Gå til innhold

Kan aetat tvinge en til å ta en stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg betaler ikke skatt av min lønn for at noen skal sitte og vente på en jobb det passer dem å ta. Om det er den innstillingen ansatte på aetat har er det jammen ikke rart om folk heller går på trygd.

Jeg skulle ønske at flere tenkte som deg. Dvs, at de hadde lagt skylden på NAV i stedet for arbeidssøkeren.

Jeg ønsker trådstarteren lykke til med jobbsøkingen, så sier jeg meg ferdig med denne diskusjonen.

Skrevet
Jeg skulle ønske at flere tenkte som deg. Dvs, at de hadde lagt skylden på NAV i stedet for arbeidssøkeren.

Jeg ønsker trådstarteren lykke til med jobbsøkingen, så sier jeg meg ferdig med denne diskusjonen.

Det er da ikke NAVs skyld at ikke arbeidssøkeren vil ta til takke med en vaskejobb for å forsørge seg selv!

Og spar meg for å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Skrevet

Jeg skulle likt å se denne diskusjonen i et fattigere land enn Norge. Mange steder i verden ville man vært overlykkelig for å få jobb i det hele tatt.

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Må man være spesialpsykolog for å misforstå så fundamentalt?

Eller mener du at det er NAV sin skyld at en "arbeidssøker" ikke ønsker å søke på arbeid hun er kvalifisert til? Da er det ikke rart du sluttet der, siden meningen med jobben din ikke fantes.

Skrevet
Må man være spesialpsykolog for å misforstå så fundamentalt?

Eller mener du at det er NAV sin skyld at en "arbeidssøker" ikke ønsker å søke på arbeid hun er kvalifisert til? Da er det ikke rart du sluttet der, siden meningen med jobben din ikke fantes.

Dere unlater neimen ikke å hakke på andre, gjør dere? Først trådstarter, nå meg?

Hehe, jaja.

Skrevet
Dere unlater neimen ikke å hakke på andre, gjør dere? Først trådstarter, nå meg?

Hehe, jaja.

Så lenge du tillegger andre meninger legger du det lave nivået selv vil jeg si. :)

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Hehe, jaja.

Du unnlater neimen ikke å svare på andre ting enn de spørsmålene du blir møtt med. Jaja.

Skrevet
Dette engasjerer meg litt siden jeg tidligere har jobbet som spesialpsykolog hos ARK i NAV.

Det er en generell konsensus om at det er særdeles lite gunstig at saksbehandlere på NAV lokal tvinger arbeidssøkere til å ta jobber som de ikke ønsker. Ingenting ødelegger motivasjon som det. Jeg har møtt utallige personer som har mistet troen på NAV pga dette.

Det er for brutalt å tvinge mennesker til å gjøre noe de misliker hver eneste dag. Det er den sikreste måten å sørge for at flest mulig blir sykemeldt pga depresjon, angst etc. Og da kommer de jaggu meg tilbake til systemet. Med dårligere forusetninger til å få en god jobb.

NAV har som mål å finne egnet jobb for AS. Da særlig jobber som arbeidssøker vil forbli i. Både fordi NAV skal arbeide FOR arbeidsøkeren og fordi vi ikke vil ha svingdør-søkere. Dette med stabilitet er også et ønske fra arbeidsgivere.

veldig riktig tankegang slik jeg ser det, det må virkelig være mer matnyttig å tenke bare bittelitt langsiktig fremfor bare å fokusere på å bli kvitt brukere, samme hvilken måte.

men jeg ser her at mange ikke er enig, men takk for at du sier det du sier, det er den tanken jeg selv også møtte på aetat og som gjorde at jeg syntes det var bra å samarbeide med dem som etat.

jeg ville ikke selv tatt hva som helst, men sørget for en jobb jeg ihvertfall kunne trives i for en periode, selv om det er godt ned i både ansvar og lønn fra hva jeg har hatt før, så er det viktig å trives selv om man tar noe mindre en drømmejobben.

Jeg skulle likt å se denne diskusjonen i et fattigere land enn Norge. Mange steder i verden ville man vært overlykkelig for å få jobb i det hele tatt.

vel, vi kan faktisk ikke stille samme krav om lykke til nordmenn som til en som bor i ett uland f.eks, det ville vært grådig urettferdig. Man tilpasser seg det landet og det samfunnet man lever i, og HER er det muligheter som ikke finnes andre steder, såklart vil man søke å få det så greit man kan underveis i sin vei mot drømmejobben.

Trådstarter, hvor lenge har du vært arbeidssøkende?

kan det være fordi du har gått lenge arbeidsledig?

både av egne erfaringer og venners, så har jeg nemlig ikke hørt om noen som har fått NOEN jobbtilbud via aetat... men har heller aldri gått lenge ledig, går man lenge, så kan det nok hende de jobber mer for å få deg i jobb og har du gått lenge, så kan det nok være grunnen til at de nå ber deg søke den typen jobber som du faktisk har erfaring fra.

dersom du ser på det som en midlertidig løsning, kunne du jobbet med renhold mens du søkte seg bedre jobber? eller mens du evt tok noen kurs eller utdanning for å komme deg innenfor det du vil?

Gjest Alf Kaida
Skrevet
veldig riktig tankegang slik jeg ser det, det må virkelig være mer matnyttig å tenke bare bittelitt langsiktig fremfor bare å fokusere på å bli kvitt brukere, samme hvilken måte.

men jeg ser her at mange ikke er enig, men takk for at du sier det du sier, det er den tanken jeg selv også møtte på aetat og som gjorde at jeg syntes det var bra å samarbeide med dem som etat.

Tror ikke mange i tråden vil være uenig i dette. Et stort flertall vil likevel mene at det blir fullstendig feil å kreve dagpenger når man ikke er reell arbeidssøker, slik problemstillingen i startinnlegget er. Trådstarteren har selv forstått dette i et senere innlegg, og jeg antar at også tidligere ansatte i NAV er skeptiske til at trygdeordninger misbrukes.

Skrevet
:klem: til trådstarter. mange fordømmende mennesker her
Skrevet
Tror ikke mange i tråden vil være uenig i dette. Et stort flertall vil likevel mene at det blir fullstendig feil å kreve dagpenger når man ikke er reell arbeidssøker, slik problemstillingen i startinnlegget er. Trådstarteren har selv forstått dette i et senere innlegg, og jeg antar at også tidligere ansatte i NAV er skeptiske til at trygdeordninger misbrukes.

ok, har ikke fått med at ts har vært inne og sett at hun ikke er reell arbeidssøker om hun ikke svarer ja til den ene stillingen, så det er my bad. ;)

og jeg regner vel kanskje med at hun har gått arbeidsledig/arbeidssøkende en stund siden hun får det kravet, og da bør man ihvertfall tenke på å søke på andre typer stillinger kanskje i samarbeid med aetat/NAV.

Skrevet
Det vi VET er at NAV har gjort jobben sin; de har funnet aktuelt arbeid som de har bedt henne søke på. Trådstarteren ønsker i utgangspunktet ikke dette, fordi hun helst vil ha mer attraktivt arbeid.

Det er en ærlig sak, men det må være lov å påpeke at hun da ikke er berettiget til dagpenger slik regelverket ligger uten at motivene for dette skal forsøksvis mistenkeliggjøres av spesialpsykologer.

Mistenkeliggjøres av spesialpedagoger?

Hør her en ting................................HVA nytter det å sende ut ett menneske som ikke er MOTIVERT ikke VIL Ikke har LYST- har en dårlig hverdag pga mistrivsel-mulige depresjoner osv ut i en slik jobb???? Aner man en framtidig sosialklient?

Skrevet
Mistenkeliggjøres av spesialpedagoger?

Hør her en ting................................HVA nytter det å sende ut ett menneske som ikke er MOTIVERT ikke VIL Ikke har LYST- har en dårlig hverdag pga mistrivsel-mulige depresjoner osv ut i en slik jobb???? Aner man en framtidig sosialklient?

Jeg tviler på at så mange finner det skrekkelig motiverende å vaske eller stå i kassa på Rimi, men jeg tror mange finner motivasjon i å kunne forsørge seg. Motivasjon og innstilling kan man jobbe med. Også går det an å tenke at det er en midlertidig løsning til man finner noe bedre. Tror det er sunnere for mental helse å ha en "drittjobb" enn å gå ledig over lang tid.

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Det kan godt tenkes, det er opp til personen selv. Det nytter i hvert fall ikke å kreve ytelser man ikke er berettiget til. Vil man ikke ta inntektsgivende arbeid man får tilbud om er ikke dagpenger en ytelse man er berettiget til, simple as that.

Og det kan man gjerne sutre over, men sånn er livet.

Skrevet

Trygdeordninger misbrukes??????? Skal vi ta de svarte dagmammaene også? Hvor mye er egentlig dagpenger på?det er ikke mye ;) ok- hvis du ikke søker arbeid så sender vi deg til sosial kontoret!!! Hvis ikke du søker arbeid deretter så mister du leiligheten din, nettverket ditt, maten du spiser! Du ender opp på gaten og blir en av statestikken -til slutt havner du på uføretrygd og dør!!

Litt av ett velferdssystem :forvirret:

Skrevet
Det kan godt tenkes, det er opp til personen selv. Det nytter i hvert fall ikke å kreve ytelser man ikke er berettiget til. Vil man ikke ta inntektsgivende arbeid man får tilbud om er ikke dagpenger en ytelse man er berettiget til, simple as that.

Og det kan man gjerne sutre over, men sånn er livet.

"Slik er livet" holdninger er nedlatende. La nå oss heller ta vare på hverandre!

Hvorfor følge lover til punkt og prikke med en slik " SLIK ER DET! MENTALITET"

Ingen mennesker er a4 ;)

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Trygdeordninger misbrukes??????? Skal vi ta de svarte dagmammaene også? Hvor mye er egentlig dagpenger på?det er ikke mye ;) ok- hvis du ikke søker arbeid så sender vi deg til sosial kontoret!!! Hvis ikke du søker arbeid deretter så mister du leiligheten din, nettverket ditt, maten du spiser! Du ender opp på gaten og blir en av statestikken -til slutt havner du på uføretrygd og dør!!

Enig, til slutt dør vi.

De svarte dagmammaene skal selvsagt også betale sin rettmessige skatt, det skulle bare mangle. Hever de i tillegg ledighetstrygd skal de i tillegg anmeldes, hvilket heldigvis skjer i stadig flere tilfeller.

Resten av innlegget ditt taler for seg selv.

Skrevet

ja tenk om alle skulle tenke sånn :overrasket:

Er man så grunnleggende lat at man ikke gidder å gjøre noe med sin egen livssituasjon så kan jammen de seile sin egen sjø for min del.

Gjest Alf Kaida
Skrevet
"Slik er livet" holdninger er nedlatende. La nå oss heller ta vare på hverandre!

Hvem skal "ta vare på hverandre" når folk ikke gidder å bidra? Du? "Samfunnet"? Hvem er det?

Skrevet

Skjønner ikke helt hvor de svarte dagmammaene kommer inn i denne debatten, men jeg skjønner heller ikke hvorfor de skal være fritatt fra å skatte av inntekten sin på lik linje med alle andre som jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...