil de som står igjen i arbeidsledighetskøen være de som av forskjellige grunner er minst ettertraktet i arbeidsmarkedet. Ikke fordi de ikke vil jobbe, men fordi de p.g.a. sykdom, handicap, alder etc. anses som uønsket av svært mange arbeidsgivere.

Jeg kan også fortelle at jeg f.eks. i uken som gikk tilbrakte til sammen tre fulle arbeidsdager med intervjuer, møter og div. tester i forbindelse med jobbsøk. I tillegg kommer et utall telefonsamtaler og skriving av søknader etc. Jeg besitter altså kompetanse som arbeidsgiverne godt kunne tenke seg og derfor innkaller de meg til intervjuer etc. Min situasjon gjør imidlertid at de er usikre og som regel trekker seg på målstreken. Jeg tror imidlertid at jeg før eller siden vil finne en arbeidsgiver som vil godta meg "som jeg er", det tar bare litt lenger tid enn det ellers ville ha gjort. Hvordan jeg skulle ha kombinert mitt jobbsøk med en annen jobb (Som jeg også måtte ha slitt en del for å få. Mine "problemer" er gjeldende også i "kassa på Rimi"), kan jeg vanskelig se for meg.

Slik tror jeg det vil være for mange av de som til tross for det gode arbeidsmarkedet fortsatt står i ledighetskøen. Jeg kjenner f.eks. til et par menn i 50-årene og en jente i rullestol som sliter med å skaffe seg arbeid. Alle har ettertraktet utdanning og kompetanse, men arbeidsgiverne ser på det som for risikofyllt å ansette dem så lenge det finnes andre søkere.

De fleste av de som kan skaffe seg jobb på timen, har gjort nettopp det. Selvfølgelig vil det alltid finnes noen som utnytter systemet, men for å være helt ærlig tviler jeg på at det er særlig mange. Overgangen fra lønnet arbeid til dagpenger medfører en svært merkbar reduksjon i inntekten og følgelig vil det bare der ligge et betydelig incentiv for å gjøre en innsats for å kunne gå over fra dagpenger til lønnet arbeid.

Skrevet
De fleste av de som kan skaffe seg jobb på timen, har gjort nettopp det. Selvfølgelig vil det alltid finnes noen som utnytter systemet, men for å være helt ærlig tviler jeg på at det er særlig mange. Overgangen fra lønnet arbeid til dagpenger medfører en svært merkbar reduksjon i inntekten og følgelig vil det bare der ligge et betydelig incentiv for å gjøre en innsats for å kunne gå over fra dagpenger til lønnet arbeid.

1200 personer er anmeldt for dette bare hittil i år, som det er linket til tidligere i tråden. "Ikke særlig mange" er med andre ord et definisjonsspørsmål.

I enkelte andre saker hadde nok mer enn 3 anmeldelser hver eneste dag (eller 5 hver eneste arbeidsdag, for å være mer presis) blitt sett på som et gigantisk samfunnsproblem, men altså ikke når det gjelder svindel?

Neivel, alle med sitt.

Skrevet
1200 personer er anmeldt for dette bare hittil i år, som det er linket til tidligere i tråden. "Ikke særlig mange" er med andre ord et definisjonsspørsmål.

I enkelte andre saker hadde nok mer enn 3 anmeldelser hver eneste dag (eller 5 hver eneste arbeidsdag, for å være mer presis) blitt sett på som et gigantisk samfunnsproblem, men altså ikke når det gjelder svindel?

Neivel, alle med sitt.

Synes du 1200 personer i året er mye..? Hvis du liker å regne, så finn ut hvor stor promille det utgjør av a) alle arbeidstakere b) de som mottar dagpenger c) hvor stor andell av disse 1200 som gjør andre kriminelle handlinger.

Skrevet
Synes du 1200 personer i året er mye..?

Ja, jeg synes 1200 anmeldte personer på under et år er forferdelig mye. Hvis vi konservativt anslår hver sak til å dreie seg om 100 000 kroner dreier det seg om 120 millioner som er sølt vekk på disse personene Pr. år. Tallet er sannsynligvis betydelig høyere.

Dessuten er de anmeldte sakene bare toppen av isfjellet, her som ellers. Så ja, vi snakker om et kjempeproblem, og vi snakker om et holdningsproblem.

Skrevet
Denne påstanden er så vidt stigmatisernede at jeg ikke synes den bør få stå uimotsagt! ;)

Det tør være kjent at når arbeidsmarkedet er slik som det er nå og arbeidsledigheten er lav, vil de som står igjen i arbeidsledighetskøen være de som av forskjellige grunner er minst ettertraktet i arbeidsmarkedet. Ikke fordi de ikke vil jobbe, men fordi de p.g.a. sykdom, handicap, alder etc. anses som uønsket av svært mange arbeidsgivere.

agreed... et par andre ting som provoserer meg er utsagnet om at arbeidsledigheten er rekordlav... vel, antallet som er på trygd og andre ordninger har jo steget omtrent proposjonalt med at ledigheten har gått ned.

ting to... som Leo sier så sitter det igjen en gruppe som ikke har mulighet til å ordne seg en jobb "på timen" men jeg vil bare legge til en gruppe mennesker som hun ikke nevnte, nemlig de som ikke har det jeg kaller "attraktiv utdannelse og yrkeserfaring"... dessverre så forsvinner det mer og mer "gutta på gulvet" jobber som tidligere var flotte jobber til folk uten utdannelse og hva skal de da gjøre ?

å ta en utdannelse når en har basert livet sitt på jobbing er ikke bare bare for de fleste.

denne gruppen endre ofte opp som kasteballer i systemet, å bli kalt inn på intervju etter intervju på f.eks butikkjobber for deretter å konkurere mot unge studenter (som oftest får jobben)... jeg kan ikke forestille meg hvor demotiverende det er.

og her slår flotte aetat/nav til... de har en mentalitet som tilsier "vi hiver de på butikk og lagerkurs"... akkurat... det er tross alt begrenset hvor mange butikk og lagerjobber det finnes her i landet.

er det meningen at norge skal sitte igjen med bare høyskole/universitetsutdannede folk og outsource alle "drittjobbene" ?

(satt på spissen men alikevel)

Skrevet

De som blir anmeldt er jo hovedsaklig de som jobber ved siden av å motta dagpenger. Dvs ikke folk som ikke vil jobbe i det hele tatt, som var det som ble diskutert i denne tråden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...