Gjest Miss_alexandria Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg fikk en oppringning av en dame på aetat som jeg aldri har snakket med som sa jeg skulle søke på en fulltids renholds jobb på tog stilling som nett kom inn til dem. Jeg fortalte bla at jeg var aktiv søkende og hadde og har søkt på en del, men fått avslag da jeg ikke har så mye erfaring. Hun damen tok helt av og jeg sa forsiktig at jeg følte hun presset meg til å ta den stillingen og jeg vet jeg kommer til å mistrives veldig i for jeg har vasket på heltid i to år før. Jeg sa også at jeg er aktiv jobbsøkende og synes jeg burde få lov til å si nei takk, men søke videre. Hun forrige jeg snakket med sa at man kunne si nei til 5 stillinger eller noe slikt, så var man ute av dagpengeordningen. Jeg er ikke en frekk liten drittunge som ikke vil gjøre en dritt, men jeg vil virkelig ikke jobbe fulltid med vasking på tog... Kan hun tvinge meg til å ta denne stillingen? Noen som vet?
Gjest Elfrida Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Fra www.nav.no: Tidsbegrenset bortfall av dagpenger "Du mister dagpengene i 8 uker hvis du uten rimelig grunn: -Unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra NAV eller arbeidsgiver" Jeg aner ikke hvor strengt dette praktiseres. Du kan jo ta jobben og fortsette å søke på andre stillinger kanskje? Det er vel bedre enn å få dagpenger tross alt?
hardcore Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Du kan jo søke på stillingen og se om du kommer til intervju/får tilbud om jobben og ta stilling til om du vil takke ja eller nei da? Kan jo være at innen den tid har du fått tilbud om en annen jobb eller at du føler at du har gått så lenge uten jobb at du kan ha en togvaskejobb en periode.
Gjest "gjest" Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Søk på jobben, men blir du innkalt til intervju så si i fra der om hva som har skjedd, at aetat tvang deg til å søke på den og at du ikke er interessert.
Leo Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Du er i utgangspunktet pliktig til å ta en hvilken som helst stilling hvor som helst i landet med mindre det f.eks. er dokumenterte helsemessige grunner til det eller tungtveiende sosiale årsaker. Du er også pliktig til å være aktiv jobbsøker, d.v.s. at du må søke på relevante stillinger. Var jeg deg, ville jeg ha søkt og sett det an. De kan jo verken tvinge deg til å skrive en god søknad eller å gjøre ett godt inntrykk på intervju. Jeg vil også tro at det er de færreste arbeidsgivere som ønsker å ansette ett menneske som overhodet ikke er interessert i jobben.
Gjest Miss_alexandria Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Tusen takk for svar Ja, jeg får vel se det an. Da jeg søkte på NAV etter ledige stillinger, så jeg at en god kamerat sitt familie firma trengte en kontormedarbeider. Jeg skrev til han på msn at jeg tar jobben Men de ser etter en voksen sossete dame...diskriminering!
Gjest Alf Kaida Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Du må gjerne takke nei til stillinger NAV ber deg søke på. Samtidig må du akseptere at du ikke oppfyller kravet til å få dagpenger. Her har NAV all rett på din side, det er ikke et statlig ansvar å betale penger til folk som bare søker stillinger de ikke kan få.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Tusen takk for svar Ja, jeg får vel se det an. Da jeg søkte på NAV etter ledige stillinger, så jeg at en god kamerat sitt familie firma trengte en kontormedarbeider. Jeg skrev til han på msn at jeg tar jobben Men de ser etter en voksen sossete dame...diskriminering! ← Det er også mulig de søkte etter en dame med erfaring
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Siden all erfaringen din er innen renhold, kan du nok regne med at det er innen det du vil få jobb. Kurs er kanskje en ide for deg?
Gjest gjesta Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Hvorfor skal staten sponse deg mens du ser etter jobb? Om du kan få en jobb for å forsørge deg, hvorfor skal du ikke måtte ta den?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Du må gjerne takke nei til stillinger NAV ber deg søke på. Samtidig må du akseptere at du ikke oppfyller kravet til å få dagpenger. Her har NAV all rett på din side, det er ikke et statlig ansvar å betale penger til folk som bare søker stillinger de ikke kan få. ← Nå må du gi deg Alf- hvor er menneskelig forståelse oppi dette? Empati, respekt forståelse....Følge staten???
Gjest beate Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Hvorfor skal staten sponse deg mens du ser etter jobb? Om du kan få en jobb for å forsørge deg, hvorfor skal du ikke måtte ta den? ← Ja, hvorfor skulle en arbeidsledig ønske å få en jobb som hun vil trives med?? Ta enhver drittjobb du kan få, selv om du har hatt dårlige erfaringer med det tidligere. Mm, kanskje NAV kunne hatt kurs i empati. Kanskje for arbeidstakere (...). Til trådstarter; søk på jobben, men vær ærlig på intervjuet. Jeg skjønner godt at du vil ha en givende jobb, hvem vil ikke det.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Ja, hvorfor skulle en arbeidsledig ønske å få en jobb som hun vil trives med?? Ta enhver drittjobb du kan få, selv om du har hatt dårlige erfaringer med det tidligere. Mm, kanskje NAV kunne hatt kurs i empati. Kanskje for arbeidstakere (...). Til trådstarter; søk på jobben, men vær ærlig på intervjuet. Jeg skjønner godt at du vil ha en givende jobb, hvem vil ikke det. ← Om man vil ha en givende jobb så får man jammen sette seg på skolebenken for å få seg litt utdanning da. Man kan ikke være kresen på jobber når man ikke har noe å banke i bordet med
LilleBille Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Ja, hvorfor skulle en arbeidsledig ønske å få en jobb som hun vil trives med?? Ta enhver drittjobb du kan få, selv om du har hatt dårlige erfaringer med det tidligere. Mm, kanskje NAV kunne hatt kurs i empati. Kanskje for arbeidstakere (...). Til trådstarter; søk på jobben, men vær ærlig på intervjuet. Jeg skjønner godt at du vil ha en givende jobb, hvem vil ikke det. ← Det er klart at alle helst vil ha en givende jobb (og selvfølgelig en som er godt betalt osv) Men er det ikke rimelig at man prøver å forsørge seg selv i mellomtiden og evt. tar en jobb midlertidig - om man kan få den - mens man prøver å finne noe man ønsker å jobbe med. Er det samfunnets ansvar at en arbeidssøker er kresen? Bør vi som ikke nødvendigvis trives like godt i den jobben vi er i - få fri med dagpenger så vi kan søke noe annet?
Gjest beate Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Om man vil ha en givende jobb så får man jammen sette seg på skolebenken for å få seg litt utdanning da. Man kan ikke være kresen på jobber når man ikke har noe å banke i bordet med ← Si meg, er du saksbehandleren hennes? Med tanke på at du vet alt om bakgrunnen hennes..? Dessuten, det er maaaange med lang utdannelse som ikke har jobb.
Gjest niomi Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 Ja, hvorfor skulle en arbeidsledig ønske å få en jobb som hun vil trives med?? Ta enhver drittjobb du kan få, selv om du har hatt dårlige erfaringer med det tidligere. Mm, kanskje NAV kunne hatt kurs i empati. Kanskje for arbeidstakere (...). Til trådstarter; søk på jobben, men vær ærlig på intervjuet. Jeg skjønner godt at du vil ha en givende jobb, hvem vil ikke det. ← Først får man jobb, slik at man kan forsørge seg selv. En hvilken som helst jobb, faktisk. Da blir det også lettere å søke jobb. Når man har jobb, da kan man fortsette streben etter "drømmejobben". Jeg har selv vært arbeidsledig etter endt master-grad. Jeg jobbet som renholder mens jeg søkte på mer relevante stillinger. Så "avanserte" jeg til sekretær. Til slutt kom jeg meg til et sted jeg vil være ei stund. Og ts: Jo lenger du går arbeidsledig, jo vanskeligere blir det å få seg jobb. Og vil du som f.eks. sekretær, sliter du nok litt uten utdannelse. Sekretærstillinger besettes i dag stort sett av meget erfarne sekretærer eller folk med høgre utdanning. Sekretærstillingen har endret seg drastisk de siste årene, og krever ofte mye erfaring eller lang utdannelse. Noen vanlige sekretærstillinger finnes fortsatt, de besettes av nyutdannede med sekretærutdanning.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Si meg, er du saksbehandleren hennes? Med tanke på at du vet alt om bakgrunnen hennes..? Dessuten, det er maaaange med lang utdannelse som ikke har jobb. ← [/quot Ut fra innlegget hennes så tyder det på at hun er ung og at hun har lite relevant erfaring ( bortsett fra vasking) Og ja mange med utdannelser har ikke jobb og hva så? De stiller da sterkere til de jobbene som trådstarteren her trakter etter uansett i så måte. Jo mer utdanning og arbeidserfaring jo sterkere kort har man på hånden når det gjelder interessante jobber. Så får du misslike det så mye du vil for min del
Gjest beate Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Det er klart at alle helst vil ha en givende jobb (og selvfølgelig en som er godt betalt osv) Men er det ikke rimelig at man prøver å forsørge seg selv i mellomtiden og evt. tar en jobb midlertidig - om man kan få den - mens man prøver å finne noe man ønsker å jobbe med. Er det samfunnets ansvar at en arbeidssøker er kresen? Bør vi som ikke nødvendigvis trives like godt i den jobben vi er i - få fri med dagpenger så vi kan søke noe annet? ← Jeg synes ikke det er spesielt kresent å ikke ville ha en jobb som man faktisk har dårlige erfaringer med. Sett fra arbeidsgiveren side, hvem vil ansette mennesker som bare vil jobbe der i noen uker/måneder til noe bedre dukker opp... Men hovedpoenget mitt var, er det noen grunn til å dømme trådstarteren nord og ned som en snylter, lat, kresen etc etc..
Gjest Alf Kaida Skrevet 8. november 2006 #19 Skrevet 8. november 2006 Nå må du gi deg Alf- hvor er menneskelig forståelse oppi dette? Empati, respekt forståelse....Følge staten??? ← Jeg har full forståelse for at folk ønsker en attraktiv jobb. Men jeg har ingen forståelse for folk som mener at det er et statlig ansvar å betale penger til "arbeidssøkere" som ikke tar de jobbene de kan få. Heldigvis er regelverket også lagt opp sånn. Ønsker man bare jobber man ikke er kvalifisert for, får man selv sørge for å bli kvalifisert i stedet for å hyle om "empati, respekt, forståelse" når det i praksis betyr "penger, penger, penger." Med andre ord: Får du tilbud om en jobb, så ta den. Eller ta konsekvensen av det motsatte valget. Å stille krav til folk er, blant annet, å vise respekt. Å sy puter under armene er klientifisering, altså det motsatte. Sånn apropos respekt.
Gjest Alf Kaida Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 Men hovedpoenget mitt var, er det noen grunn til å dømme trådstarteren nord og ned som en snylter, lat, kresen etc etc.. ← Nei, det er det ingen grunn til. Med mindre trådstarter mener at hun bør få dagpenger fra NAV når hun ikke fyller vilkårene. Da passer både ovennevnte og andre adjektiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå