Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg har ikke jakke (ennå) til min bunad, og nå skal jeg i barnedåp i Nord-Norge. Er det akseptert at jeg bruker min vanlige jakke (midt på låret figursydd blå boblejakke) eller evt et sjal? Kan jeg evt ha sort sjal til blå bunad? Jeg har ikke mulighet til å få lånt jakke.
Gjest Shoreh Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Blå boblejakke til bunad funker bare i de tre nordligste fylkene Beveger du deg lengre sør blir du skutt, eller du burde hvertfall blitt skutt.
Gjest niomi Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Blå boblejakke til bunad funker bare i de tre nordligste fylkene Beveger du deg lengre sør blir du skutt, eller du burde hvertfall blitt skutt. ← Med mindre du er i nærheten av Røros. Der snør det på 17. mai.
Gjest gjesta Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Med mindre du er i nærheten av Røros. Der snør det på 17. mai. ← Ja, men har man Rørosdrakt trenger man uansett ikke jakke.
Spirito Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Et sort, enkelt ullsjal er anbefalt om man ikke har noe annet ytterplagg. Er det bare snakk om å pile ut og inn av bilen og slikt ville jeg kledd meg etter været. Man skal ikke bli syk heller! Husk at bunadsko er veldig glatte da, så gå forsiktig!
Gjest Fresh Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Så lenge du ikke bruker slagstøvler. Det har jeg sett
Gjest niomi Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Ja, men har man Rørosdrakt trenger man uansett ikke jakke. ← Kjæm itj frå sjølve Røros, så har itjnå Rørosdrakt, nei! Min bunad kan ha vest eller jakke med minimal plass inni, og cape. Jeg har vest og ikke cape enda, for det er så vanvittig dyrt. Så på 17. mai bruker jeg hvitt langermet ullundertøy under skjorta og silkesjalet er byttet ut med et stort ullsjal. Regner eller snør det bruker jeg paraply, er det sol bruker jeg solbriller. Bunadsplitiet ville hatet meg.
Spirito Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Nå finnes det ikke noe bunadpoliti, da. Lurer på hvem som fant på det fenomenet.
ashera Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Nå finnes det ikke noe bunadpoliti, da. Lurer på hvem som fant på det fenomenet. ← Åjoda. Det synes ikke utenpå hvem som er med i denne undercoverorganisasjonen, men plutselig slår de til. I gatene på 17. mai eller når du kjøper tre sølvknapper eller 20 cm bånd på Husfliden uten å si hva du skal bruke det til.
Spirito Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 (endret) Åjoda. Det synes ikke utenpå hvem som er med i denne undercoverorganisasjonen, men plutselig slår de til. I gatene på 17. mai eller når du kjøper tre sølvknapper eller 20 cm bånd på Husfliden uten å si hva du skal bruke det til. ← Ja, da er jeg isåfall medlem! Jeg er skikkelig undercover, jeg bare peker og kommenterer uten å si noe direkte til vedkommede. Jeg pløyer bunadbøker og leksikon som om de skulle vært romaner, ser stygt på alle med nylonstrømper og synes alle burde ta i bruk hodeplagget sitt. For ingen har jo egentlig bare glemt det hjemme... Så bare pass dere! (Egentlig er vi bare snille og velmenende og vil gi gode råd slik at folk får mest mulig glede av bunaden sin. Men veldig mange vil ikke ha råd og blir skikkelig sure hvis man kommenterer noe. Dermed blir det bare hvisket oss i mellom isteden. ) Endret 15. november 2006 av Spirito
Gjest Borghild Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Jeg bruker svart skinnjakke med nagler til min bunad. Funker som bare det, råstilig spør du meg.
Aquila Skrevet 15. november 2006 #12 Skrevet 15. november 2006 Åja, så vi i nord-norge er litt harry og går i følge dere med boblejakker utenpå bunaden Egentlig er vi så hardhause at vi går i bluse og vest (evt. med bunadsjakke) til tross for snø og sludd på 17.mai. Så det så! Men iallefall - som undercover bunadspoliti (folkedanser og musiker...) ser jeg ingen problem med å gå med en annen jakke enn den som hører til bunaden. Du skal jo ikke sitte med den på inne? For syns skyld ser det selvsagt bedre ut med en sort jakke (duffelcoat e.l.) eller sjal. Undercover bunadspoliti finnes det - men vi i den yngre garde er vel litt mer liberal enn en del andre...spesielt når det kommer til fest i bunad. Var i et bryllup i sommer der noen reagerte på at vi festet natta lang i bunaden. Phø!
Gabriella Skrevet 15. november 2006 #13 Skrevet 15. november 2006 (endret) slettet Endret 19. november 2007 av Gabriella
Gjest niomi Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Jakke til bunad er fy-fy, etter min mening, og jeg tror ikke det er mer akseptert i Nord-Norge enn andre steder. Gabriella - bunadpoliti med nordnorske røtter ← Nei, fysj og fy. Det er mye bedre å fryse på seg forkjølelse og det som er enn å bruke jakke når det er nødvendig. Alt for skjønnheten!
Gjest Gerd Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Jeg bruker oilskin frakk over bunaden når det er kaldt i været.
Gjest Borghild Skrevet 17. november 2006 #16 Skrevet 17. november 2006 Høres flot ut, Gerd! Jeg glemte å skrive at skinnjakka mi ogsp har frynser! Skal si jeg vekker oppsikt med bunad med skinnjakke med nagler og frynser til!
Spirito Skrevet 17. november 2006 #17 Skrevet 17. november 2006 (...) Undercover bunadspoliti finnes det - men vi i den yngre garde er vel litt mer liberal enn en del andre...spesielt når det kommer til fest i bunad. Var i et bryllup i sommer der noen reagerte på at vi festet natta lang i bunaden. Phø! ← En husflidsdame sa en gang til en journalist da han spurte om det gikk an å drikke alkohol i bunad: "Tror du setesdølene tok av seg klærne når de skulle drikke øl?" Folkedraktene har vært brukt til bryllupsfeiring, gravøl og mange andre fuktige fester, så det er igrunnen rart at noen reagerer på at vår generasjon fester i bunad. Det er jo et festplagg!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #18 Skrevet 18. november 2006 TS her. Barnedåpen er overstått, og jeg lukket øyne og ører og brukte boblejakka. Skjønner at noen grøsser på ryggen her nå, men alternativet var å ikke ha på bunad i det hele tatt. Jeg hadde jakka på fra døra og inn i bilen (3 meter) og fra bilen og inn i våpenrommet (15 meter). Til sammen gikk jeg altså med bunaden på fra kl 9 til kl 22, og hadde boblejakke utenpå i under 3 min i offentlighet (ca en time i bil kommer i tillegg). Jeg følte meg ikke akkurat fin med jakka på, men så kort tid følte jeg var akseptabelt. Må også nevne, til høylytt jubel fra bunadspolitet (?), at jeg nå har best jakke til bunaden min :-D Takker for alle gode råd for denne gang :bukke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå